3 735 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Lös jordkabel i mätarskåpet
Sida 1 av 2
Hej,
Vi har precis flyttat in i ett nytt lb-hus. Idag när jag tittade i mätarskåpet för första gången så såg jag att det hängde en ganska grov jordkabel inne i skåpet som inte var inkopplad. Precis där kabeln kommer ut sitter även huvudjordningsskenan och till denna var inget inkopplat. Det kändes ganska logiskt att kabeln skulle sitta i skenan men jag vågade inte pröva.
Skåpet ser ut så här: http://www.garo.se/fileadmin/garo/BILDER/MATARSKAP/2270000.jpg och jordkabeln som hänger löst är den som man ser på bilden på vänster sida.
Ska det verkligen vara så
Vi har precis flyttat in i ett nytt lb-hus. Idag när jag tittade i mätarskåpet för första gången så såg jag att det hängde en ganska grov jordkabel inne i skåpet som inte var inkopplad. Precis där kabeln kommer ut sitter även huvudjordningsskenan och till denna var inget inkopplat. Det kändes ganska logiskt att kabeln skulle sitta i skenan men jag vågade inte pröva.
Skåpet ser ut så här: http://www.garo.se/fileadmin/garo/BILDER/MATARSKAP/2270000.jpg och jordkabeln som hänger löst är den som man ser på bilden på vänster sida.
Ska det verkligen vara så
Huvudjordningsskenan. Om inget är anslutet på den tyder på att inget potentialutjämningssystem finns i kåken, vilket borde finnas i ett nytt hus. Såvida inte elfirman har valt att sätta huvudjordningsskenan på nåt annat ställe.
den kabeln ser ut att ha vart inkopplad men har glidit ur, skruva dit den igen så har du rättat till efter slarvig elektriker
Det är ingen slarvig elektriker den här gången utan det är den ledare som från fabriken ansluter inkommande jord till skenan. Har du inga mera ledare till skenan behöver du inte bry dig, oftast använder man inte den jordningen.
rätta mig om jag har fel, men är inte huvudjordskenan också en jordning av själva skåpet? om man inte har något PUS, så ska det väl ändå gå en tråd till HJS för att jorda skåpet?elmont skrev:
så har det vart på det Eldon-skåp jag rotat i. plinten dit inkommande PEN var ansluten var isolerad från skåpet, sen delade det upp sig i PE till HJS (skåpjord), PEN vidare till central, samt en N upp till mätare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Kan det tänkas vara ledaren till överspänningsskydd för tele?
prototypen skrev:
Tänk på att skåpet i sig inte får fungera som jordledare! Bara för att det är jordat så kan man inte ansluta en jordning på "vilken skruv som helst". Kontinuitet i jorden betyder kabel hela vägen. Om det bara sitter en kabel på skenan och den inte går till PE(N)-plinten så ska man nog undersöka hur det ser ut.Floppman skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Men ring elfirman som gjort det då. Det är ju uppenbart att något är fel med tråden. Antingen skall den vara ansluten, och i värsta fall är det någon yttreligare tråd som helöt enkelt är glömd, eller så skall den inte finnas, men då borde den klippas bort helt.
Den där skenan ser ju ut att sitta med bara en fästpunkt, det kan väl inte heller vara rätt, om den nu överhuvudtaget fyller ngn. funktion.
Om det är en någorlunda seriös elfirma så kommer de som ett skott om man rapporterar en lös jordledning i ett skåp de nyligen monterat.
Den där skenan ser ju ut att sitta med bara en fästpunkt, det kan väl inte heller vara rätt, om den nu överhuvudtaget fyller ngn. funktion.
Om det är en någorlunda seriös elfirma så kommer de som ett skott om man rapporterar en lös jordledning i ett skåp de nyligen monterat.
Fick tag på elfirman nu och dom skulle komma på fredag och titta. Enligt honom så spelade det ingen roll att den hängde där.
Det som är mer oroväckande är att bägge jordfelsbrytarna bryter så fort man ansluter något i eluttaget i mediaskåpet, men det är en annan historia
Det som är mer oroväckande är att bägge jordfelsbrytarna bryter så fort man ansluter något i eluttaget i mediaskåpet, men det är en annan historia
Låter som att uttaget har nollan och skyddsjorden förväxlade alternativt så är det något fel på dina grejor.apanap skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Om du har mer än en jfb i huset, så låter det som att en nolla som "hör till" den en jordfelsbrytaren har blivit kopplad till nollskenan som hör till den andra jordfelsbrytaren. Det skulle ge upphov till jordfel i båda brytarna samtidigt. Det blir för lite ström tillbaka i den ena nollan, och för mycket i den andra.
Borde ha upptäckts om de testat något överhuvudtaget.
Borde ha upptäckts om de testat något överhuvudtaget.
Redigerat:
Om jag förtydligar lite, det är en pus "plint" den är ansluten till inkommande jord under plåten, ska den inte användas som pusplint har det ingen betydelse om tråden är lös eller ansluten. Men naturligtvis ser det trevligare ut om den är korrekt ansluten. Man kan även plocka bort både tråd och plint utan att det påverkar nått annat än ev PUS "jordning"