E elmont skrev:
Tvär är det så att lämnar man ett fast pris och jobbet går bättre än väntat vill kunden att man ska gå ner i pris och dela på förtjänsten. Om det däremot tar längre tid än kalkylerat så tycker kunden att man får skylla sig själv och vill inte på nått vis betala lite mer och dela på förlusten.
Och givetvis vill inte hantverkaren gå ner i pris om det går bättre och försöker alltid krama ur mer pengar om det går sämre.

Hantverkaren har dock en stor fördel eftersom den har mer erfarenhet, han jobbar ju med detta dagligen och vet precis hur man ska pressa fram mer pengar, alternativt klämma in lite admin eller andra småjobb emellan så att det jobb som ser ut att gå bra mycket fortare än man påstått ändå råkar ta precis den tid man uppskattat (eller aningens mer så att kunder kan få tro att han sparat några kronor).

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jämförelsen haltar eftersom med skorna kan du inspektera resultatet i förväg och bestämma dig för om det är värt pengarna, till och med prova. Skillnaden på att köra hantverkstjänster och varor är just att du inte i förväg vet resultatet, inte utan stor kunskap och erfarenhet av branschen och vad som anses ”hantverksmässigt”.

Fördelen med löpande är också att man kan ställa högre eller lägre krav allteftersom men man måste ha koll på att varje timme kostar. VILL man betala mer kan man få listerna riktigt snyggt gerade, skåpen monterade rakt och vågrätt, klinkersen kapade på ett snyggare men mer tidskrävande sätt, hålen i kaklet till uttagen uppsågade med diamanthålsåg och inte bara avknäckta med en tång osv. Ska man ha fast pris måste varenda detalj som inte av just den hantverkaren i just den staden anses vara standard specificeras i förväg, eller betalas dyrt för. Då har man dessutom redan betalat 20% marginal för hantverkaren ska ta risken.

Förutsätter dock att man har hantverkare som har lite moral, inte hänger på Ahlsell o fikar ett par timmar om dagen, har mobilen stängd eller drar av tiden osv.
Ja man kan se olika på det. Parallellen med skor var att du beställer dem, dvs du har bara beskrivningen att gå efter, inget mer. Jag tycker man ska betala för vad man vill ha, inte antalet timmar hantverkaren använt. Min erfarenhet är att med löpande räkning lockas man lätt komma med förslag under tiden som hantverkaren glatt utfört - och slutpriset blir inte vad man tänkt sig....
Man måste speca vilken kvalitet man vill ha och sedan avgöra om priset är värt det. Att stå och bevaka hantverkaren och räkna timmar ger sällan ett bättre och billigare resultat.

Redigerat:
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Och givetvis vill inte hantverkaren gå ner i pris om det går bättre och försöker alltid krama ur mer pengar om det går sämre.

Hantverkaren har dock en stor fördel eftersom den har mer erfarenhet, han jobbar ju med detta dagligen och vet precis hur man ska pressa fram mer pengar, alternativt klämma in lite admin eller andra småjobb emellan så att det jobb som ser ut att gå bra mycket fortare än man påstått ändå råkar ta precis den tid man uppskattat (eller aningens mer så att kunder kan få tro att han sparat några kronor).
Tomtom79 Tomtom79 skrev:

Inte helt lätt att jobba mot privatpersoner. Ofta vill dom ha en Ferrari men betala för en Fiat. Samt att dom inte förstår vad det kostar att driva ett företag. Ex 500kr/tim betyder inte att allt går rakt ner i fickan.

• Gilla
Simsgrodan
  • Laddar…
S Staffan123456789 skrev:
Inte helt lätt att jobba mot privatpersoner. Ofta vill dom ha en Ferrari men betala för en Fiat. Samt att dom inte förstår vad det kostar att driva ett företag. Ex 500kr/tim betyder inte att allt går rakt ner i fickan.
Och likadant säljer hantverkaren in en Ferrari och levererar en Fiat, nån månad eller sju försent :-)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Och likadant säljer hantverkaren in en Ferrari och levererar en Fiat, nån månad eller sju försent :)
Men tänker hantverkarn sälja in Ferrarin för 100000kr så låter de för bra för att va sant, och då är det ofta så.. Ta in 3 offerter och välj bort de billigaste om det skiljer mycket.

Oavsett hur man gör så är det viktigaste resultaten i slutändan. Kör man inte fast pris och är hemma och hör hantverkaren prata i telefonen hela tiden så kommer du bli irriterad. Ännu värre är det när de säger måndag kl 07:00 och dyker upp kl 09 och saknar hälften av grejerna. Trots du accepterar betala lite extra för det skall underlätta för båda parter. Jag håller med de som säger att resultatet troligen inte blir sämre om man kör på löpande räkning. Personligen kör jag helst löpande då jag tycker de är mest rättvist för båda. Skulle de däremot kännas som de maskar skulle jag påtala det. Viktigt är att även påtala om man är missnöjd med något och be de snygga till om möjligt, istället för att klaga på sociala medier.

För mig är problemet enkelt.
1. Speca hur du vill att sluresultatet ska vara, inklusive kvalitéaspekter som hur det får se ut när det är klart.
2. Ta om möjligt in flera offerter för att bedöma vad som är ett rimligt pris.
3. Är du nöjd med priset och har tillräckligt förtroende för firman- lägg beställningen och kör. Fast pris och tydligt vad du vill ha.
4. Följ upp och klargör om du inte tycker man följt vad ni kommit överens om - om inte, håll inne delar av betalningen tills det är åtgärdat.

Kan/vill du inte speca vad du vill ha kör rörligt och ta räkningen. Billig lär det inte bli, men du slipper bestämma dig innan jobbet påbörjats.

P
S Simsgrodan skrev:
För mig är problemet enkelt.
1. Speca hur du vill att sluresultatet ska vara, inklusive kvalitéaspekter som hur det får se ut när det är klart.
2. Ta om möjligt in flera offerter för att bedöma vad som är ett rimligt pris.
3. Är du nöjd med priset och har tillräckligt förtroende för firman- lägg beställningen och kör. Fast pris och tydligt vad du vill ha.
4. Följ upp och klargör om du inte tycker man följt vad ni kommit överens om - om inte, håll inne delar av betalningen tills det är åtgärdat.

Kan/vill du inte speca vad du vill ha kör rörligt och ta räkningen. Billig lär det inte bli, men du slipper bestämma dig innan jobbet påbörjats.

För mig är det liksom hela grejen, jag anlitar en yrkesperson som ska göra ett snyggt arbete med hög kvalite.

Att förhandla med hantverkaren om kvalitetsnivån borde vara:
- i detta utrymme är det ok att tulla på hur snyggt det ser ut för jag kommer se det 1 gång per år
- vi kommer renovera hela utrymmet om 3 år så om det går att göra det billigare, gör det.

Så om en hantverkare vill ha extra betalt för att för att göra ett snyggt och kvalitativt jobb så är det i mina ögon inte en hantverkare.

Självklart kan det ta längre tid att göra ett snyggt jobb men hantverkaren borde förstå att kunden vill ha det snyggt och kvalitativt och offerera därefter.

Detta är för mig en självklar anledning till varför det förekommer mycket gnäll och att hantverkare och kund inte är överens om hur slutresultatet ser ut.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Alltid en intressant diskussion. Tror det beror väldigt mycket på situationen i sig och hur mycket firmorna har att göra.
Själv skulle jag undvika hantverkare som i dessa tider har tid att räkna på, och lämna fast pris på mindre jobb

P
A AM86 skrev:
Alltid en intressant diskussion. Tror det beror väldigt mycket på situationen i sig och hur mycket firmorna har att göra.
Själv skulle jag undvika hantverkare som i dessa tider har tid att räkna på, och lämna fast pris på mindre jobb

Ja, jag kan förstå det men då borde hantverkaren istället vara väldigt tydlig med sin prismodell, inte bara pris/tim men även materialpåslag och andra omkostnader (som en annan tråd här handlar om)...

Jag tar XXX kr/tim:
Då ingår resan, service bla bla men tillkommer:

För materialet använder jag Optimeras/Ahlsells prislista med x% påslag eller rabatt eller vad som nu gäller...

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Ja, jag kan förstå det men då borde hantverkaren istället vara väldigt tydlig med sin prismodell, inte bara pris/tim men även materialpåslag och andra omkostnader (som en annan tråd här handlar om)...

Jag tar XXX kr/tim:
Då ingår resan, service bla bla men tillkommer:

För materialet använder jag Optimeras/Ahlsells prislista med x% påslag eller rabatt eller vad som nu gäller...
Japp, det fick jag tydligt uppställt av min markgubbe innan han körde igång ett jobb på löpande räkning. Stod tydligt allt vad som gällde så det blev inga överraskningar.

Sen en detaljerad dagbok på antal timmar/dag och vad som gjorts under denna dag, vilka maskiner som använts den dagen osv som underlag till fakturan.

Blev billigare än beräknat trots vi hittade massa överraskningar i marken samt gjorde massa nya val under arbetets gång. Hade jag kört fast pris hade jag lätt fått betala 30% till för risken.

• Gilla
Horrocks och 2 till
  • Laddar…
J Jockose skrev:
Ska till och göra om lite i köket samt färdigställa småsaker i huset och håller på och boka in möten med hantverkare.
Hade en lite firma, enmansbolag, på besök igår som frågade om jag ville ha löpande eller fast pris.
Har bara gjort stora saker hittills på huset så som totalrenovering badrum m.m. Och där fått offerter på fast pris.

Det som ska göras nu är att byta bänkskivor, kakel, diskho, spishäll, köksfläkt och montera nya spottar i köket.
Utöver det så vill vi sätta upp lister på nyinsatt ytterdörr invändigt samt ev. byta en toalettdörr inkl karm.

Så det är lite olika saker som ska göras och i min lilla värld så känns det svårt att få ett fast pris på detta. Kanske med +-10% på offerten.

Så ska man välja löpande eller fast pris med +-10% enligt ÖK?
Om man väljer löpande, vad skulle det rimligtvis ta i antal timmar att göra dessa jobb för en erfaren firma?

Hade gärna gjort allting själv men har varken tid eller ork just nu.
Hej, om jag vore i samma sits så skulle jag först fråga någon mer på fast pris. Sedan skulle jag fråga hur lång tid de tror att det tar, be dem om en tidplan. Sedan räkna baklänges och på så sätt få fram antal timmar och timpris. Då kan du jämföra.

En sak som jag märkt när jag via mitt arbete tar in hantverkare för arbete, det är att om man gör upp med en firma som har kanske 5 anställda och uppåt, och tar jobbet på löpande, då blir det ofta att de skickar de som kanske inte är de bästa och snabbaste gubbarna.
De snabba vill de ha till fastpriserna. Har de lämnat ett fastpris någon annanstans och de har räknat 200 timmar på det jobbet, då tar de ju inte den gubben som tar 240 timmar att göra jobbet. Ingen vinst då. Då tar de hellre den som gör det på 170 timmar. Då blir det den framräknade vinsten på fastjobbet plus ytterligare 30 timmar.
Är det en firma där alla på firman skall till samma ställe (ditt) då känns det som att ovanstående aspekt kan läggas åt sidan.

J Jockose skrev:
Ska till och göra om lite i köket samt färdigställa småsaker i huset och håller på och boka in möten med hantverkare.
Hade en lite firma, enmansbolag, på besök igår som frågade om jag ville ha löpande eller fast pris.
Har bara gjort stora saker hittills på huset så som totalrenovering badrum m.m. Och där fått offerter på fast pris.

Det som ska göras nu är att byta bänkskivor, kakel, diskho, spishäll, köksfläkt och montera nya spottar i köket.
Utöver det så vill vi sätta upp lister på nyinsatt ytterdörr invändigt samt ev. byta en toalettdörr inkl karm.

Så det är lite olika saker som ska göras och i min lilla värld så känns det svårt att få ett fast pris på detta. Kanske med +-10% på offerten.

Så ska man välja löpande eller fast pris med +-10% enligt ÖK?
Om man väljer löpande, vad skulle det rimligtvis ta i antal timmar att göra dessa jobb för en erfaren firma?

Hade gärna gjort allting själv men har varken tid eller ork just nu.

• Gilla
bakterie
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
En sak som jag märkt när jag via mitt arbete tar in hantverkare för arbete, det är att om man gör upp med en firma som har kanske 5 anställda och uppåt, och tar jobbet på löpande, då blir det ofta att de skickar de som kanske inte är de bästa och snabbaste gubbarna.
De snabba vill de ha till fastpriserna. Har de lämnat ett fastpris någon annanstans och de har räknat 200 timmar på det jobbet, då tar de ju inte den gubben som tar 240 timmar att göra jobbet. Ingen vinst då. Då tar de hellre den som gör det på 170 timmar. Då blir det den framräknade vinsten på fastjobbet plus ytterligare 30 timmar.
Är det en firma där alla på firman skall till samma ställe (ditt) då känns det som att ovanstående aspekt kan läggas åt sidan.
Det låter rimligt, så skulle nog de flesta seriösa firmor jobba, det måste ju gå ihop. Ännu ett argument för fast pris.

Jag kan aldrig tro att man sitter och väljer "gubbe" efter jobb, i alla fall inte om det gäller "vanliga" jobb. Då väljer man den gubbe som just för tillfället är ledig eller som snart kommer att bli ledig. Man har helt enkelt inte råd med att låta en sitta arbetslös medans man väntar på att "rätt" gubbe ska bli ledig.
Man blir ibland lite förundrad över hur "folk" tror att det fungerar?

• Gilla
Tribaliztic och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.