På försäkringsbolagets begäran fick jag en installationskontroll utförd av mitt hus. Bakgrunden är den att vi blev drabbade av en rejäl kortslutning i trafon sommatar blandannat vårat hus.
Nu läser jag protokollet och ser att man mätt upp en Loop impedans L-N på 2,43ohm Ik: 94A.
Utan att vara säker så tycker jag det låter illa. Hur lång tid tar det för en 16A att lösa ut under dessa förhållande?

Det är illa. En 16 A diazed behöver 110 A för att uppfylla frånkopplingstiden på 0.4 s.
Var mättes detta, i mätarskåpet?

Klent matande nät!

Bo.Siltberg skrev:
Det är illa. En 16 A diazed behöver 110 A för att uppfylla frånkopplingstiden på 0.4 s.
Var mättes detta, i mätarskåpet?
Visst låter det dåligt. Det är en 100kva trafo som matar. Grovt uppskattat så bor jag 300 meter från trafo. Jag kan även mäta upp ett spänningsfall på 7volt till jord när jag lastar på med ett element på 2000watt. Urkasst vill jag påstå. Kan det vara så illa att trafon tog stryk vid kortslutning och att impedansen i den har förändrats. Eller låter det långsökt? om man räknar på att kabeln har en impedans på 2,62mohm per meter och trafon cirka 80 mohm (eller vad det nu kan vara) så bör inte Z vara mer än cirka 1,5ohm. Kan man räkna som jag gjorde nu?

Jag vet inte var det mättes upp. Jag ska kontakta firman som gjorde jobbet.
Vilken tabell tittade du i Bo? Jag kollar i IFÖ tabellen och där står det 89A 0.4s.

Den ohmen som felar motsvarar 375 meter kabel om det nu är en 16 kvadrat som matar

Ja, det var inget bra värde du fått där. Är allt kontrollerat efter incidenten med kortslutningen?

Och du kan som vanligt lita på Bo, han använder värden på smältström från norm den är lite konservativare för att inte vara fabrikatberoende. Du kan om du är intresserad kolla på den klistrade tråden kring program för utlösningsvillkor här i forumet, den är ganska uttömmande på en bra nivå för användarna här.

2.62 mΩ för 16 mm² gäller uppenbarligen för både tur och returledare och 55 grader, så riktigt så illa bör det inte vara, 780 mΩ får jag Zför till + trafon.

110 A kommer från standarden (SS 424 14 05 / IEC 60269) och är den ström man ska räkna med generellt. Men du kan ju rädda situationen lite genom att använda säkringar från Ifö! 89 A är riktigt bra om det är sant. Är det gL/gG?

Edit: Tråden (forumtråden alltså) finns här: http://www.byggahus.se/forum/el/64060-rakna-pa-utlosningsvillkor.html?showAll
plus naturligtvis eldim: http://www.byggahus.se/forum/el/143177-program-utlosningsvillkor.html

Redigerat:
Jag tror det är gL/gG. Är inte det illa Bo.. det felar ju en massa i trafon. Den bör inte ha ett Z på mer än 70mohm. eller vad tror du?

Jo det är illa. Tycker inte du bör ha högre Zför än 600 mΩ i mätarskåpet med det avståndet. Ring nätägaren. Men sedan kan ju elektrikern ha haft en dåligt dag med sitt instrument. Du kan själv mäta upp förimpedansen med hög noggrannhet med hjälp av en vattenkokare http://www.byggahus.se/forum/el/164370-foerimpedans.html#60 :)

Du behöver en energimätare som man pluggar i ett uttag plus en vattenkokare, värmeelement eller något annat som drar mycket ström.

1. Plugga in energimätaren i det uttag man vill mäta förimpedansen vid.
2. Plugga in lasten i energimätaren, dock avstängd.
3. Läs av spänningen U1.
4. Koppla in lasten.
5. Läs av spänning U2 och strömmen I.
6. Koppla ifrån lasten och upprepa punkt 3-6 några gånger för att få stabila värden på U1 och U2.
7. Förimpedansen kan sedan med hög noggrannhet beräknas som: Zför = ((U1 – U2) / I)
8. Då får du ett uppmätt värde som behöver multipliceras med 1.3-1.5 för att ta hänsyn till varma ledare och spänningsvariationer i nätet. Eventuell kanske du behöver dra ifrån lite beroende på var du mäter, om du inte har ett uttag nära elcentralen.

Bo.Siltberg skrev:
Jo det är illa. Tycker inte du bör ha högre Zför än 600 mΩ i mätarskåpet med det avståndet. Ring nätägaren. Men sedan kan ju elektrikern ha haft en dåligt dag med sitt instrument. Du kan själv mäta upp förimpedansen med hög noggrannhet med hjälp av en vattenkokare [länk] :)

Du behöver en energimätare som man pluggar i ett uttag plus en vattenkokare, värmeelement eller något annat som drar mycket ström.

1. Plugga in energimätaren i det uttag man vill mäta förimpedansen vid.
2. Plugga in lasten i energimätaren, dock avstängd.
3. Läs av spänningen U1.
4. Koppla in lasten.
5. Läs av spänning U2 och strömmen I.
6. Koppla ifrån lasten och upprepa punkt 3-6 några gånger för att få stabila värden på U1 och U2.
7. Förimpedansen kan sedan med hög noggrannhet beräknas som: Zför = ((U1 – U2) / I)
8. Då får du ett uppmätt värde som behöver multipliceras med 1.3-1.5 för att ta hänsyn till varma ledare och spänningsvariationer i nätet. Eventuell kanske du behöver dra ifrån lite beroende på var du mäter, om du inte har ett uttag nära elcentralen.

Det skulle inte förvånaom det uppmätta värdet stämmer med tanke på det stora spänningsfall jag får när jag kopplar in konvektor elementet på 2 kw

Nja, räknar man lite grovt på ditt spänningsfall så hamnar man på ca 800 mΩ i mätpunkten vilket är helt ok, faktiskt riktigt bra.

Bo.Siltberg skrev:
Nja, räknar man lite grovt på ditt spänningsfall så hamnar man på ca 800 mΩ i mätpunkten vilket är helt ok, faktiskt riktigt bra.
Jaha.. det låt ju bra. Det är kanske inte så illa som jag befarar. Kan kanske vara en felmätning ändock

Hej! Jag ska komplettera med lite extra vägguttag på befintlig grupp. När jag har gjort det ska jag göra en installationskontroll och då ska jag bland annat göra en impedans mätning för att se så att säkringen klarar utlösningsvilkoren. Måste jag då koppla bort allt annat som är inkopplat på säkringen belysning tv mm... så att dom inte går i sönder. Man gör ju det vi isolationskontroll (meggning) för att inte skada tex armaturer.

C Coffe124 skrev:
Hej! Jag ska komplettera med lite extra vägguttag på befintlig grupp. När jag har gjort det ska jag göra en installationskontroll och då ska jag bland annat göra en impedans mätning för att se så att säkringen klarar utlösningsvilkoren. Måste jag då koppla bort allt annat som är inkopplat på säkringen belysning tv mm... så att dom inte går i sönder. Man gör ju det vi isolationskontroll (meggning) för att inte skada tex armaturer.
Hur menar du att en "impedansmätning" skulle förstöra inkopplad apparater?
Den mätningen mäter ju endast det som redan finns i uttaget, till skillnad från ett installationstest som skickar ut en testspänning på anläggningen, tex 500 eller 1000V.
Den mäter ju spänning, resistans mot jord osv och på så vis räknar ut din teoretiska Ik.

Vad har du för installationstestare?

Okej tack för svar. Var inte riktigt säker på hur instrumentet gör för att bestämma impedansen. Men då vet jag att det inte skadar övriga saker i anläggningen. Jag har en UNI-T 593.

B
Men åter till kärnan, det finns väl inget som egentligen är "laglig" anläggninge, utan det var handlingen att montera utan behörighet som i den stund det skedde var olaglig. Inte anläggningen i sig. eller hur?

dvs, om anläggningen är korrekt är det irrelevant vem som gjort den....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.