Såg tråden om hemliga rummet https://www.byggahus.se/forum/threa...t-hemligt-rum-utlovades-snart-fardigt.581962/
och tänkte att jag skulle dela med mig om mitt lilla projekt som jag gjorde 2019.

I källaren var det ett rum där det stått en oljetank som tidigare ägare plockat bort.
Rummet användes som förråd, men var skabbigt och gammalt.

Tanken var att sätta nya ytskikt och få lite fräshare, men fick en ide om att göra något kul där också,
och efter lite funderande så fick det bli att dela av rummet i 2 delar,
en som skulle användas som förråd och en liten del som whiskeyförråd/vinkällare och även annan dryck.
Iom att det är en källare så är temperaturen sval så ganska lagom för förvaring, ska man långtidsförvara några dyrare viner så kanske man vill kontrollera temperaturen på något sätt.

Den delen fick bli 1.5x1.1m så rätt liten.

Men trillade över något projekt någon gjort med lönnrum och tanken slog mig då att det skulle vara kul att
göra någon variant av lönndörr in dit.

Sagt och gjort, började fundera på hur det skulle göras och valet blev en stenvägg där dörrskarven kunde döljas relativt enkelt, så här i efterhand skulle jag gjort dörren bredare för att kunna fördela ut skarvarna på en större yta, men platsen fanns inte riktigt och resultatet blev good enough.

Nästa problem var hur dörren skulle öppnas/stängas utan något synligt handtag.
Gillar att pillra med elektronik så började kolla på olika elektriska låskolvar etc.
Men eftersom det var ända ingången till rummet så ville jag inte heller hamna i något läge där
något slutar fungera och man inte kan ta sig in utan att förstöra något.

Tillslut så fick det bli en lösning med en elektromagnet som håller fast dörren, skulle den sluta fungera så släpper den och dörren åker upp,
alternativt att man kan tackla upp den, magnetkraften är ca 20 kg.

Men hur göra någon fiffig lösning för att trigga upplåsningen?
Jo, en esp8266 med en rfid läsare som läggs direkt mot baksidan av stenväggen så helt osynligt.
En rfid tagg eller bara en mobil som hålls mot väggen så triggar det öppningen.
En liten fjäder bredvid magnetlåset tvingar dörren att öppnas ett par cm.
Förberedde en webserver med en accesslista på godkända taggar, men lade ner det för att hålla det enkelt och inte beroende av någon extern resurs.

Här kommer lite bilder på bygget
Betonggolv och vita väggar i ett litet rum med synliga rör på golvet, innan renoveringen började.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkommande vatten så fick regla upp golvet ca 20cm för att komma upp över det

Byggprojekt med reglar monterade på betongväggar och golv; synliga vattenledningar och borrmaskin på golvet.
Skapa konto

Reglar och väggkonstruktion i en källare under renovering, med verktyg och material på golvet.
Skapa konto

OSB-skiva monterad på vägg i ett mindre källarrum under renovering, verktyg och material ligger på golvet i förgrunden.
Skapa konto

Ett rum med nygipsade väggar, en skruvdragare och skruvmejsel ligger på golvet.
Skapa konto

Källarvägg under renovering med osynlig dörrkonstruktion; vattenpass och elkontakt synliga på väggen.
Skapa konto

Trädörrar monterade i källarutrymmet med dold öppningsmekanism baserad på RFID. Raptorskad lucka med dold installation i stenvägg.
Skapa konto

Elektronisk krets med ESP8266, RFID-läsare och relä ihopkopplade med kablar för hemlig dörröppning i källarprojekt.
Skapa konto

esp8266 med tillbehör, rfid läsare, relä för magneten, samt en liten högtalare som plingar några toner när den detekterar rfid taggen.
Väggkonstruktion i trä och gipsskiva bredvid en trädörr, del av projekt för hemligt rum med dolda ingångar och dold stenväggsdörr för vinkällare.
Skapa konto

Stenvägg under konstruktion med laserlinje som visar nivå för installationen, papp täcker delvis ytan, i ett hemrenoveringsprojekt.
Skapa konto

Montering av stenar

Öppen dörr leder in till ett rum med en fototapet som föreställer en vinkällare med tunnor. Golvet oinrett, verktyg och färgbytta synliga.
Skapa konto

Fototapet beställdes för att få lite mer vinkällarkänsla

Vinhylla i vinkällare med flaskor och boxar, grovhyvlade träplan med stålrörsstöd, fototapet med tunnmotiv.
Skapa konto

Hylla gjort med 25mm vvs stålrör, och handgängat varje ände för rörböjarna, det var svettigt värre.
Hyllplanen gjordes av virke som hade barken kvar på kanten, fick tag i det på en liten lokal såg, där jag sedan limmade
på en bräda till för att få rätt bredd, som sedan betsades.

Stenvägg med dold dörr i ett renoverat rum. Vägg av staplade grå stenar och en träfärgad dörr med paneldesign. Trägolv och vitmålat tak.
Skapa konto

Stenväggen

Innan stenarna limmades dit

Och det färdiga resultatet.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
  • Haha
kingen101 och 130 till
  • Laddar…
Sjukt kul! Det är ju exakt den här typen av grejer man vill se på Byggahus. Lycka till med att beställa det där från Älvsbyhus :D

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
Ha ha - sjukt fränt!
Och bra att du tänkte på "nödöppning".
Hatten av för ett häftigt projekt!

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Lönndörr är ju något man drömt om sedan man byggde legoslott som liten! Väldigt häftigt, bra val av väggbeklädnad för att dölja dörren. 😀

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Imponerande , har tyvärr inget utrymme som passar att göra lönndörr till i källaren , bara en jordkällare under garagets platta som man kommer åt från källarens utgång mot garaget. Men där luktar det tyvärr precis som namnet 🫢

Så jag får fortsätta med barskåpet i vardagsrummet 🍻🥂🍷🥃🍸🍹

• Gilla
paltskallen
  • Laddar…
Kul grej!
Mycket snyggt!

• Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
paltskallen paltskallen skrev:
Såg tråden om hemliga rummet [länk]
och tänkte att jag skulle dela med mig om mitt lilla projekt som jag gjorde 2019.

I källaren var det ett rum där det stått en oljetank som tidigare ägare plockat bort.
Rummet användes som förråd, men var skabbigt och gammalt.

Tanken var att sätta nya ytskikt och få lite fräshare, men fick en ide om att göra något kul där också,
och efter lite funderande så fick det bli att dela av rummet i 2 delar,
en som skulle användas som förråd och en liten del som whiskeyförråd/vinkällare och även annan dryck.
Iom att det är en källare så är temperaturen sval så ganska lagom för förvaring, ska man långtidsförvara några dyrare viner så kanske man vill kontrollera temperaturen på något sätt.

Den delen fick bli 1.5x1.1m så rätt liten.

Men trillade över något projekt någon gjort med lönnrum och tanken slog mig då att det skulle vara kul att
göra någon variant av lönndörr in dit.

Sagt och gjort, började fundera på hur det skulle göras och valet blev en stenvägg där dörrskarven kunde döljas relativt enkelt, så här i efterhand skulle jag gjort dörren bredare för att kunna fördela ut skarvarna på en större yta, men platsen fanns inte riktigt och resultatet blev good enough.

Nästa problem var hur dörren skulle öppnas/stängas utan något synligt handtag.
Gillar att pillra med elektronik så började kolla på olika elektriska låskolvar etc.
Men eftersom det var ända ingången till rummet så ville jag inte heller hamna i något läge där
något slutar fungera och man inte kan ta sig in utan att förstöra något.

Tillslut så fick det bli en lösning med en elektromagnet som håller fast dörren, skulle den sluta fungera så släpper den och dörren åker upp,
alternativt att man kan tackla upp den, magnetkraften är ca 20 kg.

Men hur göra någon fiffig lösning för att trigga upplåsningen?
Jo, en esp8266 med en rfid läsare som läggs direkt mot baksidan av stenväggen så helt osynligt.
En rfid tagg eller bara en mobil som hålls mot väggen så triggar det öppningen.
En liten fjäder bredvid magnetlåset tvingar dörren att öppnas ett par cm.
Förberedde en webserver med en accesslista på godkända taggar, men lade ner det för att hålla det enkelt och inte beroende av någon extern resurs.

Här kommer lite bilder på bygget
[bild]
Inkommande vatten så fick regla upp golvet ca 20cm för att komma upp över det

[bild]

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

[bild]

[bild]
esp8266 med tillbehör, rfid läsare, relä för magneten, samt en liten högtalare som plingar några toner när den detekterar rfid taggen.
[bild]
[bild]
Montering av stenar

[bild]
Fototapet beställdes för att få lite mer vinkällarkänsla

[bild]
Hylla gjort med 25mm vvs stålrör, och handgängat varje ände för rörböjarna, det var svettigt värre.
Hyllplanen gjordes av virke som hade barken kvar på kanten, fick tag i det på en liten lokal såg, där jag sedan limmade
på en bräda till för att få rätt bredd, som sedan betsades.

[bild]
Stenväggen
[video]
Innan stenarna limmades dit

[video]
Och det färdiga resultatet.
Fantastiskt snyggt! Mina skjutdörrar känns helt plötsligt som en lösning från en 5 åring! Hatten av till dig!!!

• Gilla
paltskallen
  • Laddar…
Mer lönndörrar och hemliga rum åt folket!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
hsd
SNYGGT 👍 villhöver 😉

• Gilla
paltskallen och 1 till
  • Laddar…
Mycket snyggt. Vill göra liknande på ett par ställen i källaren också.
Men. Hur stänger du dörren efter dig? :)

• Gilla
paltskallen
  • Laddar…
J Jocke_D skrev:
Mycket snyggt. Vill göra liknande på ett par ställen i källaren också.
Men. Hur stänger du dörren efter dig? :)
Jag tar tag i kanten och drar igen den bara så den åker igen av sig själv, när den kommer mot magneten fastnar den i det läget.
Alternativt så kan man nypa tag i någon kant på stenarna då ytan på dom är så grov/ojämn.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
grymt! Riktigt kul projekt! Hur strömsätter du allt?

• Gilla
paltskallen
  • Laddar…
H Hasse1982 skrev:
grymt! Riktigt kul projekt! Hur strömsätter du allt?
En mobilladdare till elektroniken och en liten 12v trafo för magneten

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.