Jag ska bygga ett garage, på en gjuten platta. Jag tänker 10 cm tjock platta och 20 cm isolering. Golvärme ingjutet i plattan. Huset är byggt på sprängsten och det är redan urgrävt. Jag har tidigare fått rådet att jag inte behöver ett tjockare lager kapillärbrytande makadam. Marken är visserligen mycket sten, men blandat med grus och finare partiklar. Jag vill undvika att plattan hamnar för högt i relation till omgivande mark, samt att jag vill bevara takhöjd då höjden uppåt är begränsad. Nu ligger max 5 cm makadam för att få yta helt plan ( på andra ställen bara någon cm) ...så frågan är om jag behöver lägga på ytterligare makadam som kapillärbrytande .. borde jag isåfall även ha en markduk som förhindrar finpartiklar att blanda sig. Tack på förhand för input Grus- och markberedning inför gjutning av garageplatta, med skottkärra och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Y ysterkvist skrev:
Jag ska bygga ett garage, på en gjuten platta. Jag tänker 10 cm tjock platta och 20 cm isolering. Golvärme ingjutet i plattan. Huset är byggt på sprängsten och det är redan urgrävt. Jag har tidigare fått rådet att jag inte behöver ett tjockare lager kapillärbrytande makadam. Marken är visserligen mycket sten, men blandat med grus och finare partiklar. Jag vill undvika att plattan hamnar för högt i relation till omgivande mark, samt att jag vill bevara takhöjd då höjden uppåt är begränsad. Nu ligger max 5 cm makadam för att få yta helt plan ( på andra ställen bara någon cm) ...så frågan är om jag behöver lägga på ytterligare makadam som kapillärbrytande .. borde jag isåfall även ha en markduk som förhindrar finpartiklar att blanda sig. Tack på förhand för input [bild]
Vad är det för "makadam"?
Det ser nästan ut som jordblandad singel från gammal grusgång.
Ser helt enkelt inte alls ut som makadam.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Det ljusgrå är makadam, sedan har jag krafsat undan så man ser vad som ligger under , och hag håller med om att det ser mer ospecificerat ut. jag ska tillägga att "makadamet" har varit blandat med flis, men att fliset siktats bort... längst ned kan dock fortfarande lite flis finnas

Y ysterkvist skrev:
Det ljusgrå är makadam, sedan har jag krafsat undan så man ser vad som ligger under , och hag håller med om att det ser mer ospecificerat ut. jag ska tillägga att "makadamet" har varit blandat med flis, men att fliset siktats bort... längst ned kan dock fortfarande lite flis finnas
Tråkiga svaret är att det helst ska vara tvättad makadam för att inte leda fukt. Ex en radon duk funkar även som fuktspärr så den är garanterat kapillärbrytande.

• Gilla
ysterkvist
  • Laddar…
Y ysterkvist skrev:
Med tanke på att 1.5 kubikmeter makadam (5 cm på 30 kvm) kostar 500 kr på en bergtäkt hade jag valt att ta bort allt ditt blandade "skröfs" och lägga dit makadam.

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Tråkiga svaret är att det helst ska vara tvättad makadam för att inte leda fukt. Ex en radon duk funkar även som fuktspärr så den är garanterat kapillärbrytande.
ok, så en radon duk skulle alltså kunna fungera som ett alternativ till ett lager tvättad makadam.

Y ysterkvist skrev:
ok, så en radon duk skulle alltså kunna fungera som ett alternativ till ett lager tvättad makadam.
Kolla med någon kunnig om det kanske räcker med frigoliten och du lägger den i två lager och omlott utan generalskarvar för att klara fukten från marken.

Kollade lite snabbt och rekommendationen när man Googlar makadam och betongplatta är 150mm för kapillärbrytande.

• Gilla
ysterkvist
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Med tanke på att 1.5 kubikmeter makadam (5 cm på 30 kvm) kostar 500 kr på en bergtäkt hade jag valt att ta bort allt ditt blandade "skröfs" och lägga dit makadam.
tac
R Robert-san01 skrev:
Kolla med någon kunnig om det kanske räcker med frigoliten och du lägger den i två lager och omlott utan generalskarvar för att klara fukten från marken.

Kollade lite snabbt och rekommendationen när man Googlar makadam och betongplatta är 150mm för kapillärbrytande.
ja, det är vad jag fick fram oxå, nen tänker att om marken redan är väldränerad så kanske jag kommer undan utan dessa extra 15 cm. Tack för engagemang

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Minst 10 cm makadam ska det vara. Men du kan ju ta podränskivor underst för samma effekt samt isolerande. Mkt dyrare än cellplast men på 30kvm är det nog ändå överkomligt.

• Arg
  • Gilla
kils och 1 till
  • Laddar…
Aha, podränskivor! ska kolla hur det funkar. Bra tips.

lunnabo lunnabo skrev:
Eftersom lastbils frakten är lika dyr oavsett om man tar hem 4 eller 14 ton skulle jag föreslå man tar hem fullt billass när man köper bergkross.

problemet är väl var man gör av överskottet... sitter nu med några kubik "skröfs"🙂

Y ysterkvist skrev:
problemet är väl var man gör av överskottet... sitter nu med några kubik "skröfs"🙂
Har du ingen låg del av tomten du behöver fylla upp?

njae... möjligen...men det blir ett större projekt då jag isåfall måste gjuta stödmur. men en bra tanke

I den tillämpningen kan man inte använda vanliga pordränskivor (P19) utan man behöver sådana som klarar högre tryckhållfasthet. De kostar tyvärr minst både levern och en njure eller i allafall runt 500 kr/kvm för klass P45 som jag spontant tror du behöver.

Det bör räcka med 100mm pordrän för att få kapillärbrytande effekt (vill minnas att man det anges till 50-60mm som minimum men hittar inte den referensen nu) och sedan kan du lägga 100mm vanlig cellplast ovanpå som är betydligt billigare. Alternativt 50mm cellplast och sedan 50mm spårade skivor för golvvärme.

Pordrän har en väldigt bra teknisk support, så funderar du på detta så vänd dig direkt till dem.

Alternativet är som sagt makadam, helst tvättad, men så länge man undviker att skopa i botten så skulle jag säga att det funkar med vanlig. Nackdelen är att det bygger 10cm till.

Radonduk har jag personligen inte hört skulle kunna ersätta något av ovanstående.

• Gilla
ysterkvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.