14 888 läst ·
103 svar
15k läst
103 svar
Lönar sig konvertering till pellets från el verkligen?
Självdragsventilation
Det är svårt att veta utan att ha detaljerad data på ditt befintliga värmesystem men det är nog troligt att det är dimensionerat för att vattnet från pannan till luftvärmeväxlaren skall hålla relativt hög temperatur. Då kommer en luft/vattenvärmepump inte att fungera bra. Det går självklart att byta värmeväxlaren, tex till en sån här :http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_content&task=view&id=119&Itemid=90
men det innebär en extra investeringskostnad. Om man dessutom lägger till att du har självdragsventilation som behöver att något brinner och skapar drag i skorstenen för fungera så pekar allt på pellets, om man skall se det från ett strikt ekonomisk perspektiv. Sedan kan man värdera bekvämligheten och komforten som den större investeringen i en värmepump + FTX ventilation innebär men det kan bara du själv svara på.
men det innebär en extra investeringskostnad. Om man dessutom lägger till att du har självdragsventilation som behöver att något brinner och skapar drag i skorstenen för fungera så pekar allt på pellets, om man skall se det från ett strikt ekonomisk perspektiv. Sedan kan man värdera bekvämligheten och komforten som den större investeringen i en värmepump + FTX ventilation innebär men det kan bara du själv svara på.
@pelle -
Ja jag har med pelletspanna som ett tungt vägande alternativ av just den anledningen att det främjer ventilationen i det här systemet också.
Ja jag har med pelletspanna som ett tungt vägande alternativ av just den anledningen att det främjer ventilationen i det här systemet också.
Jag betalar för elen 1:49 kr/kW (El 91 öre + nät 58 öre)
Pelletsen kostar 0:56 kr/kW och då räknar jag med 90% verkningsgrad på pannan
Så för min del så kostar det 3 ggr mer att värma med el vs.pellets, genomsnitt kostnad på 1200 kr/mån mot 3200 kr/mån och skulle jag köra på el så skulle jag nog behöva säkra upp från 16A också vilket ger en högre elkostnad.
Så för min del så kostar det 3 ggr mer att värma med el vs.pellets, genomsnitt kostnad på 1200 kr/mån mot 3200 kr/mån och skulle jag köra på el så skulle jag nog behöva säkra upp från 16A också vilket ger en högre elkostnad.
Jag undrar...min nuvarande gamla oljepanna har ju sin rökgasutgång nederst mot golvet. När jag kikar på pelletspannor, sitter de ofta högt upp. Fungerar det bra att dra om en rörledning uppifrån och nedåt in i skorstenen? Blir det inte ett tufft motstånd för rökgaserna att ta sig fram i en sådan berg-o-dalbana?
Det verkar som du har missat att du också betalar en räkning till nätägaren. Jag skulle inte tro att Telinet äger något nät, särskilt inte i Kalmar.Kalmarkille skrev:När jag nu kikar närmare på elpriset och vad som ingår i "allt inräknat" hos Telinet, ser jag att det inte finns med någon nätavgift där...väl? Eller heter det något annat kanske?
[TABLE="width: 378"]
[TR="class: prisHover, bgcolor: transparent"]
[TD="width: 280"]Spotpris[/TD]
[TD][/TD]
[TD]36,95
[/TD]
[/TR]
[TD="width: 280"]Påslag[/TD]
[TD][/TD]
[TD]-9,00
[/TD]
[/TR]
[TD="width: 280"]Volympåslag[/TD]
[TD][/TD]
[TD]1,20
[/TD]
[/TR]
[TD="width: 280"]Elcertifikatsavgift[/TD]
[TD][/TD]
[TD]3,50
[/TD]
[/TR]
[TD="width: 280"]Fasta avgifter[/TD]
[TD][/TD]
[TD]2,35
[/TD]
[/TR]
[TD="width: 280"]Miljöpåslag[/TD]
[TD][/TD]
[TD]0,00
[/TD]
[/TR]
[TD="width: 280"]Energiskatt
(exkl. moms)[/TD]
[TD][/TD]
[TD]29,30
[/TD]
[/TR]
[TD="width: 280"]Moms[/TD]
[TD]+
[/TD]
[TD]16,08[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Inte kan du väl ha 58 öre i rörlig del till nätavgiften? Stora delar av nätavgiften åker du ju på oavsett hur mycket du förbrukar, den brukar vara baserad på säkringsstorlek.Matarese skrev:Jag betalar för elen 1:49 kr/kW (El 91 öre + nät 58 öre)
Jag reagerade också på det men det verkar som om man bor i "fel" elnätsområde och har ganska liten förbrukning, typ under 8000Khw så kan kan man ha det, dock lägre fast avgift.vectrex skrev:
Jo, det är en stor del fast avgift, men ska man räkna på vad elen kostar så måste man väl räkna hur mycket den fasta avgiften kostar per kWh eller?vectrex skrev:
Elnätsabonnemang = 3100kr/år och min senaste faktura har jag förbrukat 1517kWh på två månader vilket ger en kostnad på 3100 /6 / 1517 = 34 öre/kWh och sedan elöverföringen på 24öre/kWh vilket ger summan 58öre/kWh
Självklart betalar man fortfarande avgift för hushållselen men man man säkra ner och därigenom få en lägre avgift. Avgiften påverkas även av förbrukningen i sig. Tex om man har eon i stockholm :injonil skrev:
http://www.eon.se/upload/eon-se-2-0...3/Prislista_villa_fritidshus_Sthlm_130701.pdf
@ Kalmarkille: Man blir ju väldigt nyfiken på ditt varmluftssystem! Som jag förstått det så är det inte optimalt att växla över till luft som värmebärare ( p.g.a. specifika värme kapaciteten ?)
Men kanske kan en pellets varmluftspanna vara något för dig? Jag råkade gå framför en sådan på Nolia mässan, blev lite torr i munnen efter det :x, och den producerade väldigt mycket väldigt varm luft.
Men kanske kan en pellets varmluftspanna vara något för dig? Jag råkade gå framför en sådan på Nolia mässan, blev lite torr i munnen efter det :x, och den producerade väldigt mycket väldigt varm luft.
Redigerat:
Undra om det inte var den här http://www.vanerpannan.se/Pellets.aspx
Men som sagt det är nog så att du borde börja med att få så bra koll som möjligt på ditt befintliga system. Det kanske är så att med l/l värmepumpen på plats så lönar det sig inte att investera mer.
Och angående rökröret så brukar man nog ta upp ett nytt hål högre upp med ny passande stos.
Edit: Oj jag ser nu att den pannan verkar inte ha ett vattenmagasin,då lär man ju måsta ha variabel drift på brännaren osv osv http://www.vanerpannan.se/pdf/pellets-web.pdf
Men som sagt det är nog så att du borde börja med att få så bra koll som möjligt på ditt befintliga system. Det kanske är så att med l/l värmepumpen på plats så lönar det sig inte att investera mer.
Och angående rökröret så brukar man nog ta upp ett nytt hål högre upp med ny passande stos.
Edit: Oj jag ser nu att den pannan verkar inte ha ett vattenmagasin,då lär man ju måsta ha variabel drift på brännaren osv osv http://www.vanerpannan.se/pdf/pellets-web.pdf
Redigerat: