@pelpet -
Tror inte det, eftersom elpatronen är ditmonterad i efterhand. Originalsystemet bygger på oljepanna och luftburen golvvärme.

Vilken värmesystem som passar dig bäst beror i väldigt hög grad på förutsättningarna. Mitt förslag är att du börjar med att reda ut hur ditt värme- och ventilationssystem fungerar idag och sedan funderar på hur systemet kan förbättras.

Självklart finns inte elnätsbolagets priser med när man kikar på elleverantörernas priser. Eftersom det finns mängder med olika elnätsbolag och hushållen är knutna till den elnätsleverantör som finns i området så kan elleverantören inte ta med detta i sina kostnadsberäkningar. Trots allt så får du ju två fakturor: en från elleverantören och en från elnätsbolaget (om man nu inte råkar ha samma). :)

Kalmarkille skrev:
När jag nu kikar närmare på elpriset och vad som ingår i "allt inräknat" hos Telinet, ser jag att det inte finns med någon nätavgift där...väl? Eller heter det något annat kanske?

Hej
Runt kronan brukar slutpriset på El hamna när man räknar med nätavgiften.
Fredrik

Japp, räknar kW:en som en krona styck : )

Och pellets är ca 50 öre per kWh!

Ja som redan noterats verkar elpriset vara räknat alldeles för lågt och pellets alldeles för högt.

Jag betalar 13500 för 5.5 ton i säck på pall, vilket är dyrare än bulk om det är det du tänkt, TS.

Sen beror återbetalningstiden också på om du kan använda befintlig panna eller om även den måste bytas.

Jag tjänade in min brännare på mindre än ett år när jag bytte från olja till pellets :)

Ett överslag ger att iTS fall blir det 13.5 ksek mot 30 ksek för pellets vs el.
En brännare är intjänad på två säsonger, en panna på fem :) sen har man en utlandssemester över varje år därefter ;)

Redigerat:
MTech skrev:
Och pellets är ca 50 öre per kWh!
- Jo men då är ju inte själva investeringen av anläggningen inräknad heller. Elpatronen är ju redan på plats.

För mig kostar energin från pellets bra precis hälften av vad energin från el kostar.

Kalmarkille skrev:
- Jo men då är ju inte själva investeringen av anläggningen inräknad heller. Elpatronen är ju redan på plats.

TS, och alla vi andra, tänkte sig nog att med den besparing som ses behöver man inte ens fundera över investeringskostnaden eftersom man vet att den är så mycket högre. Att den inte är inräknad var underförstått.
Men, TS har räknat för hög pelletskostnad och för låg elkostnad, han vill nog innerst inne och kanske lite undermedvetet helst inte böka med ett byte... ;) lite mer rätt räknat ser det ut som en investering kan återbetala sig inom överskådlig framtid.

Kalmarkille skrev:
Japp, räknar kW:en som en krona styck : )
Jag vill nog påstå att du måste räkna uppåt 1,50 per kWh !!??

Kalmarkille skrev:
Det är ju en stor engångskostnad! Fortsätter du med el så är det ju stora kostnader år efter år:)

Såhär är systemet i mitt hus uppbyggt enligt förre ägaren:

"Vatten värms via olja eller el (nuvarande installation), och sedan överförs värmeenergin via en värmeväxlare från vatten till luft. Därefter fördelas uppvärmd luft under golvet i luftkanaler. Detta distribueras via en mekanisk fläkt"

Som komplement till detta, har jag alltså också en luft/luft-värmepump som värmer huset utan problem i nuläget. Problemet är kalla golv i rum som ligger lite avsides.

Min undran är alltså vilket värmesystem som bäst och mest kostnadseffektivt ersätter mitt nuvarande. Det verkar vara pellets som rekommenderas här.

Är en luft/vatten-värmepump möjlig med den här setupen, och skulle inte det bli billigt i paritet med pellets, tänker jag?

Cirkulerar varmluften i en sluten slinga under golven? Eller är systemet kopplat till ventilationen så att du tar in frisk luft utifrån, värmer den och blåser in den under golven, sedan ut i huset och sedan ut?

Jag uppfattar det som en sluten luftslinga som värms via vatten, och hålls vid liv via en fläkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.