Fundera på ev installera solcellssystem 6 kW (12 paneler) med batteri 10,2 kWh + AI för effekt maximering kopplad till en IVT Air luft-vatten värmepump. Tror och hoppas att största vinsten blir AI styrning av värmepumpens el under vinterhalvåret. Väldigt mycket pengar blir det även efter grön teknik avdrag (förutsatt att jag får hela skatteavdraget) ligger kostnaderna med installation kring 100.000 - 120.000. Frågan är om det lönar sig att investera mellan 790 - 950 kr/kvm?

Har låtit CoPilot AI beräkna olika alternativ med kostnader och AI funktion (AI funktion för solcellssystemet betyder mycket fördel) hävdar bestämt att om min investering på totalt 80.000 kr (40K för installation inkl moms) för endast solcellssystemet på 6kW (utan batteri och extra kostnader för batteri styrning mm) och dagens (april 2026) el- och nät-priser är en mycket bra investering och återbetald (ROI) på 3,5 - 4 år i el kostnad besparingar även om elpriserna skulle minska mycket till 1 kr/kWh kommande 10 åren.

En NPV (net present value ung alternativ kostnad) med att spara i aktiefond med 7% ränta i 10 år skulle ge ungefär samma vinst (fond -4000 kr/10 år) men med större risk, på 25 år blir det mycket bättre fördel solcellerna.

Ang investering i solcellssystem 6 kW. Räknat igen och det visar sig att det tar 40 år för avskriva systemet. Så det blir inget av det. Hade kunna minska till ca 9 år avskrivning om jag investerat ca 100 000 kr extra på 10 kW batteri + effektpris + koppling till styrning av el till mitt IVT värmepump. Så mycket pengar. Rek räkna ut ordentligt om det lönar sig och hur långt tid det tar innan det bli vinst på solcell installationen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.