Hej,

Vi har köpt ett suterränghus byggt 1970. Det är cirka 100 kvm i suterrängplanet.

Idag är det inte isolerat under jord utan bara asfalt. Detta är gjort på 90-talet och fungerar idag bra. Besiktningsmannen hade i alla fall inget att påpeka och ett antal testhål indikerade inte fukt, förutom på ett ställe.

Denna fukt tränger nog in från marken där ett stuprör går ner. Vi har inte tillträde ännu men hypotesen är att ledningen som går stupröret är ansluten till under mark antingen har lossnat eller på något annat sätt läcker fukt direkt mot grunden. Stupröret går ner rakt utanför samma hörn som har förhöjda fuktvärden.

Så...frågan är om vi skicka ner en kamera i stupröret för att få min teori prövad och i så fall ordna problemet och sedan åtgärda det drabbade rummet.

Eller om vi ska dränera om hela kåken med Isodrän. Grejen är att det idag är ganska höga uppvärmningskostnader (fjärrvärme) och jag förstår att en oisolerad grund delvis kan ligga bakom detta (37500 kWh/år).

Huset står i Västerbottenskusten.

1. Hur skulle du ha gjort?
2. Kan man göra grova skattningar på hur mycket mindre värme en isolerad sutterängkällare skulle förbruka?
3. Är det ekonomiskt försvarbart att dränera om och isolera trots att dräneringen i dagsläget fungerar bra?

Jag förutsätter att inomhusklimatet skulle bli trevligare också.

Tusen tack för alla tankar kring detta. Första villan för oss och då är det mycket nytta att lära.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.