14 122 läst ·
39 svar
14k läst
39 svar
Lönar det sig att eliminera köldbryggorna?
Menar du köldbrygga i själva bjälklaget ? Jag har alltid trodd att trä isolerar bättre än mineralisolering. Har jag fel eller har jag missuppfattat ditt problem. Annars går det ju å regla 45x45 åt andra hållet och lägga en remsa mineral där.
Trä isolerar sämre.Sveis skrev:
U-värdet på trä ligger nånstans runt 0.14, medans mineralullen ligger kring 0.037.
Ju lägre desto bättre.
Moderna energifönster ligger väl och sniffar kring 0.7 - 1.3 om jag inte har helt fel.
Detta stämmer med alla tabeller jag sett._bystrom_ skrev:
Bra och illustrerade dessutom. Utan att ta hänsyn till köldbryggorna så kan man stå där med bort åt tio kvm med onödigt medioker isolering. Och överfört på glaspartier så kan det grovt räknat jämföras med en extra kvadratmeter isolerglas. Så innan man jagar ihjäl sig på köldbryggorna kanske man ska satsa på bra fönster.
Men är det skillnad på ködbryggor i tak eller vägg?
Vi, dvs jag och frugan, har kommit fram till att vi värdesätter takhöjden mer än lite extra isolering . Men byggarätt´s inlägg om fukt oroar mig en smula. Å andra sidan är hela huset en stor fuktrisk isf eftersom det är klent isolerat överallt.
Hur stor är risken?
Hur stor är risken?
Jag har ett hus från -49 där taket liksom kapar av en del av rummen på övervåningen, vilket väl är ganska vanligt. Det blir kallt som fasen på vintern, för jag kan tänka mig att innertaket inte är så värst isolerat.cederbusch skrev:
Och precis som du/ni tänker jag som så, att skulle jag tilläggsisolera invändigt, försvinner ju halva kattvindarna och en bra bit av rumsvolymen därtill.
Jag har blivit mer och mer sugen på att ge mig på den där BauderPIR-varianten, där man helt enkelt lägger all isolering ovanpå taket i stället. Alltså, på undertaket, och sen lägger man dit takpannorna uppepå.
Det är iofs ganska dyra grejer, det där, men som nån sa nånstans här "räkna hem och räkna hem, komforten är ju värd en hel del också"
Jag har snackat lite med killen på Tak & Tillbehör som för Bauder-grejorna, och han verkar vara en klurig snubbe med bra idéer.
Vad tror publikum?
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Om man nu bor i ett nytt hus (2008) där det helt klart drar in kyla via takfoten till kattvindarna så att jag har möjlighet att använda nyss nämnda vindsutrymme som kylskåp... är det helt normalt?
Huset är ett Anebyhus Sadelvägen med förhöjd nedervåning (2.60 m) Med värmekamera har jag mätt upp 7 grader i taket på nedervåningen och 4 grader på kattvindarna. Gissningsvis plockar takstommarna direktkyla utifrån. Men kan man isolera annorlunda för att få bukt med det problemet?
Huset är ett Anebyhus Sadelvägen med förhöjd nedervåning (2.60 m) Med värmekamera har jag mätt upp 7 grader i taket på nedervåningen och 4 grader på kattvindarna. Gissningsvis plockar takstommarna direktkyla utifrån. Men kan man isolera annorlunda för att få bukt med det problemet?
Hej Temannen!
Akta dig! Kolla så plasten på nedanvåningen är tejpad ihop med plasten på ovanvåningen och är tätt tejpad mot bjälkarna. Det har hänt mer än en gång att snickare av okunnighet inte har varit noga med detta och då blåser det kall luft rakt in i bjälklaget.
Urban
Akta dig! Kolla så plasten på nedanvåningen är tejpad ihop med plasten på ovanvåningen och är tätt tejpad mot bjälkarna. Det har hänt mer än en gång att snickare av okunnighet inte har varit noga med detta och då blåser det kall luft rakt in i bjälklaget.
Urban
Att isolera bort köldspalter i ett badrum med snedtak bör man alltid göra eftersom fukt fälls ut om det blir för stor skillnad mellan bjälkarna och isoleringen mellan.
Det borde räcka med 45 regel tvärs...ett alternativ är ju att isolera utifrån men då måste du göra om hela takets konstruktion inklusive avluftningen vilket blir mycket dyrt.
En smart sak kunde också vara att installera en separat värmeväxlare ventilation så att du kan hålla lite högre temperatur i badrummet http://www.airstar.se/;)
Det borde räcka med 45 regel tvärs...ett alternativ är ju att isolera utifrån men då måste du göra om hela takets konstruktion inklusive avluftningen vilket blir mycket dyrt.
En smart sak kunde också vara att installera en separat värmeväxlare ventilation så att du kan hålla lite högre temperatur i badrummet http://www.airstar.se/;)
Var menar du att fukten fälls ut egentligen?
Du får droppar på väggen där balkarna sitter dikt an mot skivan och på gamla hus kan du se hur spikar rostat ...
Med ordentlig ventilation så syns det inte men då blåser det orkan inne i badrummet och känns obehagligt..
Isolera och skaffa dig en värmeväxlare så att du kan ventillera utan stora förluster tex airmax
Med ordentlig ventilation så syns det inte men då blåser det orkan inne i badrummet och känns obehagligt..
Isolera och skaffa dig en värmeväxlare så att du kan ventillera utan stora förluster tex airmax
Hej!
Jag blir bara mer och mer förvånad över svaren.
Det finns tusentals hus utan brutna köldbryggor och ventilationsaggregat. Ett vanligt träfönster är byggt av en 120mm träregel utan bruten köldbrygga. En takstol är åtminstone 150mm tjockt trä. 70-tals hus har bara 95mm isolering i väggarna och inga brutna köldbryggor och det brukar inte hänga möggel längs väggarna i dessa hus väl?
Måste man bryta köldbryggor och ha fantastiska ventilationsaggregat?
Det som händer i ett badrum är att det blir kondens på vissa ställen, detta får man vädra ut, kanske med en fuktstyrd paxfläkt och elektrisk golvvärme. Om man inte lyckas ventilera ut fukten så kommer det att bli svarta möggelprickar och då får man torka av dom och åtgärda ventilationen?
Urban
Jag blir bara mer och mer förvånad över svaren.
Det finns tusentals hus utan brutna köldbryggor och ventilationsaggregat. Ett vanligt träfönster är byggt av en 120mm träregel utan bruten köldbrygga. En takstol är åtminstone 150mm tjockt trä. 70-tals hus har bara 95mm isolering i väggarna och inga brutna köldbryggor och det brukar inte hänga möggel längs väggarna i dessa hus väl?
Måste man bryta köldbryggor och ha fantastiska ventilationsaggregat?
Det som händer i ett badrum är att det blir kondens på vissa ställen, detta får man vädra ut, kanske med en fuktstyrd paxfläkt och elektrisk golvvärme. Om man inte lyckas ventilera ut fukten så kommer det att bli svarta möggelprickar och då får man torka av dom och åtgärda ventilationen?
Urban
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Hej!
Ytterliggare en reflektion.
Många har väl träfönster i badrummet? Altså köldbrygga av 120mm karmvirke. För att inte tala om fönsterbågen. Där kan var och en bedömma problemens omfattning. Har man stora problem med möggel i fönstret i badrummet så är det ett problem, annars funkar det bra ändå.
Urban
Ytterliggare en reflektion.
Många har väl träfönster i badrummet? Altså köldbrygga av 120mm karmvirke. För att inte tala om fönsterbågen. Där kan var och en bedömma problemens omfattning. Har man stora problem med möggel i fönstret i badrummet så är det ett problem, annars funkar det bra ändå.
Urban
Tack, det var ett betydligt trevligare inlägg att läsa.