K
H Hammarspik skrev:
tack för infon men förstår fortfarande inte vad som är smartast att göra. Trodde alltid samlingslån eller vad man kan kalla det blir billigare. Men inte i mitt fall eller?
Du har tyvärr blivit erbjuden sämre ränta, 8,2% än du har på det lån som du nu har på 142 kkr där räntan är 7,8%. Så att du får lägre ränta på de sista 18 kkr har rätt liten effekt.

Men du borde kunna få bättre ränta än 8,2% om du söker lite?

Andrahandsvärdet på många bilar har gått upp senaste året så kanske sälja bilen och köpa en billigare hos bilhandlare som kan erbjuda både garanti och bra ränta vid finansiering?

/Krille
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag vet inte hur sugen banken är på att smådutta, men skulle det gå att få amorteringsfritt på det stora lånet i sex månader och då bara amortera bort det lilla så skulle det nog vara mest lönsamt.

Alltså samma amortering som nu, men riktad.

Annars skulle jag prata med andra banker eller typ Lendo och se vad marknaden bjuder.

Jag håller med om att åtta procent låter högt, men mer så bakåt i tid än framåt. Det är nog en rätt rimlig nivå för blancolån nu. Och typ hälften mot att ligga back på kreditkortet, vilket många gör och blundar för det. Så bra att du vill ha koll, oavsett om det ger så mycket att byta eller ej.
 
Kanske kan fundera på sälja denna när jag har råd att köpa bil kontant. Jag är ganska säker på att jag kommer gå back om jag säljer min bil just nu. Tror inte den är värd 142 tusen som jag har lån på. Men visst skulle jag vilja vara utan skulder. Men bil behöver jag till 200%
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane
H Hammarspik skrev:
Kanske kan fundera på sälja denna när jag har råd att köpa bil kontant. Jag är ganska säker på att jag kommer gå back om jag säljer min bil just nu. Tror inte den är värd 142 tusen som jag har lån på. Men visst skulle jag vilja vara utan skulder. Men bil behöver jag till 200%
Du behöver ju inte sälja den för 142' eller mer för att det ska vara intressant. Säljer du den för 100' och köper en annan för 60' så kan du ändå minska lånet med 40'.

Försäkringen på bilen låter hög tycker jag, särskilt med tanke på att du bor på landet. Det är dyrare än vad jag skulle få betala i helförsäkring på någon av mina bilar och då bor jag i Stockholm. Skulle jag bo på landet så skulle det i princip halveras.kanske är det en dyr bil att försäkra eller kanske har du inte så många skadefria år.

Annars är det värt att jämföra många bolag. När jag kollade på en av mina bilar för några år sen varierade årspremien rejält. Billigast ville ha strax under 6000 kr. Dyrast ville ha 28000 kr!
Bolaget jag hade hemförsäkring hos erbjöd mig en försäkring för 14000, men sen skulle jag ju få 10% rabatt för att jag hade hemförsäkring hos dem. Jag sa att jag hade erbjudande på under 6000 kr på annat håll, men han envisades med sina 10% rabatt...

En annan faktor som gör din försäkring dyr är om du har många mil/år. Man kan också fundera på vilken självrisk man vill ha. Normalt erbjuds man 3000 kr på vagnskada. Man kan kolla vad premien blir om man ökar den. I mitt fall så var jag tvungen att orsaka en olycka varannat år eller oftare för att det skulle vara värt att betala för den lägre självrisken.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
K
Fairlane Fairlane skrev:
Du behöver ju inte sälja den för 142' eller mer för att det ska vara intressant. Säljer du den för 100' och köper en annan för 60' så kan du ändå minska lånet med 40'.

Försäkringen på bilen låter hög tycker jag, särskilt med tanke på att du bor på landet. Det är dyrare än vad jag skulle få betala i helförsäkring på någon av mina bilar och då bor jag i Stockholm. Skulle jag bo på landet så skulle det i princip halveras.kanske är det en dyr bil att försäkra eller kanske har du inte så många skadefria år.

Annars är det värt att jämföra många bolag. När jag kollade på en av mina bilar för några år sen varierade årspremien rejält. Billigast ville ha strax under 6000 kr. Dyrast ville ha 28000 kr!
Bolaget jag hade hemförsäkring hos erbjöd mig en försäkring för 14000, men sen skulle jag ju få 10% rabatt för att jag hade hemförsäkring hos dem. Jag sa att jag hade erbjudande på under 6000 kr på annat håll, men han envisades med sina 10% rabatt...

En annan faktor som gör din försäkring dyr är om du har många mil/år. Man kan också fundera på vilken självrisk man vill ha. Normalt erbjuds man 3000 kr på vagnskada. Man kan kolla vad premien blir om man ökar den. I mitt fall så var jag tvungen att orsaka en olycka varannat år eller oftare för att det skulle vara värt att betala för den lägre självrisken.
Bra tips. Köp en ny bil värd 60k men ha kvar lån för 100k…. :dizzy:
 
Du har ju helt klart alldeles för dyr transport kostnad. Man behöver verkligen inte en sådan dyr bil. Du du endast har 2 mil till jobbet så hade jag köpt typ en Toyota Aygo för 40000:-. Billig försäkring. Skatt typ 360 kr per år. Det handlar mycket mer om utgifter än inkomster! Sen så kommer nog livet i det NYA Sverige behöva inkludera 2 inkomster. Men svensken verkar ju vilja det så..

P.S. Sen så drar en sådan bil under 0,5 liter bensin milen!
 
K kniv skrev:
Bra tips. Köp en ny bil värd 60k men ha kvar lån för 100k….
Vill man få ner sina löpande kostnader kan det vara rimligt att realisera sina förluster. TS har ju redan skrivit att bilen är värd mindre än lånen, så om det är 100–60 eller 150–110 som gör att man ligger 40 back är faktiskt ingen skillnad i storlek.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vill man få ner sina löpande kostnader kan det vara rimligt att realisera sina förluster. TS har ju redan skrivit att bilen är värd mindre än lånen, så om det är 100–60 eller 150–110 som gör att man ligger 40 back är faktiskt ingen skillnad i storlek.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vill man få ner sina löpande kostnader kan det vara rimligt att realisera sina förluster. TS har ju redan skrivit att bilen är värd mindre än lånen, så om det är 100–60 eller 150–110 som gör att man ligger 40 back är faktiskt ingen skillnad i storlek.
Hon skrev att hon inte trodde det jag. Jag sålde min bil nyligen och den var värd mer än jag betalde för den för 4 år sen. Sen är ju ränte kostnaden på 142000:- bra mycket mer än på 40000:-. Sen så verkade TS bil vara dyr i försäkring osv. Har man en billigare bil så kanske det räcker med halv försäkring osv. Jag vet iaf vad jag hade gjort/gör och det är att minska utgifterna.
 
H Hammarspik skrev:
tack för infon men förstår fortfarande inte vad som är smartast att göra. Trodde alltid samlingslån eller vad man kan kalla det blir billigare. Men inte i mitt fall eller?
Nej. Samlingslån är en dyr lösning då du inte har någon säkerhet för lånet.
Om du skulle ha ett hus eller en lägenhet att flytta lånet till skulle du kunna få en bra ränta; om du har en bra bil som inte är belånad skulle du nog kunna få något lägre ränta den vägen också.

Oftast används samlingslån för att byta från väldigt dyra SMS-lån till någon bank. I ditt fall är ju båda lånen redan hos Swedbank.
 
H Hammarspik skrev:
nej kommer aldrig fråga någon jag inte har nära kontakt med! Så pinsamt att enda gången man hör av sig är när det handlar om pengar..
Så du skulle hellre få elen avstängd än att fråga om ett lån...
 
  • Gilla
Diim
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Nej. Samlingslån är en dyr lösning då du inte har någon säkerhet för lånet.
Om du skulle ha ett hus eller en lägenhet att flytta lånet till skulle du kunna få en bra ränta; om du har en bra bil som inte är belånad skulle du nog kunna få något lägre ränta den vägen också.

Oftast används samlingslån för att byta från väldigt dyra SMS-lån till någon bank. I ditt fall är ju båda lånen redan hos Swedbank.
Då TS bara verkar ha blancolån så tror jag ändå ett samlingslån är bra! Iaf så är det bra att kika på det. Ändra lånen om det lönar sig och dra ner på dom fasta utgifterna. That's the way to go!!
 
Diim Diim skrev:
Då TS bara verkar ha blancolån så tror jag ändå ett samlingslån är bra! Iaf så är det bra att kika på det. Ändra lånen om det lönar sig och dra ner på dom fasta utgifterna. That's the way to go!!
Samlingslån är blancolån... Man kanske kan få ner räntan med en borgensman. Men då måste du ju hitta någon som kan tänka sig stå för alla dina skulder också.
 
S sjoelund skrev:
Samlingslån är blancolån... Man kanske kan få ner räntan med en borgensman. Men då måste du ju hitta någon som kan tänka sig stå för alla dina skulder också.
Vet faktiskt av egen erfarenhet att borgensman inte hjälper med räntan. Iaf har Santander påstått det. Men TS betalde rätt hög ränta så den går nog o få ner via exempel Lendo. Sen så kanske amoteringen kan bli lägre me. Men som sagt det skadar nog inte att skicka in en ansökan och se. Sen så måste som sagt dom fasta utgifterna ner. Testa sälja bilen iaf och se vad den är värd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.