Hej!
Jag har en tvättstuga/dusch/torkrum i källaren som det är dags att renovera. I samband med detta skulle jag vilja ändra lite på funktionaliteten. På ett utrymme som är 3x10 meter (!) vill jag få plats med tvättstuga (tvätt, tork, vikbänk, utfällbar strykbräda och torklinor), en gästtoalett samt dusch- eller badmöjlighet och linneförvaring.

Kan det löna sig att anlita arkitekt för att rita om ett sånt utrymme som är så långsmalt? Tycker att det är svårt att få till en rimlig skiss nu när vi bott in oss i hur vi disponerar ytan idag. Egentligen är det ju en otroligt stor yta att använda och man borde kunna rymma allt det vi önskar oss på 30 kvm. Eller?

Jag tror att absolut att det kan vara värt att lägga en slant på att be arkitekt om råd. Jag har själv köpt bara en timmes rådgivning vid vårt husbygge (som komplement till en annan arkitekt) och fick en hel del bra, kreativa förslag på lösningar som jag själv hade haft svårt att komma på. Du kan på förväg alltså komma överens om att du ex. vill ha rådgivning en timme eller två och på så sätt kanske få bra idéer som du själv sedan planerar och förverkligar.

En annan tanke är att kontakta leverantör av ev. förvaringslösningar. Nu när vi väljer kök så ser jag att många köksleverantörer även säljer lösningar för förvaring, bad och tvättstuga. De kan nog också komma fram med en del kluriga lösningar på hur du kan använda utrymmet på bästa sätt såväl som de gör det med köksplaneringen.

Dessutom kan du ju också pröva detta forum! Lägg ut en skiss här och be om hjälp att försöka planera utrymmet. Har du tur så kan du få mycket goda idéer från kunnigt folk här... d^_^b

Jag tror också att du kan få ut mer än du tror. Köp bara ett par timmars rådgivning. Han/hon hinner säkert göra en grov skiss på den tiden.

Har du bestämt vilken byggare du ska anlita så kan du kanske börja med att rådfråga denne? Han/hon kan säkert sätta sig ner en stund och gå igenom olika ideér/förslag. Om detta överhuvudtaget kostar dig något så är det nog betydligt billigare än en arkitekt.

Och så kan du ju alltid göra en kladd på planlösning och lägga upp här för förslag! Finns många hjälpsamma personer här på byggahus som har bra ideér! (Helt gratis) d^_^b

varför anlita en överbetald arkitekt .en yrkesgrupp som det inte borde finnas många av..
använd suntförnuft..och fråga vänner och byggjobbare...dom ofta bra ideer

Jag anlitade en arkitekt för att skissa på helrenovering av mitt kök, och det var absolut värt den kostnaden. Han kom med ett förslag på planlösning som min fyrkantiga hjärna aldrig hade kommit på själv. En halvrund vägg mot hallen blev pricken över i och hela köket lyfte flera snäpp.

En arkitekt kan säkert hjälpa till med smarta lösningar för tvättstuga i källaren också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.