Hej!
Jag har en karta i skala 1:1000 från 1976 i Stockholms skärgård där exempel på koordinater är x 11000 (norr) och y 52000 (öster).
Vet ni vad det kan vara för koordinatsystem? Kan det vara ett lokalt koordinatsystem (varför skulle man då ha origo så långt bort?)?
Går det att omvandla koordinaterna på något sätt?
Jag har en karta i skala 1:1000 från 1976 i Stockholms skärgård där exempel på koordinater är x 11000 (norr) och y 52000 (öster).
Vet ni vad det kan vara för koordinatsystem? Kan det vara ett lokalt koordinatsystem (varför skulle man då ha origo så långt bort?)?
Går det att omvandla koordinaterna på något sätt?
Här finns en hel del intressant läsning om äldre koordinatsystem i Sverige, kanske inte har ditt svar men klart intressant 
https://www.lantmateriet.se/sv/geod...ionella-system/aldre-tvadimensionella-system/
Det här är nog vad du har:

EDIT: Som svar på det borttagna inlägget om 11.000 meter, tror inte det handlar om meter, snarare om centimeter ... men nu spekulerar jag bara, jag har noll koll på lantmäteri

https://www.lantmateriet.se/sv/geod...ionella-system/aldre-tvadimensionella-system/
Så hittar du den godtyckliga punkten så kan du gå vidare med dina koordinaterUttrycket "1000/1000-system" har uppkommit på grund av att en godtycklig punkt i området definierats som (x = 1000, y = 1000), för att undvika att negativa koordinater. Det betyder att alla inmätta punkter i förrättningen har såväl x- som y-koordinater av denna storleksordning.
För att ungefärligt ansluta mätningen till ett nationellt system har man gjort en grafisk inpassning mot detaljer i karta eller ortofoto. Sådana inpassningar kan vara av mycket låg kvalitet.
EDIT: Som svar på det borttagna inlägget om 11.000 meter, tror inte det handlar om meter, snarare om centimeter ... men nu spekulerar jag bara, jag har noll koll på lantmäteri
Redigerat:
Det är 11.000 meter, inte cm!Mats-S skrev:
Här finns en hel del intressant läsning om äldre koordinatsystem i Sverige, kanske inte har ditt svar men klart intressant
[länk]
Så hittar du den godtyckliga punkten så kan du gå vidare med dina koordinater
EDIT: Som svar på det borttagna inlägget om 11.000 meter, tror inte det handlar om meter, snarare om centimeter ... men nu spekulerar jag bara, jag har noll koll på lantmäteri![]()
Jag gissar att det är några speciella gränser du är intresserad av.
För att fastställa dessa kan en mätningstekniker leta reda på och mäta in så många av de fysiska gränsmarkeringarna man hittar på plats som är med på din karta och med hjälp av dessa vrida in kartan rätt och då kunna hitta de intressanta gränsmarkeringarna på din fastighet. Finns inga fysiska markeringar kvar (typ rör i mark eller liknande) kan man han istället räkna ut punkten och sätta markering med käpp eller liknande.
För att fastställa dessa kan en mätningstekniker leta reda på och mäta in så många av de fysiska gränsmarkeringarna man hittar på plats som är med på din karta och med hjälp av dessa vrida in kartan rätt och då kunna hitta de intressanta gränsmarkeringarna på din fastighet. Finns inga fysiska markeringar kvar (typ rör i mark eller liknande) kan man han istället räkna ut punkten och sätta markering med käpp eller liknande.
Intressant, och ja, du verkar ha rätt, det är i meter
Jämförde två punkter på kartan, man har ju inbördes avstånd i meter också.
52 km söderut från Blidö och 10 km västerut så hamnar man ju på södra Tärnsörarna ... det här är ganska intressant
Finns det ingen avdankad lantmätare som kan bringa ljus i frågan, varför utgår man från en kobbe i stockholms södra skärgård?
52 km söderut från Blidö och 10 km västerut så hamnar man ju på södra Tärnsörarna ... det här är ganska intressant
Finns det ingen avdankad lantmätare som kan bringa ljus i frågan, varför utgår man från en kobbe i stockholms södra skärgård?
har du inte vänt på siffrorna? X 11000 är nord och Y 52000 är öster. Lite ovant om man har pluggat en del matteMats-S skrev:
Intressant, och ja, du verkar ha rätt, det är i meterJämförde två punkter på kartan, man har ju inbördes avstånd i meter också.
Ja, geodeter räknar X norrut och Y österut. Det är därför man nu börjat övergå till att ange geodetiska koordinater som N (north) och E (east) istället, för att minska förvirringen.Mats-S skrev: