Jag skrev en annan tråd om att det är märkligt att jag verkar ha två stigare från källarens elrum, men bara 5 av 6 ledare är inkopplade i min central i hallen. En av ledarna är avklippt. Jag har en-fas

Det kan vara så att det är en stigare, och en som går vidare på något sätt, från min central vidare. För att klargöra detta, så vill jag nere i källaren, som jag kallar huvudcentral, se vilka stigare det finns från min säkring (svartmarkerad) . Det finns två grönmarkerade dosor som jag tror kan avslöja något, i alla fall den övre.

Vågar jag öppna den övre? 🕵️🙈. Jag kan innan givetvustänga av huvudbrytaren som är lokaliserad under mätaren. (Kommer inte pilla utan bara med ögat se hur många kablar)

(Bostadsrättsförening från 1950)

• Elcentral med mätare i källare, två dosor markerade med färg för att identifiera möjliga stigare kopplade till avklippt ledare i centralen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Vad är det för problem du har? Det är nog lättast att börja där.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Vad är det för problem du har? Det är nog lättast att börja där.
Jag gav den information som behövs, sen förstår jag om du är nyfiken. Ger jag mer info så blir det en j*vla pladder om allt annat.

A
Om du har enfas borde bara två ledare vara inkopplade plus eventuell skyddsledare.

Det var märkligt om du har dubbla huvudledningar.
Kanske parallella matande ledningar eller att man bytt ut en någon gång och lämnat den gamla vid sidan om?
På ditt abonnemang ska ju inga andra saker vidarematas som du ej förfogar över om du inte har ett förråd eller liknande någonstans.

Jag vet inte vad det är för doslock på bild men det går bra att öppna och kika. De är ju gjorda för inspektion.

Redigerat:
Nu ska man inte lika allt för mycket på fas-pennor men i detta fall så kan det vara ett bra verktyg. Jag antar att syftet är att identifiera vilken ledare som går vart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.