En vanlig bostads-garageplats på 10 kvm kostar väl ca 500 - 1000 kr i månaden normalt. En plats i en industrilokal i ett sämre område borde vara billigare. Jag tycker att 300 kr/kvm/år låter mera realistiskt än per månad.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
K
Jag har funderat i samma banor men förstår inte riktigt kalkylen. Ett pris på 300 kr/m2/mån skulle innebära 6 000 kr/mån för 20 kvm vilket jag tror att väldigt få är beredda att betala. Det ligger också långt över vad som är normalt för lokaler.

Blandar du inte ihop månad med år i kalkylen? Det normala för en enklare lokal borde väl snarare vara 600-700 kr/kvm /år plus driftskostnader?

Jag tror att nyckeln till lönsamhet ligger i att hitta en lokal som är riktigt yteffektiv. Hyr du t ex lokalen för 21 kkr och lyckas rymma 15 bilar så behövs en hyra på 1 400 kr/mån för att bara täcka hyreskostnaden. Personligen tror jag att det är svårt att få ekonomi så länge man inte har en optimal byggnad med avgränsade platser med egen port.

/Krille

Tack ZipLock det är fel såklart 300 kr/kvm/år ska det vara affärslokaler i Malmö ligger på långt över 700+ kr

450 m2 ger 135.000 kr/år 11.250 kr/månad

Jag betalar 120 kr/m2/år i kallhyra för ett mekgarage utanför Uppsala.

Något man måste hålla i minnet är att om flera bilar delar på en port, försvinner rätt mycket yta för att alla bilar ska kunna ta sig in och ut ur garaget.

Ibland önskar jag att jag inte bodde i Sthlm.

Här får man hyra ett garage på 2.5x5 för 2000:- i månaden...Och då vanligt garage i lägenhetshus..

oobum skrev:
Ibland önskar jag att jag inte bodde i Sthlm..
Håller med... Garageplatserna i min bostadsrättsförening kostar ca 2,000/mån.

Å andra sidan så hyr jag en "box", dvs ett avskilt utrymme på ca 7*4 kvm i Solna (Motorborgen) för ca 1,500/mån exkl. el. Det är ju faktiskt riktigt billigt. Jag använder den som snickarbod. Tillkommer ca. en femhundring i månaden för el.

Det går ju inte riktigt att jämföra "bostadsgarage" och "entusiastgarage". Bostadsgaraget ligger nära bostaden och entusiastgaraget i ett industriområde eller på en bondgård. Få är intresserade av att ha 20 minuters resa till sitt "bostadsgarage".

ClaesMalmö skrev:
Också om ni kan ge tips hur ska jag driva detta? Enmansbolag? AB? annat?
Du ska helt självklart driva det som AB, inte som enskild firma.

Du är personligen ansvarig för den enskilda firmans betalningar, vilket gör att du själv kan bli bankrutt om verksamheten går åt skogen. Ett AB kan försättas i konkurs, då tappar du bara ditt investerade kapital.

pelpet skrev:

Du är personligen ansvarig för den enskilda firmans betalningar, vilket gör att du själv kan bli bankrutt om verksamheten går åt skogen. Ett AB kan försättas i konkurs, då tappar du bara ditt investerade kapital.
Tack för detta. Säg att jag lånar pengar på min bostad för att köpa lokalen, ska jag då hyra ut den till mitt AB? Då får jag en extra inkomst som beskattas enligt högsta skattesatsen. Antar att då drabbas den egendom inte vid en ev. konkurs. Får man dra av räntorna på sin vanliga inkomst då antar jag. Är det ofördelaktigt jämfört med om man gjorde ränteavdrag på AB?

Om du privat lånar pengar till företaget så blir det ju ett kapitaltillskott till företaget, det vill säga du köper aktier i företaget alterntivt tar företaget ett lån av dig. vad som är smartast vet jag inte...

Jag skulle inte satsa på en stor lokal för parkering utan en som är uppdelad i flera mindre med separata portar (precis som andra varit inne på).

Kom ihåg att de flesta bilförsäkringar (för entusiast/veteranfordon) ställer rätt stora krav på garage. T.ex finns krav på max 4 bilar i ett garage eller så skall garaget godkännas efter inspektion. Andra krav är att en lös bildel inte är försäkrad om garaget inte är enskilt (ett garage delat med grannen är inte enskilt).

Dessutom skulle jag inte förvara en av mina bilar där folk mekar. Min bror fick en bil uppeldad när en garagegranne hade slarvat med svetsen så jag vet att det kan gå illa.

B
Så här kan du göra för att få liten risk: skaffa ett AB med aktiekapital på 50 000 (minsta tillåtna), låna sedan ut dina privata (lånade) pengar till AB:et som köper BR-lokalen och hyr ut bilplatserna i den form du kommer fram till är bäst. Pengarna du har lånat ut till AB:et kan du ta marknadsmässig ränta på, som beskattas hos dig som kapitalinkomst. Tar du för hög ränta kan det räknas som förtäckt lön, med betydligt högre beskattning. Statslåneräntan + 3 % brukar vara godkänd nivå, i vissa fall ännu högre. I år landar en sådan ränta på 3,65 %.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Varför funderar du på att hyra/köpa en sådan lokal?

Om det är för att tjäna pengar, känns det lite som du börjar i fel ende. Börja i så fall ta reda på hur mycket folk är beredda att betala, leta därefter efter lämpliga objekt, gör sedan upp olika budgetar för olika bolagsformer och ägande.

Om det i huvudsak är för att du och polarna ska ha någonstans att ha, och meka med era bilar, tror jag nästan att det är bättre att ni skaffar någonting tillsammans, som en förening eller klubb.

K
pelpet skrev:

I teorin är detta helt rätt men i praktiken blir det personliga ansvaret i stort sett lika stort i en enskild firma som i ett nystartat AB. Ska man t ex låna kapital eller teckna hyresavtal kommer kreditgivaren/hyresvärden att kräva säkerheter så att man inte kan "slippa undan" genom att sätta AB:t i konkurs.

Däremot finns det t ex skattemässiga fördelar med ett AB som gör att det antagligen är bästa formen.

/Krille

KalleKe
Mina bekanta delar på en lokal och hade ganska många bilar där gör mek och förvaring. Det roliga tog en törn när någon tände på lokalen. Själva fastighetens försäkring täckte fastigheten. Hemförsäkringen varje medlems lösöre och bilförsäkring respektive bil. Någon hade inte bilförsäkring och blev utan ersättning. Skapade rätt mycket trassel särskilt när lokalen skulle tömmas för sanering

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.