39 670 läst ·
233 svar
40k läst
233 svar
Lögnaktig säljare
Faktum är att det borde räckt med att han kollat brunnen, sett att den var gammal, och inte sett en manschett, utan en gammal plastmatta. Givet att inte just brunnen bytts och en manschett lagts på plastmattan innan klinkersen kom på. Så kan det ju ha gått till, man vet aldrig. Det är heller inte helt säkert att plattorna satt löst vid besiktningen, de kan ha lossnat efteråt.cecar33 skrev:
Oavsett vilket så känns besiktningsmannen högst tveksam, det är vi nog överens om
Men, han är den sista jag skulle ge mig på. (Visa mig gärna ett fall där en besiktningsman dömts att ersätta..., jag har ännu inte sett något :/ )
Nej, det där köper jag inte, om tätskiktet varit nyare, hur hade man då bedämt skicket? Tätskiktet är dolt, spelar ingen roll om det är 20 veckor eller 20 år, skicket går inte att bedöma i något av fallen... Det är en del i de konstiga uttalandena från besiktningsmannen.scim skrev:
Problemet är ju bara att säljaren hävdar att badrummet är ifrån 1995.cecar33 skrev:Jag har läst hela tråden en gång till, TS inledning är lite svårbegriplig men nu tror jag att jag förstår.
Badrum som kallas nyrenoverat är en tämligen trubbig term. Det borde rimligtvis synas om det är 20 år eller mindre en 10 år för en besiktningsman. Ägaren som var fram till 2006 intygar att badrummet då hade plastmatta på väggar och golv, helt normalt för den tiden men det var också samma typ av plastmatta som var krav som tätskikt bakom kakel och klinker vid den tiden, tidigt 1990-tal. Denna typ av tätskikt ersattes med rollade tätskikt efter att man konstaterat kemisk reaktion mellan fix och matta. Det yttrade sig som så att plastmattor krympte och därmed lossnade i alla hörn och sprack även vid svetsade fogar. Den som "renoverade" mellan 2006-2015 har förmodligen endast satt kakel och klinker på den gamla ursprungliga mattan. Detta är i så fall dolt fel eftersom mattan inte är godkänd som underlag, avstånd mellan golvbjälkar och väggreglar är då troligen också felaktiga cc-mått på. TS berättar att det även har flyttats på wc-stol och byggts en ny vägg, vilket omöjligen gör att badrummet kan vara rätt utfört om det är den gamla mattan som är kvar vid brunnen. Detta med att plattor runt brunnen lossnade så fort efter inflyttning gör att man med stor säkerhet kan påstå att besiktningsmannen inte noga kontrollerat badrummet. Hade han med en enkel knackning med skaftet på en skruvmejsel eller liknande hört att det var "bom" runt brunnen. Besiktningsmannens roll i ansvarsfrågan är inte oväsentlig.
Min poäng är att en sådan friskrivning är skäl att höja ögonbrynen. Minsta anmärkning i ett nyrenoverat badrum borde få en att reagera. Sedan är det ju en obegriplig formulering, men den är ju inte ordagrann heller.thomasx skrev:
Nej, det tycker jag mig inte ha läst någonstans att säljaren hävdar. Säljaren hävdade i fastighetsbeskrivningen att det är nyrenoverat. Sedan lär säljaren ha sagt till besiktningsmannen att det är från -95. Men, till köparen, hävdade säljaren att det är nyrenoverat. Den stora frågan är vad säljaren hävdar idag. Oavsett vad säljaren hävdar, får han problem...AG A skrev:
Det gäller dig och mig, visst, vi hade reagerat. MEN, så tänker inte en domstol. En domstol tänker så här. Svensson, han är en lekman, fattar nada. Svensson anlitar en besiktningsman. Besiktningsmannen påtalar fel och rekommenderar fördjupad analys vid behov. Om besiktningsmannen inte påtalar några fel, eller rekommenderar en fördjupad analys, så kan Svensson känna sig trygg. (Vad ska man annars ha besiktningsmannen till?)scim skrev:
I detta fall skriver besiktningsmannen en notering om att det pga tätskiktes livslängd inte går att avgöra om badrummet är ok. Men vad betyder det? För en Svensson? Observera att besiktingsmannen trots denna notering inte har angivit något fel och framförallt inte har förordat en fördjupad besiktning. Han noterar att man inte kan avgöra om det är ok (vilket man inte kan avgöra i ett sprillans nytt badrum heller), men påtalar samtidigt inga fel. Slutsatsen kan inte bli annat än att trots kommentaren bedöms badrummet som tillräckligt bra för att det inte ska föranleda fördjupad besiktning, i.e. badrummet bedöms vara ok.
Läs inlägg #42-46thomasx skrev:Nej, det tycker jag mig inte ha läst någonstans att säljaren hävdar. Säljaren hävdade i fastighetsbeskrivningen att det är nyrenoverat. Sedan lär säljaren ha sagt till besiktningsmannen att det är från -95. Men, till köparen, hävdade säljaren att det är nyrenoverat. Den stora frågan är vad säljaren hävdar idag. Oavsett vad säljaren hävdar, får han problem...![]()
Ja precis, jag sätt precis och tänkte på det.
Det kanske låter fånigt för mga men jag har ett par hus som är byggda -90 och dom flesta bekanta kallar dom för (dom där nybyggda husen) och även jag ser dom som nya och jag har även ngt med badrum renoverat tidigt 2000tal och dom brukar jag annonsera för uthyrning som nyligen renoverade även om det formellt är väl över 10 är sedan numera.
Så jag antar att man kan ha väldigt olika syn på "nytt"
Finns det en juridisk definition på "nytt"?
Det kanske låter fånigt för mga men jag har ett par hus som är byggda -90 och dom flesta bekanta kallar dom för (dom där nybyggda husen) och även jag ser dom som nya och jag har även ngt med badrum renoverat tidigt 2000tal och dom brukar jag annonsera för uthyrning som nyligen renoverade även om det formellt är väl över 10 är sedan numera.
Så jag antar att man kan ha väldigt olika syn på "nytt"
Finns det en juridisk definition på "nytt"?
Odjuret skrev:Det jag dock inte får ihop är när är badrummet ifrån? Om badrummet är från 1995 så lär de synas när man kollar på badrummet. Alltså är det inte ett dolt fel. Men om det handlar om att säljaren har ljugit att badrummet är nyrenoverat men är från 1995, då har säljaren ett problem.
Men frågan är hur man kommer åt säljaren för att han säger att det är nyrenoverat om han inte sagt datum... För säljaren kan anse att det är nyrenoverat, trots att det är från -95.
Klart att vi här inser att ett badrum från -95 inte är nyrenoverat. Men det är som sagts tidigare i tråden så vagt formuleratthomasx skrev:
Och säljaren är även han att betrakta som lekman, vilket troligtvis påverkar rättens bedömning gällande uttrycket nyrenoverat
Säkert. Men mäklaren är ingen lekman. Och man bör kunna förklara vad man menar med nyrenoverat. Och jag tror att vilken domstol som helst skulle se med stor skepsis på en person som hävdar att ett 20 år gammalt badrum är nyrenoverat, lekman eller inte...Odjuret skrev:
Inget av det påverkar dock vad jag personligen anser är att betrakta som nyrenoverat eller inte 😉