Hej,
Tänkte successivt börja gjuta om källargolven så började i minsta rummet (blivande tvättstuga) för att känna på jobbet lite och skulle vilja bolla lite tankar kring alternativen för kapilärbrytande/isolering p.g.a. högt fukt tryck.
Beskrivning.
Nu till det intressanta. Det är en liten mindre sjö ca 40 cm under golvet (mäter från överkant golv till vattenytan. Jag tänkte fortsätta bila upp golvet och försöka gräva (lyfta) ut så mycket som möjligt för att få en bra överblick. Men vill redan nu börja diskutera bästa hantering
.
De bud jag fått nu är typ;
Makadam, Cellplast eller XPS-Jakson, platonmatta, betong, flytspackel.
Tankar:
Tänkte successivt börja gjuta om källargolven så började i minsta rummet (blivande tvättstuga) för att känna på jobbet lite och skulle vilja bolla lite tankar kring alternativen för kapilärbrytande/isolering p.g.a. högt fukt tryck.
Beskrivning.
- Huset är från 1945, Väggar i källarplan består av betonghålsten ca 200mm tjock som står på berg/sten i sutteräng så ena långsidan är 90% under marknivå.
- Huset dränerades om av bra firma i våras (2022). Så det sitter nu dubbla lager isodrän (tot 200mm) och sedan isodräns geoduk mot jordmassorna.
- Källare och väggar har inte varit dränerade sedan 1945 => stort fukttryck till och från under åren. I det aktuella rummet (men också andra rum) där väggar varit under marknivå så är det en hel del putssläpp och missfärgningar som indikationer på fukten.
- Golvet/Plattan är krigsbetong => tunn dålig betong och där under är det sand (fuktig) och stenar i olika storlekar, känns som det är ganska mycket sprängsten (antar från när de byggde huset).
- Jag tänker inte att vi behöver golvvärme, det är en tvättstuga i ett äldre hus och vi har begränsad budget. Tänker att ett (förhoppningsvis) isolerat golv, matta och strumpor med radiator räcker.
Nu till det intressanta. Det är en liten mindre sjö ca 40 cm under golvet (mäter från överkant golv till vattenytan. Jag tänkte fortsätta bila upp golvet och försöka gräva (lyfta) ut så mycket som möjligt för att få en bra överblick. Men vill redan nu börja diskutera bästa hantering
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De bud jag fått nu är typ;
Makadam, Cellplast eller XPS-Jakson, platonmatta, betong, flytspackel.
Tankar:
- Men då jag i bästa fall kan få ca 40cm att jobba med så vet jag inte hur jag ska prioritera. Är det t.ex. 30cm makadam, platonmatta och sedan betong/flytspackel som är bäst för att ha så mycket kapillärbrytande som möjligt och sedan en matta som bromsar ångan. Eller är det 10cm makadam som gäller och sedan mera isolering?
- hasopor/skumglas, verkar ju bra med både kalillärbrytande och bra isolervärde. kapillärstigande 120mm enligt leverantören.
- Tänker om det kan vara bättre att borra/bila upp en liten brun i berget och göra den djupare, säg 60cm under marknivå och leda vattnet dit för att t.ex. pumpa bort det eller liknande?
- Detta är ju ett par decimeter under dräneringen så jag antar att vatten som kommer längs med berget smiter under. eller så finns det en ådra. Hur som så känns det som svårt att korrigera, väl?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 557 inlägg
Gör en pumpgrop, det är inte så mycket jobb när du ändå håller på. Jag gjorde en i ett hus där det gick en ådra under huset, hela källaren blev väsentligt torrare. Hitta lägsta punkten om du har flera nivåer på golven.
Jag hade liknande situation som du (finns bilder i min projekttråd). Jag gjorde ingen pumpgrop, men jag ångrar mig nu i efterhand. Det hade varit skönt att ha som en säkerhet. För mig blev det underifrån och upp markduk, 5-10 cm makadam, 15 cm EPS S80, 10 cm betong.
En anna sak jag ångrar personligen var att jag inte grävde ner avloppet djupare (jag bytte allt avlopp) utan jag lade det typ i höjd med vattnet. Det gjorde att det blev jäkligt trång i plattan med alla andra rör jag lade ner för vatten och värme. Hade jag gjort om det idag hade jag tagit det extra jobbet med att gräva något litet dräneringsdike för att kunna lägga avloppet 15 cm djupare.
En anna sak jag ångrar personligen var att jag inte grävde ner avloppet djupare (jag bytte allt avlopp) utan jag lade det typ i höjd med vattnet. Det gjorde att det blev jäkligt trång i plattan med alla andra rör jag lade ner för vatten och värme. Hade jag gjort om det idag hade jag tagit det extra jobbet med att gräva något litet dräneringsdike för att kunna lägga avloppet 15 cm djupare.
Tack, ja tanken finns där och sten har jag spräckt innanI InsidersUnited skrev:
Men iom att jag inte gör hela källaren på en gång så vet jag ju inte vart lägsta punkten är, det blir isåfall lägsta punkten för varje rum... Men hur löste du det rent praktiskt med pumpen, vart pumpade du undan vattnet?
Tack för input, ska kolla din tråd ocksåjoakim_j skrev:
Jag hade liknande situation som du (finns bilder i min projekttråd). Jag gjorde ingen pumpgrop, men jag ångrar mig nu i efterhand. Det hade varit skönt att ha som en säkerhet. För mig blev det underifrån och upp markduk, 5-10 cm makadam, 15 cm EPS S80, 10 cm betong.
Bra input med avloppet. Problemet som jag ser det här är att detta rummet är "längst bort" från avloppet => jag måste ha det så högt som möjligt för att säkerställa rätt fall till resten av brunnarna i de andra rummen. dessutom är allt jag har berg, så det är inte att gräva, utan spräcka och brorra => lite mera tid iallafall
Ja, då är det ju lite värre. Jag började där avloppet går ut ur huset. Men för att förtydliga så skulle jag inte vilja ha en pumpgrop för att pumpa undan vattnet som det står nu, utan för att kunna inspektera och eventuellt lägga ner en pump ifall det blir ett hundraårsregn.Viktor.J skrev:
Tack för input, ska kolla din tråd också
Bra input med avloppet. Problemet som jag ser det här är att detta rummet är "längst bort" från avloppet => jag måste ha det så högt som möjligt för att säkerställa rätt fall till resten av brunnarna i de andra rummen. dessutom är allt jag har berg, så det är inte att gräva, utan spräcka och brorra => lite mera tid iallafall![]()
Jag tänker ett par saker.
1. Varför blir det vatten där om det är dränerat på utsidan av väggen på korrekt vis? Det där borde vara ovanför underkant på dräneringen. Det skulle jag vilja förstå innan jag fortsätter.
2. 40cm är mycket plats. Betong 10cm, 2 lager isolering 20cm. plats för 10cm 8-16 för att jämna av. Om du lägger första lagret isolering med isodrän så har du totalt 20cm kapilärbrytande skikt, mer än tillräckligt. Isodränen är bara den kapilärbrytande i ett lager. Dock behöver du ju fortfarande leda abort vattnet med dränslang i 8-16 lagret, annars spelar det ju ingen roll hur kapilärbrytande ditt material är.....
3. Gjut inte ett betonggolv utan att lägga i slang för golvvärmen.....du kommer ångra dig förr eller senare. Min källare är en källare när golvvärmen är avslagen och boyta när den är på...
1. Varför blir det vatten där om det är dränerat på utsidan av väggen på korrekt vis? Det där borde vara ovanför underkant på dräneringen. Det skulle jag vilja förstå innan jag fortsätter.
2. 40cm är mycket plats. Betong 10cm, 2 lager isolering 20cm. plats för 10cm 8-16 för att jämna av. Om du lägger första lagret isolering med isodrän så har du totalt 20cm kapilärbrytande skikt, mer än tillräckligt. Isodränen är bara den kapilärbrytande i ett lager. Dock behöver du ju fortfarande leda abort vattnet med dränslang i 8-16 lagret, annars spelar det ju ingen roll hur kapilärbrytande ditt material är.....
3. Gjut inte ett betonggolv utan att lägga i slang för golvvärmen.....du kommer ångra dig förr eller senare. Min källare är en källare när golvvärmen är avslagen och boyta när den är på...
Medlem
· Västra Götaland
· 3 557 inlägg
Det går i en vanlig gardenaslang till en golvbrunn i källaren. Se till att du gör en bred grop, då kan du använda en vanlig dränpump med flottör.Annars måste du köpa en smal med elektronisk nivåsensor.Viktor.J skrev:
Jag hade grus under hela plattan så allt vatten rinner till lägsta punkt vilket är min grop. Men har du berg kanske du får tänka på riktningen av din åder(kolla omgivande mark om det finns en naturlig lutning åt något håll).
Okok, det låter ju klokt. Men jag har nog problem vid mer frekventa regn än 100 årjoakim_j skrev:
MathiasS skrev:
Jag tänker ett par saker.
1: Det är en fråga som jag har funderat på också. Ska ringa företaget som gjorde jobbet. Jag vill minnas att Vi la dräneringen så långt ner som vi kunde, det var berg på baksidan så vi fick spräcka upp lite för att få ner ett rör. Jag tänker mig att det finns väl en risk för att vattnet smiter in under dräneringen eller så är det en ådra som kommer upp någonstans. Men kan man "testa" dräneringen på något sätt ? Jag har en spol/rens-ingång i enda änden av systemet.
2: Menar du att om jag inte tar bort vattnet så spelar det inte någon roll hur mycket kapillärbrytande jag har? Om ja, är det avdunstande fukt som är problemet då ?
3: Kräver inte golvvärmen mera isolering för att bli ekonomisk? Är tveksam till om jag kommer få plats och ha råd till golvvärme. denna ytan är bara 8 kvm visserligen men det finns även andra faktorer som kan begränsa möjligheterna till golvvärme
För vad det är värt, jag tror fan att jag har e pumpgrop i garaget. Det borde ju då isåfall vara den lägsta punkten... Det VERKAR som att vattnet inte kommer utifrån utan från rummet intill, mer in under huset. Det är svårt att säga för jag tömmer vatten så sakta kommer en del tillbaka. Men det finns ju en del sand och lera etc. Som sakta släpper vatten och ihop och att berget är ojämnt med håligheter så finns det små nivåer av pölar som jag succesivt tar bort. Återkommer 
Hej, jag hade ett liknande projekt för några år sedan i ett gammalt timrat uthus, Jag ville inreda en liten snickarverkstad i ena ändens bottenplan. I detta utrymme ca 4x4m hade tidigare ägare fyllt upp golvet med singel(!) och det var ständigt fuktigt och ett oanvändbart utrymme.
Singeln grävdes och forslades bort varvid ett gammalt cementgolv uppenbarade sig, vilket också hackades i bitar - därunder fanns något århundrades och allsköns bråte som använts till utfyllnad direkt på det oschaktade lagret av lera och grus.
Allt grävdes bort ned till berg mellan 0,4 till 1,4m djup. Det fanns ingen ingen dränering ut ur detta som utgjorde grund för huset. Jag bestämde mig för att fylla ut hålorna med cement och bygga en pumpgrop på djupaste stället dit vattnet fick rinna samtidigt som grunden runt om gjöts upp. Insåg att det nog var omöjligt att hindra vatten att tränga in från andra håll, så jag gjöt också in kanaler och öppnade för vattnet att nå pumpgropen från utsidan av huset.
Fyllde på först med grov sten i botten och jämnade av med 0/16 och ovan på detta 20cm cellplast och reglat trägolv.
Pumpen har inbyggd nivåvakt och utloppet är draget 7m "nedströms" från huset till befintlig dränering.
Har funkat utmärkt nu i drygt 2 år och jag har en torr och trevlig liten hobbyverkstad på plats med lätt golvvärme. la också en en värmekabel i utloppet för att det inte skall frysa till vintertid. Jag har en sensor i pumpgropen som larmar för hög nivå, i fall att pumpen skulle strejka. Lite varning för billiga pumpar från Biltema...
Singeln grävdes och forslades bort varvid ett gammalt cementgolv uppenbarade sig, vilket också hackades i bitar - därunder fanns något århundrades och allsköns bråte som använts till utfyllnad direkt på det oschaktade lagret av lera och grus.
Allt grävdes bort ned till berg mellan 0,4 till 1,4m djup. Det fanns ingen ingen dränering ut ur detta som utgjorde grund för huset. Jag bestämde mig för att fylla ut hålorna med cement och bygga en pumpgrop på djupaste stället dit vattnet fick rinna samtidigt som grunden runt om gjöts upp. Insåg att det nog var omöjligt att hindra vatten att tränga in från andra håll, så jag gjöt också in kanaler och öppnade för vattnet att nå pumpgropen från utsidan av huset.
Fyllde på först med grov sten i botten och jämnade av med 0/16 och ovan på detta 20cm cellplast och reglat trägolv.
Pumpen har inbyggd nivåvakt och utloppet är draget 7m "nedströms" från huset till befintlig dränering.
Har funkat utmärkt nu i drygt 2 år och jag har en torr och trevlig liten hobbyverkstad på plats med lätt golvvärme. la också en en värmekabel i utloppet för att det inte skall frysa till vintertid. Jag har en sensor i pumpgropen som larmar för hög nivå, i fall att pumpen skulle strejka. Lite varning för billiga pumpar från Biltema...
Du kan ju även använda isodrän/podrän som kapilärbrytande och isolering under golvet, enklare att bära in än singel!
https://www.google.com/url?sa=t&sou...wQFnoECBMQAQ&usg=AOvVaw1Lm6CVZto_xyigoxUwgELO
https://www.google.com/url?sa=t&sou...wQFnoECBMQAQ&usg=AOvVaw1Lm6CVZto_xyigoxUwgELO
Redigerat: