6 482 läst ·
106 svar
6k läst
106 svar
Löfven anlitade byggfirma utan kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Frågan är ju då hur mycket högre lön de där 20% har 
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 750 inlägg
Med > 80% penetration så kan man vara ganska säker på att lönesättningen domineras av fackliga förhandlingar, eller av den kultur som facket bär. Det skulle tom inte förvåna mig om de oanslutna ligger lite lägre som grupp, även om jag inte orkar slå upp någon statistik. (Det kan också vara svårt att göra den jämförelsen eftersom grupperna antagligen skiljer sig åt).AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Du får även tänka på att läkare traditionellt är vänsterväljare, och vänsterpacket har väldigt svårt att tänka individuellt
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 750 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Tror faktiskt den nya generationen läkare är mindre vänster, har iallafall fått den känslan när jag var på KI fester som KTH student.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Hur som helst, facken skapar en arbetsmarknad som inte rör på sig pga att folk sitter på sina feta ärslen. Mindre inflytande från fack och skrotad LAS skulle innebära en mycket sundare marknad
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 750 inlägg
Jag har sagt det förut, men du vägrar fortfarande att direkt bemöta det: Mindre inkomstskillnader, vilket facken helt klart bidrar till, leder till ökad tillväxt enligt både OECD och IMF. Vi har i Sverige pga den ökade avregleringen av arbetsmarknaden mellan 1990 och 2010 tappat 20% i tillväxt! Ekonomin har alltså gått sämre än den annars skulle gjort, tvärtemot vad "marknaden fixar allt, satsa på dig själv och masturbera i motvind"-förespråkarna som fick igenom sin politik efter kraschen i början på nittiotalet hävdade.AndersMalmgren skrev:
Din föreslagna politik är alltså baserad på någon slags ideologisk övertygelse som bevisligen går stick i stäv med aktuell forskning inom området som visar att den påverkar negativt någon som du hävdar är bra. Eller är dina åsikter så ideologiskt färgade att du tycker att tappad ekonomisk tillväxt är ett pris värt att betala för din "sundare marknad"? (En marknad som pga att den leder till minskad ekonomisk tillväxt alltså måste beskrivas som allt annat än sund).
Var snäll och förklara hur IMF och OECD har fel. Löst tyckande och trötta paroller från nittotalet är inget motargument.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag har iof inte försvarat inkomstklyftor utan enbart kritiserat fackets sätt att lösa det
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 750 inlägg
Motverka den skeva maktbalansen mellan anställd och företaget genom att samordna sina förhandlingsresurserna från en större massa anställda så att parterna blir mer jämbördiga i löneförhandlingen?AndersMalmgren skrev:
Det sättet att lösa problemet på?
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det låter ju bra på pappret det är bara det att deras metoder är skit för att uttrycka det milt. Rebecca Uvell har skrivit en del bra krönikor i ämnet tex
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 750 inlägg
0% högre lön är svaret, ev lägre snittlön. Avtalet mellan arbetsgivaren och facket lyder att de icke anslutna som grupp i snitt inte kan få mer i lönepåslag än den anslutna. Sug på den du.AndersMalmgren skrev:
I övrigt lägger jag ner min del av diskussionen i och med dina senaste poster, det känns oseriöst och tråkigt.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Vad tjaskig du är, grabben är ju arkitekt!elpaco skrev:
Jobbar tydligen i en bransch där titlarna är kreativa.
Ingen annan stans (utom i frikyrkorna) finns det väl evangelister
Där jag jobbar är det också inflation i titlar.
Ingen har lägre befattning än manager (på pappret alltså)