2 239 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Lödning kontakter
Jag bor i Stockholm. Jag tänker dra kablar: RCA och HDMI i kabelrör. Men det innebär att jag ju inte kan ha kontakten på kablen för annars går det ju inte dra dem i rören.
Vet ni någon som kan löda på HDMI och RCA kontakter??
Vart kan jag köpa tjänsten??
Både RCA och HDMI går bra att dra i rör, bara röret har rätt dimension. 
För RCA är det inte så svårt, bara se till att båda kontakterna inte ligger bredvid varandra (tejp är bra).
Om allt ska in i samma rör så se till att RCA går i först (ljudkablarna är nog tunnare än HDMI), sedan. HDMI. Alla kontaktdon förskjutna med några cm. Ska du ha i en HDMI typ A så borde ett 20mm VP-rör fungera.
För RCA är det inte så svårt, bara se till att båda kontakterna inte ligger bredvid varandra (tejp är bra).
Om allt ska in i samma rör så se till att RCA går i först (ljudkablarna är nog tunnare än HDMI), sedan. HDMI. Alla kontaktdon förskjutna med några cm. Ska du ha i en HDMI typ A så borde ett 20mm VP-rör fungera.
Tror inte man skall ge sig på att lödskarva HDMI kablar...Standarden medger iofs kabellängder på 15m, men det förutsätter nog att inga impedansorenheter uppstår på vägen så ta ett grövre rör isåfall (Eller använd kabelkanaler)
Ska TS skicka med röret och väggen? :S-MH- skrev:
Måste dock bekänna att jag igår var så slö att jag borrade ett 14 mm hål i väggen för att få igenom en cat 5e kabel med monterad kontakt till TVn.. :blushing::blushing: (tur att man har en förstående hustru..)
Klicka här för att svara