5 984 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Lödkolv för kraftig kabel
Sida 1 av 2
De dimensionerna löder man inte utan pressar. Vilket förövrigt är den metod som används även till mindre areor. Löda ger nog skador på manteln långt ifrån lödstället då värmen sprider sig bra i koppar.
det kommer inte att funka att löda... pressa i stället, vad används kabeln till?
Pressa!
100W är för klent om du nu vill göra ett lödförskök.
100W är för klent om du nu vill göra ett lödförskök.
Jag hoppar in med lite knep som vi billjudsbyggare använder. Gjorde det senast för några timmar sedan med en 50 mm2 kabel. Använd inte dessa som är färdigförtennade. Det funkar bättre med de som säljs i 10-pack på biltema
De enda verktyg jag använder är en kraftig kabelavbitare, en kniv att skala med, ett skruvstycke och en spik (2-3 tum blir bra).
Skala kabeln nogrannt, för in den i kabelskon och dubbelkolla att du inte skalat onödigt långt eller för kort. sätt kabelskon i skruvstädet, håll kabeln på plats och skruva åt så mycket du kan. Släpp lös igen och lägg nu även imellan spiken så att den ligger 90 grader mot kabeln (alltså tvärs över den ytan som du klämmer fast kabeln med) och skruva åt så mycket du bara kan. Detta gör att ytan som spiken ligger på pressas in ännu hårdare och skapar en stenhård låsning. Detta håller, och jag har aldrig haft problem med kontakten i något av alla värstingbyggen jag gjort så på. (Dock kan jag avråda från att testa att pressa med 100-tons press för det trycker bara spiken igenom hela kabelskon vilket jag lärt mig av mina misstag)
Edit: Om du nu ändå köpt det på mekonomen, åk och be att få byta. De brukar ha den typen jag länkade till ovan. Mät vilken skruvdimension du har så du får något som passar.
De enda verktyg jag använder är en kraftig kabelavbitare, en kniv att skala med, ett skruvstycke och en spik (2-3 tum blir bra).
Skala kabeln nogrannt, för in den i kabelskon och dubbelkolla att du inte skalat onödigt långt eller för kort. sätt kabelskon i skruvstädet, håll kabeln på plats och skruva åt så mycket du kan. Släpp lös igen och lägg nu även imellan spiken så att den ligger 90 grader mot kabeln (alltså tvärs över den ytan som du klämmer fast kabeln med) och skruva åt så mycket du bara kan. Detta gör att ytan som spiken ligger på pressas in ännu hårdare och skapar en stenhård låsning. Detta håller, och jag har aldrig haft problem med kontakten i något av alla värstingbyggen jag gjort så på. (Dock kan jag avråda från att testa att pressa med 100-tons press för det trycker bara spiken igenom hela kabelskon vilket jag lärt mig av mina misstag)
Edit: Om du nu ändå köpt det på mekonomen, åk och be att få byta. De brukar ha den typen jag länkade till ovan. Mät vilken skruvdimension du har så du får något som passar.
Redigerat:
Biltema säljer flera olika färdigpressade kablar med batteripol i ena änden och kabelsko i den andra.GoEk skrev:
T.ex 35 mm2, 60 cm långa, 60:- per styck
Svart med batteriminus = artikelnr 35-1795
Röd med batteriplus = artikelnr 35-1793
Mellan brytaren och växelriktar-plus kanske du vill ha kabelskor i båda ändar:
Artikelnr 35-178 = Röd, 35 mm2, 35 cm, 45:-
I papperskatalogen framgår det tydligare hur varje artikelnummer ser ut i verkligheten.
/Hasse
För att lyckas med din lödning skulle du haft en MOX-kolv, som vissa av oss som skulle försvara fosterlandet plågades med långt in i modern tid.
Endast militärer tror på eller ser något värde i att försöka angripa kretskortsbyggd elektronik med en sån best. I mitt fall blev övningen att ansluta mångledad gummikabel till ett mångpoligt MIL-Cannon don, om jag minns rätt tuggade vi med det i nästan en vecka.
Annars var det ett äventyr att tända termittabletten med specialtändstickor, vänta ut den bengaliska elden. När klumpen lika stor som på en 500W elkolv sen lämnat rödglödgad temp vänta in lödtemp och köra en stund.
Endast militärer tror på eller ser något värde i att försöka angripa kretskortsbyggd elektronik med en sån best. I mitt fall blev övningen att ansluta mångledad gummikabel till ett mångpoligt MIL-Cannon don, om jag minns rätt tuggade vi med det i nästan en vecka.
Annars var det ett äventyr att tända termittabletten med specialtändstickor, vänta ut den bengaliska elden. När klumpen lika stor som på en 500W elkolv sen lämnat rödglödgad temp vänta in lödtemp och köra en stund.
