En fråga till 2an.

Var det du och din kompis som moterade kulvertrören hos honom, och isåfall var det några svårigheter? Eller var det "bara att bränna på"?

Lade ni dränering under kulvertrören?

Jag har en granne med liknande förutsättningar som din kompis, det är därför jag är så frågvis. :-)

(Min granne skall värma tre byggnader och ha varm/hetvatten till fyra byggnader.)

Vi la kulverten själv o hade inte någon dränering under då de är rätt torr mark (sand) där.. Ända problemet va grävningen som tog lite längre tid än beräknat då tjälen hunnit bli 30 cm.. Annars va den bara att rulla ut o de va inga större problem trott att de va -15° ute då detta gjordes..

Den är bara att löda om den ska skarvas under jord med deras skarv o krympslang utan på.. Med andra ord lika som att skarva vilket kopparrör som helst bara att skala bort isoleringen 20 cm från där det ska lödas.. :)
Här är kulverten skarvad med klämkopplingar..

Kompisens kulvert går först från pannrum/garage till husets källare där är den skarvad vidare till ladugården med acktank i både huset o ladugården.. Vid vardera acktanken sitter de en 2-vägs motorventil som öppnar då tanken kallar o stänger med en fjäder detta styr även kulvertpumpen så den startar/stoppar samtidigt som nån ventil öppnar/stänger.. Pannan värmer endast garaget på 136m3
Nu är det bara elektriker som troligen kommer till veckan o monterar kulvertstyrningen som han byggt själv som gjorts så att huset prioriteras först..

Då ny vattenledning oxå lass samtidigt så la vi den på 1,5 meters djup med 50 mm markskiva på men de är inte nödvändigt..

Anledningen till att kompisen kör med acktankar i huset o ladugården är att de måste va minst 72° vv till diskningen av mjölkanläggningen..

Tack 2an!

Min granne kommer köra hus, verkstad samt ladugård. Ev ett ytterligare hus.

Visst har han elpatron i tanken i ladugården för att säkerställa rätt temperatur?

Han har elpatron i båda tankarna (huset o ladugården) men det är bara som backup om det skulle bli nå fel på pelletspannan/brännaren men dom är avstängda nu o det är inget problem med vv..
Pelletspannan har ju inbyggd elpatron som värmer garaget vid fel o det finns även en kökspanna som är inkopplad på acktanken i huset om man vill elda med ved..

När styrningen kommer igång ska tankarna laddas med 90° vatten från pelletspannan (nu pumpas 80° runt hela tiden) tanken i ladugården kommer att kalla på värme då den sjunkit till 70-75° o husets tank runt 55°

Elförbrukningen sjönk 40 kWh/dygn då vv i ladugården började tas från acktanken.. :)
Den acktanken är en effekta 500 l med 200 l beredare med 90 mm pur isolering o solslinga som används som förvärmningsslinga o kyla tank botten..
Huset har en effekta 750 l med dubbla vv slingor o 90 mm pur isolering..

Vad har din granne som värmekälla??

Just nu är det el på alla ställen :-/.
Men sedan blir det flis. Tidigare var det flis till huset, men det pannhuset brann.

Bara han får klart med det nya pannhuset så kommer han spara 25000kW bara på verkstaden. Troligen lika mycket eller mer på huset. Och diskvattnet i ladugården därtill.

Jag försöket styra på lite försiktigt så att han kommer i gång med bygget nu innan vårbruket drar igång.

Är det gemensamt vatten i hela systemet hos kompisen din? eller växling?

Det är samma vatten i hela systemet..

Aha men då han ska köra flis så behöver han inte ha acktankar i alla hus med kulvertstyrning utan bara pumpa runt vattnet hela tiden.. Bara en acktank vid pannan o hålla den på 80° med växlare/dubbelmantlad beredare i husen, Ladugården kanske de borde sitta en dubbelmantlad beredare i för jag vet inte om de går få ur 70° vatten ur en tappvattenautomat men det kanske går.. ::)

Hmm innan vårbruket är det i norrland nånstans ni bor??

Vi bor ca 5 mil sydväst från dig ;-)

med växlare/dubbelmantlad beredare
Tänker du att man skulle värma dessa från radiatorvattnet?
Det skulle vara trevlig då blir det bara två rör från pannhuset, men lite högre förluster och så "måste" man ha shuntstyrning där man tar ut värme.

Jag har inte funderat så mycket på den biten , utan mest funderat på rören.
Grannen har nog funderat minst av alla :o

Häromdagen då jag träffade honom så lät det som att han kanske skulle ställa pannhuset på ett annat ställe än han tänkt förrut.... Vi får se om det blir något i alls i år.

Ok lite innanaför umeå då.. 8-)

Hur står husen, typ i en fyrkant??

Kompisens hus står lite i sicksack, Från pannrumet snett över gården till huset sen tilbaka snet över gården till ladugården då behövde vi ine göra några skarvar under jord + att det faktskt gick 10-12 meter mindre kulvert med den dragningen..

Första rörkrökaren vi pratade med ville ha vattnet cirkulerande hela tiden men det blir ju högre kulvertförluster då o de vill man inte då man ska köpa in bränslet (pelletsen) o acktankarna va beställda redan.. System lösningen hade vi redan ordnat innan med tanke på minimala förluster..

Hade det varit flis eldning så hade vi skippat acktankarna o pumpat runt hela tiden o kört med en enkel kulvert (från pannrum till hus vidare till ladugården o tillbaka till pannrummet) med en dubbelmantlad beredare i huset o ladugården ev växlare.. Shuntat ut värme från yttermanteln (via shunstyrning) som håller samma temp som kulvert tempen o kört med en acktank på 1000 l i pannrummet som körts konstant på 80-85°..
Hade då kört med en enkel 28 mm aquawarm..

Nått sånt ungefär ::)

Husen står i T-form kanske man skulle kunna kalla det, jag la till en bild.

1 är huset
2 är pannhuset, enligt senaste planen
3 är verkstaden
4 är ladugården

enligt en tidigare plan skulle 2 ha varit ett nytt hus, och pannhuset skulle ha varit till vänster om 3, verkstaden.
Man skulle kunna dra en slinga 2-1-4-3-2, det skulle förståss varit bra att ha 4 direkt efter 2, men man får väl kompensera med lite högre temp, någon grad bara.

Dubbelmantlade beredare, är det något i stil med Borös Tida300L/FR200 du tänker?
Eller har du bättre förslag? Jag har inte letat något såfant tidigare, men det bör ju i princip vara en liten accumulatortank med stor beredare.

Till huset kan jag tänka mig att man blir begränsad i storlek, men om det blir enligt bilden så skulle man kunna dra ett eget rör för varmvatten till huset och bereda det där.

Tack för att du tar dig tid att bolla funderingar :-)

• Hus.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I stället för shuntautomatik skulle man kanske kunna göra en sniklösning med en blandningsventil och en backventil, för maxtempberänsning till radiatorerna.
Så kanske det går snåla in några kronor. Få se om jag tänker rätt.

ut från blandningsventilen = till radiatorer
kalla in på blandningsventilen = från radiatorer
varma in på blandningsventilen =  från varma sidan på beredaren/kulvert

Ett t-rör med backventil mellan kalla sidan på blandingsventilen och kalla sidan på beredaren/kulverten så vatten kan gå från radiatorerna till kulverten.

Kanske.....    :-/

[edit]
Men då behöver man en cirkulationspump där , hmmm. Men det kanske man behöver ändå.....

Ja de blir 2-1-4-3-2 om man kör med enkel kulvert..

Det går bra att köra verkstan iaf med blandningsventil/termostat till den vattenburna aerotempern (förmodar att han ska ha en sån.. Då snurrar fläkten hela tiden mot en del som har funktionen att fläkten stoppar då rummet blir blir varmt viöket inte ja tycker är nån höjdare..

Huset går oxå köra på de viset el vanlig simpel shunt då går det kompletera sen med en motorstyrd..

cirkulationspump behövs en i varje hus..

Ja det är en liten acktank som vattnet pumpas runt o hålls varmt i o då tas radiator vattnet från yttermanteln o tappvv från inbyggda beredaren..

Om det går mindre kulver av att köra en egen slinga bara till huset så gör man så..

Nja, han har golvvärme i verkstaden.

Men jag kom att tänka på en sak då jag var ut med hunden. Eftersom det står en elpanna i verkstaden och en i huset, så kanske de skulle gå löda anslutningar på dem så att man kan koppla kulverten till dem. Då får man ju elpatron, varmvattenberedare och lite annat på köpet.

Men vi får se hur det går. Jag skall gå över i morgon och hör om han bestämt var han skall ha pannhuset.

Golvvärme då gör det ju inget att verkstaden är sist på slingan.. :)

Borde ju gå bra att ansluta på befintlig panna i huset o verkstaden då blir det bara i ladugården som det behövs en dubbelmantlad beredare/acktank.. ::)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.