10 920 läst ·
45 svar
11k läst
45 svar
Lockpriser, måste skriva av mig
AndersMalmgren skrev:
Svårt att jämföra när man inte vet vad dina lägenheter kostade i inköp men förstår om det inte är någon info som du vill delge.
Renoverare
· Stockholm
· 20 437 inlägg
Fast totalmånadskostnad inkl ränta är lägre för två bostäder, det är ju det som är intressant i ekvationen tycker jag
Renoverare
· Stockholm
· 20 437 inlägg
Runt 700 per miljon och månad i dagsläget, är nästan gratis faktiskt
menbdet är väl därför folk köper över sin förmåga också
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Har Hemnet ändrat funktion?
Har för mig att för när man kollade objekt att längre ner under annonsen kunde få upp snitt priser eller om det var kvm pris i området. Har inte sett det de senaste året och funderar om jag mins fel eller de tagit bort?
Kollade just och man kan kolla sålda objekt men är ju inte samma.
Har för mig att för när man kollade objekt att längre ner under annonsen kunde få upp snitt priser eller om det var kvm pris i området. Har inte sett det de senaste året och funderar om jag mins fel eller de tagit bort?
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
Har missat vad Boli är så har inte blandat ihop. Är Hemnet man har kollat på.
Funderar på varför det tagits bort om det blev för missledande eller om mäklarna tyckte det blev fel på att utgångspriserna/acceptpris sågs enkelt hur de låg.
Funderar på varför det tagits bort om det blev för missledande eller om mäklarna tyckte det blev fel på att utgångspriserna/acceptpris sågs enkelt hur de låg.
Det är ett problem eftersom "Accepterat pris" har ersatt "Utgångspris".
Så det har egentligen inte haft någon eftekt, en lösning vore att "Accepterat Pris" var tvingande. Men det är helt fel väg att gå.
Så det har egentligen inte haft någon eftekt, en lösning vore att "Accepterat Pris" var tvingande. Men det är helt fel väg att gå.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
I Stockholm har många mäklare nu gått tillbaka till utgångspris vilket jag gillar, accepterat pris är en dum idé från början som bara förvillar folk.oobum skrev:
Men borde det inte räcka att skriva ut taxeringsvärde. Alla vet ju vilken faktor (1,6-1,8) marknadspriset hamnar på och då slipper man sitta och fundera på om man ska gå ut med utgångspris 4,1 eller 4,4..... #FreeMarket
Det kanske kan stämma i mindre attraktiva orter men i storstäderna är det jättesvårt att på förhand veta hur marknaden kommer att reagera på en viss bostad vid ett visst tillfälle. Jag bor i Stockholms norrort och har varit med i ett 30-tal budgivningar de senaste 2 åren och förstår att mäklarna har svårt att sätta ett bra utgångsbud när det verkar vara små tillfälligheter som avgör. Ett hus kan gå för 6.5 msek efter en seg budgivning en helg och nästa helg går det mindre grannhuset i sämre skick med sämre läge för 7.8 msek efter en helt galen budgivning!Lime113 skrev:
Om man gör en sökning på hemnet så kommer det ovanför resultatlistan upp två flikar där den andra heter "slutpriser".Daniel_82 skrev:Har Hemnet ändrat funktion?
Där jag rör mig stämmer 1,7-1,9 på taxeringsvärde ruggit bra. Testa gärna på ett par objekt och se själv.
Men oavsett säg att det objektet på 6 500 000 hade stått taxvärde 4 miljoner, räcker inte det för köparna? Budgivningen blir ju vad den blir ändå. Utgångs- eller accepteratpris verkar ju inte kunna kontrollera budgivningen ändå...
Edit: då kan köpare själva välja att buda på 1,3 eller 1,6 eller 2,2 om det närmar sig slutet av budgivning.
Men oavsett säg att det objektet på 6 500 000 hade stått taxvärde 4 miljoner, räcker inte det för köparna? Budgivningen blir ju vad den blir ändå. Utgångs- eller accepteratpris verkar ju inte kunna kontrollera budgivningen ändå...
Edit: då kan köpare själva välja att buda på 1,3 eller 1,6 eller 2,2 om det närmar sig slutet av budgivning.
Medlem
· Västerbotten
· 162 inlägg
känner också ett behov av att snabbt skriva av mig.. Jag och sambon var och tittade på en villa utanför Umeå, en liten by 4 mil från staden. Utgångspriset var 1.495.000kr. Vi valde av olika anledningar att inte lägga något bud men ville ändå vara med och se budgivningen via SMS. Några SMS kom aldrig och när jag frågar mäklaren via mail om vad budet landade på så visar det sig att villan såldes för 2.510.000kr. En ökning på 68% således.
WTF!? Säljaren hade innan visning fått bud på 1.750.000 men accepterade inte. Roligt för säljaren såklart, en miljon extra...
WTF!? Säljaren hade innan visning fått bud på 1.750.000 men accepterade inte. Roligt för säljaren såklart, en miljon extra...