10 920 läst ·
45 svar
11k läst
45 svar
Lockpriser, måste skriva av mig
Ja, om man bara ställer frågan enskilt till mäklaren så får man ta svaret för vad det är förstås, även om jag tror att chansen att man får ett ärligt svar är större än man tror. Eftersom mäklaren sannolikt sitter inne med den informationen så får ju denne i så fall dra en direkt lögn, vilket är betydligt obekvämare än att vara taktisk när man sätter utgångspriset. Lockpris i den meningen att det är ett oetiskt lågt utgångspris är såpass luddigt att jag tror att de flesta mäklare intalar sig själva att de inte håller på med sådant.hempularen skrev:Fast om nu mäklaren är öppen med den uppgiften, så är det risk att han säger ungefär vad som helst, som han tror passar syftet bäst. Oftast högre än förväntat, men ser han att du ändå inte kommer att bjuda med till de nivåer han hoppas, så kan det passa med att säga ett lägre förväntat pris, bara för att få dig med i budgivningen, så du inte ger upp direkt.
Men om alla skulle tvingas redovisa en marknadsmässig värdering öppet blir det ju väldigt synligt vilka mäklare som gör rimliga värderingar och vilka som inte gör det.
JAG har aldrig förstått mig på potentiella köpare som gnäller på lockpriser.
Jag har senast förra veckan sålt min lägenhet och köpte hus i december förra året.
Alla har vi en smärtgräns när vi köper hus/lägenhet, den som har mest pengar vinner budgivningen å får chansen att köpa, oavsett utsatt utgångspris.
Har du för lite pengar så var det inte meningen att huset/lägenheten skulle bli din.
Gnäller man även när man förlorar en budgivning på Tradera, där objekten ropas ut för 1kr?
Jag har senast förra veckan sålt min lägenhet och köpte hus i december förra året.
Alla har vi en smärtgräns när vi köper hus/lägenhet, den som har mest pengar vinner budgivningen å får chansen att köpa, oavsett utsatt utgångspris.
Har du för lite pengar så var det inte meningen att huset/lägenheten skulle bli din.
Gnäller man även när man förlorar en budgivning på Tradera, där objekten ropas ut för 1kr?
Redigerat:
Om vi tar TS fall, han bjuder utgångspris+205' på förhand och klagar på att säljaren inte accepterar budet.Lime113 skrev:
Då har säljaren lämnat ett motbud som han inte tycker är rimligt.
Då är det väl bara att gå vidare??
Du kan inte kräva eller tro att du har rätt att köpa objektet bara för att du lägger ett bud över acceptpris.
Det är trots allt säljarens egendom och han/hon får sälja till vem som helst och till vilket pris som helst.
Vill/kan/får du inte köpa så gå vidare!
Oijoij ja du har rätt men det är för att vi just pratar fastighet. Ser vi på andra köpsituationer så som en pryl på blocket eller en vara i butik så hade situationen varit omvänd.
Själv är jag för den fria marknaden och instämmer i övrigt med vad du säger men varför då ens skriva ut ett accepterat pris om det inte betyder något....?
Själv är jag för den fria marknaden och instämmer i övrigt med vad du säger men varför då ens skriva ut ett accepterat pris om det inte betyder något....?
Acceptpriset anser jag gälla efter visningarna, inte på förhand!Lime113 skrev:Oijoij ja du har rätt men det är för att vi just pratar fastighet. Ser vi på andra köpsituationer så som en pryl på blocket eller en vara i butik så hade situationen varit omvänd.
Citerat från mäklarens mejl "Efter ordinarie visning kommer säljaren att acceptera det högsta budet oavsett vad det blir."
Absolut är det så att det är marknaden som avgör slutpris och alla får sätta det utgångspris man vill i en auktion. Många misstolkar dock utgångspris som mäklarens bedömning. Det är här jag skulle vilja se mäklarens "objektiva" bedömning av marknadsvärdet uppstaplat i olika poster (vilket i princip görs idag men bara redovisas för säljaren). Det finns ju tjänster som gör det automatiskt baserat på statistik i området men då blir det ju en schablonuppskattning baserat i princip enbart på kvm-pris. En mäklare som sett objektet, ev besiktningsprotokoll etc bör kunna göra en bättre bedömning. Sedan är det upp till säljaren att välja utgångspris.
Sedan finns ju ett problem med "Accepterat pris" och "Fast pris" eftersom säljaren inte förbinder sig till något ändå. Vi bjöd exempelvis strax över ett "Accepterat pris" och vann budgivningen men då skulle den ena parten köpa ut den andra istället om de inte fick ytterligare 200' till (ca 5% utöver de 3-4% som den gått upp i budgivning). Märktes på mäklaren som ringde upp oss att hon tyckte det var extremt jobbigt, är ju dålig publicitet på ett "Accepterat pris" men säljaren är inte bunden till något, annat än möjligtvis moraliskt.
Sedan finns ju ett problem med "Accepterat pris" och "Fast pris" eftersom säljaren inte förbinder sig till något ändå. Vi bjöd exempelvis strax över ett "Accepterat pris" och vann budgivningen men då skulle den ena parten köpa ut den andra istället om de inte fick ytterligare 200' till (ca 5% utöver de 3-4% som den gått upp i budgivning). Märktes på mäklaren som ringde upp oss att hon tyckte det var extremt jobbigt, är ju dålig publicitet på ett "Accepterat pris" men säljaren är inte bunden till något, annat än möjligtvis moraliskt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
5200 för en trea tycker jag låter sanslöst dyrt
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 423 inlägg
Kanske för en ung förening från 92. Men det spelar ingen roll, man kollar ju över alla brf och då är det ruskigt dyrt. Vi betalar 1400 för vår tvåa och 2500 för vår trea. Inkl lånet betalar vi mindre än 5200 för två lägenheter