2 350 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Lockpanel, ej vanligt?
Vi byter panel på vårat fristående kall garage. Tidigare var det spontat.
Dock har vi valt att välja lockpanel efter jag lyssnat med olika folk.
Nu när vi börjat på att byta panel (får hjälp av utomstående) kom en extern snickare som ska byta på grannens garage. Tittade på våran nya panel och sa något i stil med att så kan man inte göra dvs det ska vara spontat ytter panel. Dels av ekonomiska skäl. Själv fick jag ett riktigt bra pris på 22x120 panel som jag inte får billigare med spontat.
Men ju mer jag läser är det i dag en ganska vanlig teknik (här i Sverige) att använda lockpanel med 20mm överligg.
ELLER är det fel att byta från spontat till lockpanel.
Rätta mig om jag har fel.
Själv blev jag konfyst av detta resonemang...
Dock har vi valt att välja lockpanel efter jag lyssnat med olika folk.
Nu när vi börjat på att byta panel (får hjälp av utomstående) kom en extern snickare som ska byta på grannens garage. Tittade på våran nya panel och sa något i stil med att så kan man inte göra dvs det ska vara spontat ytter panel. Dels av ekonomiska skäl. Själv fick jag ett riktigt bra pris på 22x120 panel som jag inte får billigare med spontat.
Men ju mer jag läser är det i dag en ganska vanlig teknik (här i Sverige) att använda lockpanel med 20mm överligg.
ELLER är det fel att byta från spontat till lockpanel.
Rätta mig om jag har fel.
Själv blev jag konfyst av detta resonemang...
Jo det är stående lockpanel. Jag har ännu inte träffat denna snickare personligen så jag har inte hört hans personliga ord. Men han hade varit riktigt frän i snacket, misstänker han hade velat gjort även mitt garage.
Bygglov är väl varje kommun som bestämmer om det behövs bygglov?
Jag har lyssnat även över detta (dock inte med kommun direkt) och svaren jag fått är att dom har inte tidigare brytt sig om fasaden i kommun (mindre kommun, på landet).
Men snickaren hade inte nämnt detta utan det var rent ekonomiskt.
Som sagt när jag träffar på honom måste jag kolla med honom personligen...
Tack för svaren
Bygglov är väl varje kommun som bestämmer om det behövs bygglov?
Jag har lyssnat även över detta (dock inte med kommun direkt) och svaren jag fått är att dom har inte tidigare brytt sig om fasaden i kommun (mindre kommun, på landet).
Men snickaren hade inte nämnt detta utan det var rent ekonomiskt.
Som sagt när jag träffar på honom måste jag kolla med honom personligen...
Tack för svaren
hmm kikade på Boverkets hemsida just över Bygglov..
står bla över fasadändringar:
Men du får inte ändra byggnadens eller områdets karaktär mycket för då krävs bygglov.
Det befintliga spontade väggen påminner om den nya lockpanelen dvs ingen större skillnad på områdets karaktär MEN detta är som sagt en bedömnings fråga. Ska kolla upp det riktigt med kommun innan för mycket skett...
Detta står på Boverkets hemsida:
När du inte behöver bygglov
Det finns vissa undantag från kravet på bygglov om du har ett en- eller ett tvåbostadshus. Du kan få bygga uteplatser, murar, plank, skärmtak, friggebodar, tillbyggnader och uthus utan bygglov. Du kan även få göra fasadändringar utan lov.
Fasadändringar
Du får utan bygglov måla om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial. Men du får inte ändra byggnadens eller områdets karaktär mycket för då krävs bygglov. Byggnadsnämnden kan svara på om det du vill göra kräver bygglov.
står bla över fasadändringar:
Men du får inte ändra byggnadens eller områdets karaktär mycket för då krävs bygglov.
Det befintliga spontade väggen påminner om den nya lockpanelen dvs ingen större skillnad på områdets karaktär MEN detta är som sagt en bedömnings fråga. Ska kolla upp det riktigt med kommun innan för mycket skett...
Detta står på Boverkets hemsida:
När du inte behöver bygglov
Det finns vissa undantag från kravet på bygglov om du har ett en- eller ett tvåbostadshus. Du kan få bygga uteplatser, murar, plank, skärmtak, friggebodar, tillbyggnader och uthus utan bygglov. Du kan även få göra fasadändringar utan lov.
Fasadändringar
Du får utan bygglov måla om, byta fasadbeklädnad eller byta taktäckningsmaterial. Men du får inte ändra byggnadens eller områdets karaktär mycket för då krävs bygglov. Byggnadsnämnden kan svara på om det du vill göra kräver bygglov.
Redigerat:
Klicka här för att svara