Hej!

håller på montera spottar i taksprånget, dock har jag som lock under takutsprånget, har inte sett den här lösningen någon gång, rakt upp ser man som målad råspont och annars öppet ingen isolering eller liknande. Är det här bara en tidigare ägare lösning eller kan man ta bort ”locket” och vara utan?, springan är cirka 1cm bred. Tycker ytterkanterna ser lite underlig ut också då locken sticker ner lite se bilder

• Spricka mellan två brädor i ett rött trätak på en byggnad, med en del av hängrännan synlig till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av röd träpanel med vita trädetaljer och några synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska vara luftspalt under takfoten. Öppet med insektsnät. Sen kan det ju finnas andra lösningar...

ja jag är ju inne lite på det också, så då borde det inte vara någon fara att plocka bort ”locken”?

E Emilbra34 skrev:
ja jag är ju inne lite på det också, så då borde det inte vara någon fara att plocka bort ”locken”?
Nja, du får ta reda på om det luftas på nåt annat sätt, t.ex att luften går in vid väggpanelens underdel och sedan ut genom nock

Jag har ju ventilation på ”vinden” på båda gavlarna iaf, sedan är ju huset tilläggsisolerat lite kom jag på nu så då borde ju panelen blivit utflyttad, tänker att locket inte varit där innan då under är det ju målat? 😅

Svårt att veta orsaken till locket. Det kan vara en ren utseendefråga, eller så har man velat minska takfotsventilationen av vinden, eller mellanbjälklaget (golvdrag) om det är dåligt byggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.