Hej!

Jag håller på o drar vp-rör för 1-wire lan..
Jag skall använda det för att dels styra temperaturen i huset.
nu vill jag ha infällda rumstermostater fast jag vill ju använda 1-wire systemet
altså måste jag göra rumstermostaterna själv.
Nu kommer frågan
Finns det lock till apparatdosor som skulle gå att använda jag vill ha en pott för börvärdet och så skall det vara slitsat så värmen i rummet cirkulerar in i dosan så jag kan mäta temperaturen..

Jag har sökt på nätet men kan inte hitta nått vettigt. och slakta rumstermostater blir dyrt.

Har funderat på och slakta dimmrar. men jag tycker knappen/potten tar för stor del av det hela.. en termostat håller man ju inte på o vrider på på samma sätt som en dimmer. Är det nån som har nån idé och kan hjälpa mig..

Det finns ju vanliga täcklock förståss fast dom är ju inte så snygga.

Redigerat:
Redigerat:
Krillew skrev:
Hej!

... och så skall det vara slitsat så värmen i rummet cirkulerar in i dosan så jag kan mäta temperaturen..
Jag tror inte du få någon bra luftgenomströmning i en infälld apparatdosa! I bilar löser man detta med små fläktar som suger in luften till givaren i instrumentpanelen

Och hur många rumstermostater har fläkt i sig?

Ja blindlock... hum kanske det.. men hu vad dyra..

Jo cirkulationen kan bli problem... ev om man sätter ett motstånd långt upp i lådan som får vara ett element och så mäter man temperaturen långt ner och vid nedte slitsen.. värmen från motståndet kommer skapa en skorstensefekt.. mätningen kan dock bli missvisande.

Eller... Jag kommer ha FTX och då även en luftkanal från rummen ut i hallen
så man alltid får cirkiulation även när dörren är stängd och då kan man ha sensorn där..

Fast jag vill ha nått snyggt där man kan ställa börvärdet.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.