5 111 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
LN35 eller FH35?
Hejsan.
Är på väg att införskaffa en luft-luft värmepump till vårt 2 plans radhus på 108 kvm.
Det står mellan Mitsubishi FH35 eller Hero LN35.
FH är ju en äldre modell men samtidigt 4-5 tusen kr billigare än den nya Hero LN35.
Då har jag två stycken frågor.
1. Någon som har erfarenhet från dessa två? är den nya Hero värd sitt pris gentemot den äldre FH? Vad är era erfarenheter.?
2. Hur är modellen 25 gentemot 35 på bägge modeller? räcker det med en 25?
Tack så mycket på förhand!
MVH
Är på väg att införskaffa en luft-luft värmepump till vårt 2 plans radhus på 108 kvm.
Det står mellan Mitsubishi FH35 eller Hero LN35.
FH är ju en äldre modell men samtidigt 4-5 tusen kr billigare än den nya Hero LN35.
Då har jag två stycken frågor.
1. Någon som har erfarenhet från dessa två? är den nya Hero värd sitt pris gentemot den äldre FH? Vad är era erfarenheter.?
2. Hur är modellen 25 gentemot 35 på bägge modeller? räcker det med en 25?
Tack så mycket på förhand!
MVH
Som sagt lägre pris på en utgående modell. Beror på om man behöver wifi-anslutning eller inte vad jag minns. Skulle också fundera på vilken innerdel jag tycker passar bäst i huset. Om det behövs 25 eller 35 beror helt på hur mycket energi huset drar. Alltså när det är byggt och hur, om det är tilläggsisolerat och var i världen huset står. Även nuvarande el-förbrukning bör man jämföra med.
La in lite bilder i en annan tråd. Vi har LN35 på 80kvm. https://www.byggahus.se/forum/threads/funderingar-luft-luft-i-garage.354248/#post-3425633
Tack så mycket för era svar. Tror att det kommer bli en 35a iallafall. Det är viktigt för oss att den är tyst. App styrning är inget som är jätte prioriterat speciellt inte om det kostar 4-5000 kr mer.
Är det något mer som gör att Hero35 är bättre än FH35 än att den har appstyrning? Är det en helt revolutionerande maskin eller fungerar dom på samma sätt och är lika bra? Är det stor skillnad på dom annars?
Är det något mer som gör att Hero35 är bättre än FH35 än att den har appstyrning? Är det en helt revolutionerande maskin eller fungerar dom på samma sätt och är lika bra? Är det stor skillnad på dom annars?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Effekt/effektivitet är snarlik på FH och LN1 108kvmradhus skrev:Tack så mycket för era svar. Tror att det kommer bli en 35a iallafall. Det är viktigt för oss att den är tyst. App styrning är inget som är jätte prioriterat speciellt inte om det kostar 4-5000 kr mer.
LN väljer dom flesta för dom vill ha det utseendet och/eller att det finns wifi modul från fabrik.
En del väljer även LN för att den har R32 som köldmedium som är miljö/klimat vänligare.
LN kan ha en något behagligare karaktär på ljudet om man jämför vid samma luftflöde men det beror på vem man frågar.
Klicka här för att svara