electroluxaren skrev:
att en gammal mitsubishi inte orkar brukar bero på att innedelen är igenkorkad av skit inte minst om man eldar med fastbränsle oxå. Jag har get hjärtmassage på många mha en rejäl rengöring och de blir som nya.
Visst kan det vara så(y)
Framgår dock inte vilken Mitsubishi då en del av dom hade hade lite svårt att leverera på den tiden när det var minusgrader:thinking:

P
C Comfort Thomas skrev:
Visst kan det vara så(y)
Framgår dock inte vilken Mitsubishi då en del av dom hade hade lite svårt att leverera på den tiden när det var minusgrader:thinking:
nä det är rätt, men har den gått bra i 15 år hitintills så är det nog bara lite åderförkalkning.
fast de gamla R22 pumparna var ju rätt fina.

I entrehallen så att den blåser in mot huset och mot trappan ser efter ritningen optimalt ut. Då behövs ingen värmeförflyttare.

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
nä det är rätt, men har den gått bra i 15 år hitintills så är det nog bara lite åderförkalkning.
fast de gamla R22 pumparna var ju rätt fina.
nu pratar vi inte direkt 15 år sedan med R22 :cool:
Jo dom flesta får mer eller mindre åderförkalkning efter 15 år men förhoppningsvis har den fått lite omvårdnad mellan varven med tex ångtvätt eller motsvarande rengöring!

P
C Comfort Thomas skrev:
nu pratar vi inte direkt 15 år sedan med R22 :cool:
Jo dom flesta får mer eller mindre åderförkalkning efter 15 år men förhoppningsvis har den fått lite omvårdnad mellan varven med tex ångtvätt eller motsvarande rengöring!
Jag monterade ner min senaste väl fungerande R22 pump 2010. för att kunden krävde detta!

electroluxaren skrev:
att en gammal mitsubishi inte orkar brukar bero på att innedelen är igenkorkad av skit inte minst om man eldar med fastbränsle oxå. Jag har get hjärtmassage på många mha en rejäl rengöring och de blir som nya.
Tackar för Bra tips o håller med. Problemet är vi blir tvungna att flytta innerdelen p.g.a ombyggnad snart så flytten kostar och vet inte om det är en bra ide att flytta ett så pass gammal maskin. Flytten och rengöring kostar minst 3-4 tusen så vi valde ett säkert kort att byta till helt nytt för 20 tusen. Elpriset blir dyrare varje månad och detta är det stora faktor just nu också att ha nyare och effektivare maskin. Vad tycker ni ?

P
visst är en ny effektivare. och skall den ändå flyttas så...
har du tur kan du nog över tid räkna hem nyanskaffningsvärdet oxå.

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
A Ahm.s skrev:
Tack för din värdefulla info. Får man fråga vad har ni betalat inklusive allt ? Rot?
22 000 inkl wifienhet ocj inkl ROT.

Anna_H Anna_H skrev:
I entrehallen så att den blåser in mot huset och mot trappan ser efter ritningen optimalt ut. Då behövs ingen värmeförflyttare.
Jo det var ett förslag från mig också och då är nog golvmodell ett bra val, typ Mitsubishi KJ25VEHZ:ok:

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Jo det var ett förslag från mig också och då är nog golvmodell ett bra val, typ Mitsubishi KJ25VEHZ:ok:
Tack för tipset Anna. Eftersom vi har barn o det är bara hallen vi ser optimala platsen, vi bor nog tänka om lite om golvmodell. Vi var riktig sugna för golvmodeller men tyvärr för vi har begränsningar. Men men kanske kan vi montera väggmodellen lite lägre typ i axelhöjd 150 cm :) ? Blir lite skillnad :) ?

Redigerat:
Man kan montera en vanlig modell ganska lågt och 150cm är inga konstigheter om det fungerar montagemässigt

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Hade det inte vankats jul snart så är man nästa sugen på att kolla förutsättningar på plats då du bara bor ca 30-40 minuter bort:cool:

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Hade det inte vankats jul snart så är man nästa sugen på att kolla förutsättningar på plats då du bara bor ca 30-40 minuter bort:cool:
Du är hjärtlig välkommen på en fika när som :). Även efter jul. Vi ska ha pumpen omgående. Jag kan skicka dig min adress i pm:).

C Comfort Thomas skrev:
Med den förbrukningen och tanken verkar vara att elda mer så ser jag inte vitsen med att köpa en för dyr maskin.
Visste man att en dyrare modell skulle garanterat hålla betydligt längre så vore det en sak men det har man ingen aning om, en dyr modell kan även ha dyrare reservdelar som man eventuellt ska beakta.
Val av placering är då viktigt så man verkligen utnyttjar den kraftigare modellen.
Jag gissar att den låga elförbrukningen beror dels på den befintliga LLVPn, och dels att huset var mindre tidigare. Så mitt resonemang om en stor och kraftfull LLVP baseras på att dels ersätta den gamla, och dels ha utökad kapacitet för tillbyggnaden.

Sedan vad gäller att elda i kamin för att spara uppvärmningsbehov så är min erfarenhet att det är bara att glömma. Vi har tidigare eldat "dygnet runt" nästan i våra två kaminer, grovt uppskattat någonstans mellan 3 och 10 m3 staplad ved per säsong. Även om siffran kanske inte imponerar längre norrut i landet så betänk att detta är i Skåne, och att det är värmemässigt överlägsen tung lövved (Ask huvudsakligen) som ger minst dubbelt värmeutbyte jmfrt med barrved. Hursomhelst så märktes det öht inte på elräkningen jmfrt med när vi kört med enbart direktverkande el. Visst, det var väldigt varmt och skönt i de två rum som kaminerna står i, men det var också allt. Dessutom kräver det att ngn är hemma och eldar dagarna i ända.
Därför anser jag att kaminen kommer inte att tillföra något annat än tillfällig komfortvärme i rummet den står, de enstaka timmar den eldas av årets 8760 timmar.

Så, jag tycker att TS har resonerat helt rätt i att ta en stor och stark modell, samt en märkesmodell från en lokal leverantör med kunskap och gott servicerenommé. Sedan är det alltid ett problem med alla dessa nya modeller eftersom man då aldrig vet om de kommer att ha samma kvalitet som tidigare modeller. Det enda man har att gå på är att välkända märken har ett visst kvalitetsrykte att förlora, och därför kan antas vara något piggare på att lösa ev barnsjukdomar. Samma sak då med mer lokala leverantörer som inte bara kränger pumpar utan också installerar och servar dem.

• Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Oldboy, håller med dina 2 punkter. Har ni provat med värmeflyttare att sprida kamim värmen ? Som vår ritning ni ser att kamin är i en sida av huset i allrummet o llvpumpen i andra sidan i entreplanen. Tanken är att värma 25 kvm allrummet med kamin under kalla dagar. Samt pumpen ska värma resten av bottenvåningen. Samtidig skicka lite värme i övre våningen att hålla den minimala värmen. Jag är nästan övertygad att vi behöver en stark värmeflyttare att höja värmen i övre våning annars med el element. Tack o väntar på eran feedback.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.