Ställdonen har börjat "poppa upp" efter ca 7 år, vad kan man göra för att få fast dem på sin plats igen?
Ska man limma fast dem med snabblim eller fästa dem på annat sätt?
Har varit i kontakt med LK men där försöker man komma undan med att säga att garantin gått ut, men en golvvärmeanläggning bör väl inte ha så kort livslängd där man måste byta ut komponenter efter så kort tid?

dra ett buntband eller två över?

D Dilato skrev:
dra ett buntband eller två över?
då kommer man låsa själva fjädern och göra termoställdonet obrukbart

Är det själva plastläppen som gått sönder? Lite foton hade varit bra

Henrik.woll Henrik.woll skrev:
då kommer man låsa själva fjädern och göra termoställdonet obrukbart
Jag vet hur dom funkar, jag har själv haft LK golvvärme med trasiga ställdon.
Man får ju vara lite händig och inte bara dras tvärs över. Tre buntband, ett som en cirkel runt toppen, och två från den på var sin sida neråt..typ..:geek:

• Gilla
Kjell-Åke Martin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag vet hur dom funkar, jag har själv haft LK golvvärme med trasiga ställdon.
Man får ju vara lite händig och inte bara dras tvärs över. Tre buntband, ett som en cirkel runt toppen, och två från den på var sin sida neråt..typ..:geek:
Bra förslag, ska testa!
Har funderat på ståltråd på samma sätt eftersom ställdonet fungerar som det ska om det bara sitter på plats
Konstruktionen är ju dålig som det är, med det tryck som behövs för att hålla dem på plats, så de ingenjörer som gjort denna konstruktion vet nog inte vad tiden gör med plast

Är det hela ställdon som börjar poppar upp eller plast locket?

• Gilla
Nr20
  • Laddar…
Mina poppade också av.Tog bort dem permanent, justerade in flödet manuellt under en kall vintervecka och har inte saknat dem sedan dess. Bättre verkningsgrad för pumpen också.
Obs har betongplatta.
Hade jag byggt nytt idag hade jag struntat i rumstermostaterna och lagt pengarna på nåt roligare.

• Gilla
Jaif
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Är det hela ställdon som börjar poppar upp eller plast locket?
Hej
Det är hela ställdonet som poppar upp vilket medför att full värme går ut på slingan.Vilket i sin tur gör att det blir ojämn värme på golven där det finns flera slingor

K Kjell-Åke Martin skrev:
Hej
Det är hela ställdonet som poppar upp vilket medför att full värme går ut på slingan.Vilket i sin tur gör att det blir ojämn värme på golven där det finns flera slingor
Låter som du har för hög framledningstemperatur eller dåligt injusterat system då. Normalt så får man jämnare värme utan ställdonen.

J Jaif skrev:
Låter som du har för hög framledningstemperatur eller dåligt injusterat system då. Normalt så får man jämnare värme utan ställdonen.
Hej
Jag hade perfekt värme tills ställdonen började "poppa upp" och då blev de slingorna för varma så att termostaten blev "lurad" och stängde ned övriga slingor, har ungefär framledningstemperatur på ca 28-30 grader vid 0 grader ute

K Kjell-Åke Martin skrev:
Hej
Jag hade perfekt värme tills ställdonen började "poppa upp" och då blev de slingorna för varma så att termostaten blev "lurad" och stängde ned övriga slingor, har ungefär framledningstemperatur på ca 28-30 grader vid 0 grader ute
Plocka av de andra ställdonen också då.
Blir det för varmt med ställdonen avplockade så framledningstemperaturen för hög.

Lägger in några bilder hur de ser ut. I tillverkningen gissar jag att gjutverktyget gjort en liten fördjupning i plasten. Alla huvarna börjar spricka i den gropen, se bild.
Superlim håller inte att laga med, gissar att fjädern är för stark. Har sökt runt lite här för att se om någon lyckats laga, men ståltråd eller buntband verkar vara tipsen.

• Spricka runt en fördjupning i vit plasthuv markerad med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorventiler på en fördelningsrör med vita markeringsetiketter och synlig sprickbildning.
    Skapa konto
  • Plasthuv med synlig fördjupning och spricka, märkningar på sidan, på en blank yta.
    Skapa konto
Reklamera till LK eller köp nya ställdon, termoställdon är ju billiga

Vårt hus är snart 8 år. Vi har 6 ställdon. Efter ett par år började ett efter ett ploppa av eftersom de små plasthakarna som håller fast dem blivit för veka. Efter några vintrar hade jag bytt ut samtliga pga samma materialfel. Verkligen inte billigt som @Henrik.woll säger. De kostar ca 500 kr/st. Nu har även en av de bytta börjat strula. Det var därför jag hittade denna tråd. Undvik LK. Välj ett system där man kan skruva fast ställdonen om ni kan.

Z Zormin skrev:
Vårt hus är snart 8 år. Vi har 6 ställdon. Efter ett par år började ett efter ett ploppa av eftersom de små plasthakarna som håller fast dem blivit för veka. Efter några vintrar hade jag bytt ut samtliga pga samma materialfel. Verkligen inte billigt som @Henrik.woll säger. De kostar ca 500 kr/st. Nu har även en av de bytta börjat strula. Det var därför jag hittade denna tråd. Undvik LK. Välj ett system där man kan skruva fast ställdonen om ni kan.
Jag sa ju inte att man måste välja just LK, finns ju en uppsjö av tillverkare. Vid snabb googling ligger de på idag, 158kr på amazon + ev adapterring ca 30kr så anser fortfarande att det är ganska billigt. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.