Tänkte beställa en rulle LK PAL 16 för att börja byta ut tappvatten stammarna. Jag kommer behöva ansluta PAL rören mot befintliga kopparrör, både 15 och 22mm. Vad behöver jag för koppling för detta? Tänkte beställa från evbutiken.se så det underlättar om det är delar jag kan beställa därifrån.

kulle
Schäfer skrev:
Tänkte beställa en rulle LK PAL 16 för att börja byta ut tappvatten stammarna. Jag kommer behöva ansluta PAL rören mot befintliga kopparrör, både 15 och 22mm. Vad behöver jag för koppling för detta? Tänkte beställa från evbutiken.se så det underlättar om det är delar jag kan beställa därifrån.
Varför ska du använda den slangen istället för vanlig pex slang ?

LK PAL16 gilla jag med, då den har ett aluskikt som dels gör den 100% difftät, men även lättbockad med hand utan verktyg. sedan behåller den sin bockning. smidig het enkelt. pex e väl knöligare.

PAL är rena drömmen jämfört med PEX, går att bocka, går (någorlunda) att klamra rakt (framförallt om man köper raka 3 m längder istället för en rulle). Har själv använt PAL både i utanpåliggande installationer och dolt i skyddsrör.

Däremot att hoppas på att kunna dra ur en PAL ur skyddsröret om det är någon sträcka att tala om, det är i stort sett omöjligt.

kulle
Ok :)

Tack för alla svar! Jag kommer dra rören i ett stråk i källartaket, duger det med naken PAL eller ska man ta den med isolering?

Krilleman
Ska du dra stråk i källaren skulle jag lätt säga att du använder dig av raka ALU och isolerar efteråt.

Presspex är guld i detta förfarandet om du kan få tag i en maskin.

Men rent monteringsmässigt är det lättare att dra koppar då du kan åka in till din lokala bygglada och hitta prylar varje dag om det skulle gå fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.