P polaris78 skrev:
Automatiska avluftningar gör mest nytta på högsta punkter i anläggningen eller andra platser där luft samlas.
Golvvärme grejer finns så många olika fabrikat och utföranden så det är farligt att generalisera men eftersom det är där du får luft så var min spontana tanke just där. Men är det redan bra och enkelt att lufta och en bra samlingsplats för luft så är det kanske inte så nödvändigt.
Jag har funderat på automatisk luftning pga det problem jag haft. Luftar man inte genom avluftningsprogrammet så kommer pumpen gå torr efter ett tag vilket inte är bra. Så hade varit bra att fånga det innan någon annanstans 🙂

G Patrik Gralov Holmberg skrev:
Jag har funderat på automatisk luftning pga det problem jag haft. Luftar man inte genom avluftningsprogrammet så kommer pumpen gå torr efter ett tag vilket inte är bra. Så hade varit bra att fånga det innan någon annanstans 🙂
Har du inte ett bra ställe att sätta autoluftare på vid pumpen på minishunten? Borde vara enkelt gjort och vettigt att ha oberoende din andra felsökning (om det nu är ett fel).

GK100 GK100 skrev:
Har du inte ett bra ställe att sätta autoluftare på vid pumpen på minishunten? Borde vara enkelt gjort och vettigt att ha oberoende din andra felsökning (om det nu är ett fel).
Kan möjligtvis sätta en T-koppling vid inloppet till shunten och låta ett rör fortsätta rakt upp och ha avluftaren där. Då hamnar avluftaren i skåpet som shunten sitter i som är dränerad ut så att det blir synligt om det skulle börja läcka.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
Jag är nu väldigt säker på att mitt expansionskärl läcker. Med cirkulationspumpen avstängd och jag fyllt på luft i kärlet, så kan jag höra svagt ljud av bubblor som förmodligen läcker ur blåsan i kärlet. Tömmer jag ur all luft med ventilen på botten så slutar ljudet.

Det får bli ett nytt kärl helt enkelt 🫤

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
P
ja då är ju valet enkelt byte till ett nytt och troligen ta ett lite större expansionskärl när man ändå byter så man hamnar på rätt sida så inte kärlet blir för litet eller precis på gränsen, det skiljer ju ofta bara kaffepengar på storlekarna att gå upp lite

P polaris78 skrev:
ja då är ju valet enkelt byte till ett nytt och troligen ta ett lite större expansionskärl när man ändå byter så man hamnar på rätt sida så inte kärlet blir för litet eller precis på gränsen, det skiljer ju ofta bara kaffepengar på storlekarna att gå upp lite
Japp jag tänker det också. Kärlet som sitter i fjärrvärmeväxlaren är ett 12 L kärl. Nästa steg verkar vara 25L kärl. Så får investera i ett sådant och montera på lämpligt ställe.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
Se där! Beskrivningen av det där bubblande ljudet känner jag igen. Det är ju en rimlig källa till luft i värmesystemet då, så jag hade nog avvaktat det bytet innan jag gjorde något mer. Hos oss räckte en rejäl ”vanlig” avluftning efter att det nya kärlet var på plats - behövde aldrig spola slingorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.