17 843 läst ·
31 svar
18k läst
31 svar
LK Golvvärme injusteringsventiler
Jepp Inte helt säker på den modellen av TA hur man lossar låset och kan vrida upp till ex. 5 men finns säkert någon här som kan , har bara gamla grejer i huvudet , men ska gå att öka till 4,5 - 5 om jag inte har helt fel , samt att minnet svike lite på om noll är max flöde eller stängt just nu
När jag vrider ner den på noll så blir det tyst i rören, borde vara helt stängt då? Ang injusteringsventlierna, borde man inte kunna skruva ner dem till botten också? Hur mycket jag än skevar på dem, typ 20 varv, så händer inget alls.J jojo123 skrev:
Det med noll är stopp på flödet , samt att någon som vet bättre kommer in och säger hur du ska ändra på vredet för mera flöde , eftersom det är LK så finns säkert en lista på vad flödena ska vara för varje slinga vid öppna termodon och ska justeras efter den
Kanske för lågt flöde så de inte reagerar , det är flödet som kommer uppifrån som ska trycka på en liten skiva i dom som gör att dom sjunker ner och visar ett värde , därav det med att öppna ventilenH hcan skrev:
Ett huggskott kolla om du kan ta bort vredet och vrida direkt på axeln , sitter nog en skruv under brickan på topp , bara tills du vet hur låsningen är ,
Nu har jag lyckats lossa låset och få upp flödet till 4,5. Nu reagerar justeringsventiler och jag ser att en slinga har runt 1,0 l/min högre flöde. Men hur mycket jag än vrider på ventilen så ändras inte värdet på den. Är det ventilerna på återflödet man ska justera istället? Dvs de som är kopplade till termostaterna? I så fall, hur gör jag det?J jojo123 skrev:Kanske för lågt flöde så de inte reagerar , det är flödet som kommer uppifrån som ska trycka på en liten skiva i dom som gör att dom sjunker ner och visar ett värde , därav det med att öppna ventilen
Ett huggskott kolla om du kan ta bort vredet och vrida direkt på axeln , sitter nog en skruv under brickan på topp , bara tills du vet hur låsningen är ,
4,5 på ventilen är i princip raka rör
Nej det går inte att reglera manuellt på flödet med termodonen , flödet ska ställa in med termodonen borta , det är ett max som ska vara för varje slinga , termodonen ska bara öppna och stänga lite i taget när termostaterna i rummen säger till .
Vad har du för temp ut nu på översta fördelaren , det är den som går ut , , Händer inget när du vrider på svarta ringarna under blå hatten , att någon har mer flöde kan bero på att den slingan är kortare , vad står dom andra på nu
Nej det går inte att reglera manuellt på flödet med termodonen , flödet ska ställa in med termodonen borta , det är ett max som ska vara för varje slinga , termodonen ska bara öppna och stänga lite i taget när termostaterna i rummen säger till .
Vad har du för temp ut nu på översta fördelaren , det är den som går ut , , Händer inget när du vrider på svarta ringarna under blå hatten , att någon har mer flöde kan bero på att den slingan är kortare , vad står dom andra på nu
Nu har du flöde iaf och värmen kommer så sakta , GV i betong tar lång tid innan det märks
Prova att skruva på själva mätarrröret ta det lite försiktigt , inte helt sams med LK , mer med andra fab. , det med 31 ut och 29 hem , lite för lite diff ska vara ca 4 - 5 C som tumregel , Eftersom det är LK så har det varit en läggningsritning med i spelet så finns det även värden på flödena för varje slinga , LK lämnar alltid det med
Prova att skruva på själva mätarrröret ta det lite försiktigt , inte helt sams med LK , mer med andra fab. , det med 31 ut och 29 hem , lite för lite diff ska vara ca 4 - 5 C som tumregel , Eftersom det är LK så har det varit en läggningsritning med i spelet så finns det även värden på flödena för varje slinga , LK lämnar alltid det med