O Oscar Hermansson skrev:
Det låter ju inte roligt.. har precis köpt en, men inte kopplat in, men vill ju inte ha till något störande ljud på natten, dock kommer vår vara i garaget så bör vara lugnt.

Du kan inte köpa ett uttag med timer så den går resten av dagen men är avstängd mellan 3 och 5 på morgonen?
Har ni fått brytaren installerad och upplevt något störande ljud från brytaren?
Har fått en offert på en som kommer att placeras i separat pumprum i källaren. Skulle vara bra att veta om ljudet fortplantar sig genom rören.

Våran sitter i ett garderob i gästrummet, och känsliga gäster störs, trots isolering med en kudde och massor av kläder.
Har försökt med att ställa in testtiden för kl 23, men den envisas med att göra en test till mitt i natten ändå.
Ljudet kommer i slutet av avstängningen när motståndet kommer, som att motorn kämpar för att kommer längre.
Kan också säga att trots mycket bra wifi, så får vi konstanta felmeddelanden om att någonting ha tappat wifi koppling.

M Markhar skrev:
Våran sitter i ett garderob i gästrummet, och känsliga gäster störs, trots isolering med en kudde och massor av kläder.
Har försökt med att ställa in testtiden för kl 23, men den envisas med att göra en test till mitt i natten ändå.
Ljudet kommer i slutet av avstängningen när motståndet kommer, som att motorn kämpar för att kommer längre.
Kan också säga att trots mycket bra wifi, så får vi konstanta felmeddelanden om att någonting ha tappat wifi koppling.
Hej.

Tänkte också installera en vattenfelsbrytare. Den kommer att installeras utmed korridoren i källarens Men börjar bli lite osäker på att köpa den då det verkar låta en del om den.

Min fråga låter det så mycket att man inte kan ha den i källaren? Hackar det när det låter om den?

Kan också nämna att vi har en bergvärmepump installerat en nibe med inverterteknik dvs ska inte låta så mycket
Man hör den när den jobbar på full effekt. Men det är när man är i ett rum ovanför och tänker på ljudet.

Kommer den låta lika mycket som bergvärmepumpen?
Tänker så man har något att jämföra den med?

Har den på inkommande ledning i källaren, hör den inte i bostadsdelen.
Jag hör den jobba om jag är i källaren samtidigt i källaren men tycker fågelkvittret utanför låter mer ;)
Hade dock inte velat ha den i sovrummet...

Tack alla som svarat 🙂
Förstår att själva enheten låter men verkar ljudet fortplanta sig i rören så att det låter på andra ställen i huset? Kanske är långsökt men vill gärna veta andras upplevelser av brytaren.

M Martin_355 skrev:
Hej.

Tänkte också installera en vattenfelsbrytare. Den kommer att installeras utmed korridoren i källarens Men börjar bli lite osäker på att köpa den då det verkar låta en del om den.

Min fråga låter det så mycket att man inte kan ha den i källaren? Hackar det när det låter om den?

Kan också nämna att vi har en bergvärmepump installerat en nibe med inverterteknik dvs ska inte låta så mycket
Man hör den när den jobbar på full effekt. Men det är när man är i ett rum ovanför och tänker på ljudet.

Kommer den låta lika mycket som bergvärmepumpen?
Tänker så man har något att jämföra den med?
Jag kanske borde tillägga att vi har ett väldigt tyst hus, så det märks mer, och att vissa inte störs alls.
Det är så synd att schemaläggning inte funkar som det ska.
Och förresten - den också gör tester några gånger om, som inte visas i loggen.
Urmet Urmet skrev:
Tack alla som svarat 🙂
Förstår att själva enheten låter men verkar ljudet fortplanta sig i rören så att det låter på andra ställen i huset? Kanske är långsökt men vill gärna veta andras upplevelser av brytaren.
Vår rör går igenom en betong vägg, och det hörs via röret i nästa rum, men troligen inte längre.
Men jag borde förtydliga att många skulle inte störas. Om man har en väg utanför huset får man troligen mer ljud från den.

M Markhar skrev:
Jag kanske borde tillägga att vi har ett väldigt tyst hus, så det märks mer, och att vissa inte störs alls.
Det är så synd att schemaläggning inte funkar som det ska.
Och förresten - den också gör tester några gånger om, som inte visas i loggen.

Vår rör går igenom en betong vägg, och det hörs via röret i nästa rum, men troligen inte längre.
Men jag borde förtydliga att många skulle inte störas. Om man har en väg utanför huset får man troligen mer ljud från den.
Tack för förtydligande och det är svårt med ljud eftersom alla upplever det olika. Vi har ganska mycket ljud utanför huset och kommer då antagligen inte märka ljudet från brytaren. Återigen tack för svar.

Vi har den i källaren, när enheten arbetar hörs ett elmotorljud när den öppnar/stänger ventilen, dvs inget hackande eller så (tänk en skruvdragare på väldigt låg hastighet).

Har aldrig hört/noterat något störande från övriga rum eller att ljudet fortplantat sig i rören. Övernattande gäster i gillestugan, som ligger bredvid, har heller aldrig nämnt något störande ljud..

Med det sagt så är ju det endast min upplevelse och notering i ett hus :)

Appen är dock seg (2026 är det verkligen inte godkänt) och ditt tålamod prövas rejält när det visar sig att en inställningsförändring inte har registrerats i enheten. Inget meddelande som visar att det har misslyckats men går man in i inställningarna och kikar efteråt så är inställningen oförändrad.

Summa summarum, jag sover bättre att jag vet att jag har en vattenfelsbrytare. Ett litet plus är 500 kr "rabatt" på försäkringen. Jag hoppas den gör sitt jobb när/om det verkligen behövs.

Vi har en LK Cubic Secure vattenfelsbrytare i källaren som är ansluten till tre stycken LK CubicDetector. Fungerar helt perfekt och vi störs inte av brytaren när den gör sin trycktest.

Ikväll när vi satt i soffan och kollade på tv fick vi larm i våra mobiler samt att det började att pipa från köket.

Det visade sig vara diskmaskinen som av ngn anledning fått ett litet läkage. Det låg lite vatten på plastskyddet som diskmaskinen står på och där har vi vår detektor 👍
Det resulterade i att brytaren stängt inkommande vatten precis som den ska göra vid larm.

Ska köra diskmaskinen imorgon för att se vart vattnet kommer ifrån.

D draje skrev:
Vi har en LK Cubic Secure vattenfelsbrytare i källaren som är ansluten till tre stycken LK CubicDetector. Fungerar helt perfekt och vi störs inte av brytaren när den gör sin trycktest.

Ikväll när vi satt i soffan och kollade på tv fick vi larm i våra mobiler samt att det började att pipa från köket.

Det visade sig vara diskmaskinen som av ngn anledning fått ett litet läkage. Det låg lite vatten på plastskyddet som diskmaskinen står på och där har vi vår detektor 👍
Det resulterade i att brytaren stängt inkommande vatten precis som den ska göra vid larm.

Ska köra diskmaskinen imorgon för att se vart vattnet kommer ifrån.
Låter bra och vi ska nu få en installerad i samband med byte av mätarkonsol 👍
Tack för svar i tråden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.