Hej,
Försöker lägga in golvvärme slang (LK 16mm, med skenor) för första gången men får fan inte till det, framförallt så blir det för tighta böjar och slangen nyper. Ska försöka rädda slangen men är mentalt inställd på att jag får kassera den men vill ändå förstå vad som blivit fel.
1: LK skriver att minradien är 80mm. Avstånden i skenan är ju 80-16-24 osv. Med 160mm mellan blir ju radien 80 mm. Det är alltså på gränsen att den inte får en för skarp böj.
2: I arbetsbeskrivningen så fattar jag det som att den i vändningarna ska sticka ut ca 300mm från skenan. När jag la den nu så blev det ca 200-220 mm. Släpper jag ut mer så blir väl slangen en större radie.
3: På några ställen har den blivit "nypt" jagh ar försökt värma med värmepistol och låtit det svalna. Men man kan känna en nypning även om den inte är "så grov". hur vet man att det är kört ?
Tar tacksamt emot hjälp så jag slipper mer problem framöver
(Bilder kommer snart)
Försöker lägga in golvvärme slang (LK 16mm, med skenor) för första gången men får fan inte till det, framförallt så blir det för tighta böjar och slangen nyper. Ska försöka rädda slangen men är mentalt inställd på att jag får kassera den men vill ändå förstå vad som blivit fel.
1: LK skriver att minradien är 80mm. Avstånden i skenan är ju 80-16-24 osv. Med 160mm mellan blir ju radien 80 mm. Det är alltså på gränsen att den inte får en för skarp böj.
2: I arbetsbeskrivningen så fattar jag det som att den i vändningarna ska sticka ut ca 300mm från skenan. När jag la den nu så blev det ca 200-220 mm. Släpper jag ut mer så blir väl slangen en större radie.
3: På några ställen har den blivit "nypt" jagh ar försökt värma med värmepistol och låtit det svalna. Men man kan känna en nypning även om den inte är "så grov". hur vet man att det är kört ?
(Bilder kommer snart)
Viktor.J skrev:
Hej,
(Bilder kommer snart)[
Jag löste det för 20 år sedan med större ändöglor som nästan tangerade varandra. Förutsatte att stödprofilen inte var för nära öglorna. Kanske är böjbarheten är bättre vid högre temperatur?
Märkte att rören inte gillade sol / UV-strålning utan blev lite bruna . Kanske är de bättre nu. Rör som stack upp över bjälklaget blev lite solbrända trots att jag skydda dem efter en dag med plastsäck.
Här är de 3 som nu har lite midja. Vad säger ni ?
Det ser lite tajt ut och nästan ett veck där. Flytta ut slangen i kurvorna så det blir längre böjar, det går bra att göra, det kommer inte att försämra värmen. Det går bra att fästa dom med buntband och ska ju bara ligga tills flyten är på plats
Tack för svaren. Precis som ni skriver så skulle jag tagit ut radien mera.
jag gjorde det sedan och då gick det bättre. Jag har snackat med två rörmockare som tycker det ser OK ut. Så hoppas det! Ska provtrycka på tisdag!
jag gjorde det sedan och då gick det bättre. Jag har snackat med två rörmockare som tycker det ser OK ut. Så hoppas det! Ska provtrycka på tisdag!
Ska du lägga mer slang så håll ut i kurvornaeller använd dig av bockfixtur. Sök på det. Sen err tips, när man läggar GV-slang så vill den inte vara där du vill. Finns ett inbyggt minne att gå tillbaka till rullens form, fyll den med varnvatten ca 35 -40 C , plugga ändarna. Du anar inte hur snäll den blir.
Klicka här för att svara