De olika beteckningarna förvirrar mig en aning. Och några är oläsbara. Vilken slang passar mitt hjul?

(Jag la tidigare in en fråga om identifiering av cykelventil. Jag hittade rätt ventil, men i samband med att fylla hjulet med luft så sprack slangen 🙈 - tryckmätaren på pumpen fungerande ej - märkte jag)

• Cykeldäckets fälg med texten "SPECTRA" och märkning "622 x 19 ETRTO ALLOY", samt en ventil vid sidan av.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cykeldäck med märkning 700x45C markerad i rött, användaren frågar vilken slang som passar.
    Skapa konto
  • Cykeldäck med markering "47-622", omgiven av röda handskrivna siffror och cirklar ovanpå däcket.
    Skapa konto
  • Cykelslang för 28 tums hjul med dimensionerna 48/50-622-635 och ventil, recenserad med stjärnbetyg.
    Skapa konto
622 är diametern på fälgen i mm på vanliga 28” cyklar. (Eller 29” om det är mountainbike )
47 är däckets bredd i mm.

Den föreslagna slangen är för ett aningen bredare däck. Men så petigt är det inte. Den kommer att fungera bra.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
De olika beteckningarna förvirrar mig en aning. Och några är oläsbara. Vilken slang passar mitt hjul?

(Jag la tidigare in en fråga om identifiering av cykelventil. Jag hittade rätt ventil, men i samband med att fylla hjulet med luft så sprack slangen 🙈 - tryckmätaren på pumpen fungerande ej - märkte jag)
Behöver inte ha varit ditt fel, verkar som slangarnas kvalitet sjunkit enormt de sista åren. Har varit med om flera som spontant spruckit längs med skarvarna eller där ventilröret inte varit ordentligt fastvulkat mot slangen utan släppt under färd. De berörda slangarna var köpta på Lidl och Clas Ohlson.
Tidigare har jag använt Continental och det märket har fungerat felfritt men affären där jag köpte dem är nu nedlagd så det har blivit andra märken av skiftande kvalitet.

B Bitterhetsakademin skrev:
Behöver inte ha varit ditt fel, verkar som slangarnas kvalitet sjunkit enormt de sista åren.
Är väl samma sak som med gummistövlar. Förr kunde en gummistövel hålla flera år, nu spricker de oftast inom ett år.

L lbgu skrev:
Är väl samma sak som med gummistövlar. Förr kunde en gummistövel hålla flera år, nu spricker de oftast inom ett år.
Ja så är det och inte bara lågprismärken utan även mellapris som Tretorn spricker särskilt i skaften Min far använde några stövlar av jugoslavisk tillverkning som höll i årtionden. Samma med regnkläder, har en regnrock som är gott och väl sextio år och ser ut som ny men den var tillverkad för armen och gjord för att hålla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.