Hej! Jag ska slipa hela lägenheten hemma själv.
Den är 60kvm med 3-stav ekparkett i alla rum.
Nuvarande är den gulnad/orange och har ett skinande laget epoxy eller liknande från 80-talet.
Planen:
-Slipa
-Applicera ett lager Osmo Hårdvaxolja Vit 3040
-Låta första lagret torka över natten
-Applicera ett lager Osmo Hårdvaxolja Transparent 3062 Matt.
-Klar
Min frågeställning är om det räcker med den förstnämnda hårdvaxoljan för att ljusa upp ek, eller behöver jag mer än så?
Min rädsla är att slipa och olja för att sedan bli besviken med ett likadant golv som innan. Har nämligen hört att ekparkett är svårare att ljusa upp med hårdvaxolja än andra träunderlag.
Alla tips välkomnas.
Mvh,
Adrian
Den är 60kvm med 3-stav ekparkett i alla rum.
Nuvarande är den gulnad/orange och har ett skinande laget epoxy eller liknande från 80-talet.
Planen:
-Slipa
-Applicera ett lager Osmo Hårdvaxolja Vit 3040
-Låta första lagret torka över natten
-Applicera ett lager Osmo Hårdvaxolja Transparent 3062 Matt.
-Klar
Min frågeställning är om det räcker med den förstnämnda hårdvaxoljan för att ljusa upp ek, eller behöver jag mer än så?
Min rädsla är att slipa och olja för att sedan bli besviken med ett likadant golv som innan. Har nämligen hört att ekparkett är svårare att ljusa upp med hårdvaxolja än andra träunderlag.
Alla tips välkomnas.
Mvh,
Adrian
Hej!S Sotiris skrev:Hej! Jag ska slipa hela lägenheten hemma själv.
Den är 60kvm med 3-stav ekparkett i alla rum.
Nuvarande är den gulnad/orange och har ett skinande laget epoxy eller liknande från 80-talet.
Planen:
-Slipa
-Applicera ett lager Osmo Hårdvaxolja Vit 3040
-Låta första lagret torka över natten
-Applicera ett lager Osmo Hårdvaxolja Transparent 3062 Matt.
-Klar
Min frågeställning är om det räcker med den förstnämnda hårdvaxoljan för att ljusa upp ek, eller behöver jag mer än så?
Min rädsla är att slipa och olja för att sedan bli besviken med ett likadant golv som innan. Har nämligen hört att ekparkett är svårare att ljusa upp med hårdvaxolja än andra träunderlag.
Alla tips välkomnas.
Mvh,
Adrian
Är just nu i samma situation som du, hur gick de för dig? Lyckades du få golvet så ljust som du ville?
Hej Julia! Ja det gick jättebra. Jag hyrde slipmaskin och fick köra med 4 olika kornstorlekar. Det var väldigt mycket jobb men resultatet blev otroligt bra. Använde osmo hårdvaxolja med vitt pigment, ett lager. Sen vanlig genomskinlig hårdvaxolja av osmo igen.
MYCKET jobb. Mina 60kvm tog ca 20 timmar arbete. Utöver det måste man ta ut ALLT som rör golvet och dessutom vänta ca 2 veckor med att lägga ut mattor osv.
Priset blev ca 11 000kr för mig. Fick offerter på ca 22 000kr i Stockholm.
Hoppas det ger någon info!
mvh,
Adrian
MYCKET jobb. Mina 60kvm tog ca 20 timmar arbete. Utöver det måste man ta ut ALLT som rör golvet och dessutom vänta ca 2 veckor med att lägga ut mattor osv.
Priset blev ca 11 000kr för mig. Fick offerter på ca 22 000kr i Stockholm.
Hoppas det ger någon info!
mvh,
Adrian
S Sotiris skrev:Hej Julia! Ja det gick jättebra. Jag hyrde slipmaskin och fick köra med 4 olika kornstorlekar. Det var väldigt mycket jobb men resultatet blev otroligt bra. Använde osmo hårdvaxolja med vitt pigment, ett lager. Sen vanlig genomskinlig hårdvaxolja av osmo igen.
MYCKET jobb. Mina 60kvm tog ca 20 timmar arbete. Utöver det måste man ta ut ALLT som rör golvet och dessutom vänta ca 2 veckor med att lägga ut mattor osv.
Priset blev ca 11 000kr för mig. Fick offerter på ca 22 000kr i Stockholm.
Hoppas det ger någon info!
mvh,
Adrian
Tack för snabbt svar!S Sotiris skrev:Hej Julia! Ja det gick jättebra. Jag hyrde slipmaskin och fick köra med 4 olika kornstorlekar. Det var väldigt mycket jobb men resultatet blev otroligt bra. Använde osmo hårdvaxolja med vitt pigment, ett lager. Sen vanlig genomskinlig hårdvaxolja av osmo igen.
MYCKET jobb. Mina 60kvm tog ca 20 timmar arbete. Utöver det måste man ta ut ALLT som rör golvet och dessutom vänta ca 2 veckor med att lägga ut mattor osv.
Priset blev ca 11 000kr för mig. Fick offerter på ca 22 000kr i Stockholm.
Hoppas det ger någon info!
mvh,
Adrian[/QUOT
Vi har fått vårat golv slipat och ska nu behandla det själva. Vi köpte osmo 3041 naturlig med lite vitpigment i då vårt ekparkett redan är ganska ljust i sig själv nu efter slipningen. Dock testade vi precis att pensla på behandlingen på en liten yta på golvet och det ser alldelles för mörkt ut, mer åt de här klassiska träfärgade parketten… var det osmo vitpigmenterade 3040 hårdvaxolja du använde? Och isåfall har du kanske nån bild på slutresultatet?
Tacksam för svar, man känner sig så förvirrad när man ger sig in i något man inte har nån erfarenhet av tidigare…
mvh Julia
Hej igen! Jag förstår helt med förvirringen, det är en hel värld att ge sig in på.
Jag använde 3040 vitpigmenterad hårdvaxolja och efter det 3062 originalet som andra lager.
bifogade bilder på före/efter
Hoppas det hjälper!
mvh,
Adrian
Jag använde 3040 vitpigmenterad hårdvaxolja och efter det 3062 originalet som andra lager.
bifogade bilder på före/efter
Hoppas det hjälper!
mvh,
Adrian
11 tusen i slippapper och hyra av slipmaskin? Vad är inräknat i det priset?S Sotiris skrev:Hej Julia! Ja det gick jättebra. Jag hyrde slipmaskin och fick köra med 4 olika kornstorlekar. Det var väldigt mycket jobb men resultatet blev otroligt bra. Använde osmo hårdvaxolja med vitt pigment, ett lager. Sen vanlig genomskinlig hårdvaxolja av osmo igen.
MYCKET jobb. Mina 60kvm tog ca 20 timmar arbete. Utöver det måste man ta ut ALLT som rör golvet och dessutom vänta ca 2 veckor med att lägga ut mattor osv.
Priset blev ca 11 000kr för mig. Fick offerter på ca 22 000kr i Stockholm.
Hoppas det ger någon info!
mvh,
Adrian
Klicka här för att svara

