har åkt obesiktat i säkert 15år men mest hemikring men nu blev det plötsligt en skoter på gården och då vill man kanske dra iväg nånstans och då kan det nog vara bra att ha besiktad

Tror jag tom köpte nya baklampor när jag fick vagnen men dom kom aldrig dit tror jag...

Jag köpte ett sådant här kit till min släpvagn när jag renoverade elen på den för sex år sen, och det har fungerat alldeles utmärkt sen dess.

https://valeryd.se/produkter/belysningskit-komplett-7-m/

Jag var noga med att inte ha någon jordning i chassit och att belysning var helt symmetrisk, lika många watt på vänster och höger bakljus. Detta för att slippa eventuella elfel oberoende av vilken bil som jag kopplar släpet till.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Har själv haft ett obromsat släp, som jag får lasta med drygt 400 kg, i ca 10 år.

Och de få gånger jag hämtar grus, jord eller sand ber jag dem att bara lägga på ½ m3.
Kanske lite mycket, men då kör jag långsamt hem.
Kanske lite mycket.... det är ju i stor dubbelt vad släpet får lasta om du lägger på en halv kubikmeter sand/grus. Är dessutom sanden fuktig/blöt så blir det ännu mer överlast.......

Oavsett om man får köra med en obromsad 750 kg kärra eller inte så finns det en sak som säger sig alldeles själv:
Bromssträckan blir självklart längre och trafiksäkerheten sämre om bilen ensam ska ta hela bromseffekten.
Det kan vara det lilla som avgör när älgen (eller barnet) står 30 m framför dig.

Bromsat släp alla dar i veckan!

• Gilla
roli och 3 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Kanske lite mycket.... det är ju i stor dubbelt vad släpet får lasta om du lägger på en halv kubikmeter sand/grus. Är dessutom sanden fuktig/blöt så blir det ännu mer överlast.......
Jag minns säkert fel, jag bad nog om 500 kilo grus.

Annars hade säkert släpet gått på knäna.

• Gilla
roli
  • Laddar…
Jag minns säkert fel, jag bad nog om 500 kilo grus.

Annars hade säkert släpet gått på knäna.
Jag antar att du menar kilogram, kg.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag antar att du menar kilogram, kg.
Sjävklart menade jag inte kiloton, kilometer eller kilobyte.

Tänkte att det skulle framgå av sammanhanget.

Femhundratusen grus....nu vill jag ju veta hur mycket 1 grus är.

siggebo siggebo skrev:
Det beror på sammanhanget.
Men sedan gammalt gäller tumregeln att femhundratusen grus är fler än fyrahundratusen elefanter.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
siggebo siggebo skrev:
nanowire nanowire skrev:
Men sedan gammalt gäller tumregeln att femhundratusen grus är fler än fyrahundratusen elefanter.
Nu är det tisdag.
Kan ni inte vänta med tramset till lördag :sleep:

Nu är det tisdag.
Kan ni inte vänta med tramset till lördag :sleep:
Så, så, gråt inte över spillt trams.

nanowire nanowire skrev:
Så, så, gråt inte över spillt trams.
Man skall inte gråta över spillt grus menar du väl :)

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Nej, men nu var det ju flera tusen grus. Det kan man inte bara ignorera...

Man skall inte gråta över spillt grus menar du väl :)
Nej, det menade jag inte. Men det är också ett gott råd, och som man brukar säga; Ett gott råd kommer sällan ensamt men välter ofta stort lass (med grus).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.