Kommer att gjuta eller mura upp ett badkar i vår källare, lite beroende på hur vi kan få till det både praktiskt och estetiskt. Nu kommer funderingarna till vilken färg man ska ha på den ev mosaiken i badkaret. Väggarna kommer att vara putsade vita, golvet slipad betong (mörkbrungrå) och taket vitt (tror jag). Jag såg i en inredningstidning i somras en pool med svart liner, vilket var jättesnyggt. Familjen i reportaget ville inte ha en turkosblå liner eftersom de tyckte att det blev för modernt och dominant till deras äldre hus. Nu liknade poolen mer en insjö. Detta fick mig att tänka på att valet av färg på insidan av badkaret kommer att spela stor roll. Vad säger ni? Själv inbillar jag mig att en mörkare insida ger ett varmare intryck.
Vårt gjutna, nedsänkta badkar har ljusgrå mosaik. Det är samma mosaik som på golvet i resten av badrummet. Väggarna är vita kakel. Mosaik har den fördelen att man inte "glider omkring" i badkaret. Samma sak på golvet, det blir inte halt när man går på det.
Vi har ett arkitektritat hus och arkitekterna har även ritat inredningen och vi har tillsammans bestämt material, färger och inredning i hela huset. För oss är det viktigt att utsidan harmoniserar med insidan. Vi hade från början bestämt att färger och material inne i huset skall gå i naturerns färger. Detta eftersom vi har en hel fönstervägg (vi har ingen insyn) på ena långsidan och vi vill inte konkurrera med utsikten. Därför har vi valt neutrala färger, inga lila fondväggar eller stormönstrade tapeter.
I konsekvens med detta så är badrummet också lugnt och neutralt. Ena väggen i badrummet är en fönstervägg och utanför finns ett spa. Väggarna är i stående vitt långsmalt kakel som liknar den vita träpanel vi har på altanen. Badrumsskåpet är i vitt, och duschvägg i klarglas. Att välja ett ljusgrått golv kändes för oss naturligt. Likaså att fortsätta med samma mosaik i badkaret som bara är som en "grop" eller "hål" i golvet och inga kanter som sticker upp runt badkaret. Samma mosaik fortsätter utanför fönstret i spabadet.
Jag tycker att man skall fundera igenom innan man bygger sitt hus eller innan man renoverar och bestämma sig för en stil, en ton, en idé som man följer upp i hela huset. Nu hade ju vi tur o möjlighet att få arkitekthjälp men man kan naturligtvis själv fundera igenom vad som passar en själv, huset och tomten/naturen.
Hade vi haft ett annat hus på en annan plats hade vi förmodligen haft något annorlunda än det vi har nu. Jag kan också tänka mig att man i ett badrum kan ta ut svängarna rejält så att man får en glad positiv överraskning varje gång man öppnar dörren.
Men allt beror till sist på tycke och smak och vad man trivs med. Att anlita en inredningsarkitekt för några timmar och diskutera fram en grundton/idé/form brukar vara väl investerade pengar. Kanske något för er.
I konsekvens med detta så är badrummet också lugnt och neutralt. Ena väggen i badrummet är en fönstervägg och utanför finns ett spa. Väggarna är i stående vitt långsmalt kakel som liknar den vita träpanel vi har på altanen. Badrumsskåpet är i vitt, och duschvägg i klarglas. Att välja ett ljusgrått golv kändes för oss naturligt. Likaså att fortsätta med samma mosaik i badkaret som bara är som en "grop" eller "hål" i golvet och inga kanter som sticker upp runt badkaret. Samma mosaik fortsätter utanför fönstret i spabadet.
Jag tycker att man skall fundera igenom innan man bygger sitt hus eller innan man renoverar och bestämma sig för en stil, en ton, en idé som man följer upp i hela huset. Nu hade ju vi tur o möjlighet att få arkitekthjälp men man kan naturligtvis själv fundera igenom vad som passar en själv, huset och tomten/naturen.
Hade vi haft ett annat hus på en annan plats hade vi förmodligen haft något annorlunda än det vi har nu. Jag kan också tänka mig att man i ett badrum kan ta ut svängarna rejält så att man får en glad positiv överraskning varje gång man öppnar dörren.
Men allt beror till sist på tycke och smak och vad man trivs med. Att anlita en inredningsarkitekt för några timmar och diskutera fram en grundton/idé/form brukar vara väl investerade pengar. Kanske något för er.
Arkitekt har vi anlitat till projektet då det är ganska klurigt att få till bra tillbyggnad och nya lösningar på en herrgård från 1800-talet. Det nya badrummet i källaren gick vi dock inte in på i detalj då detta från början skulle vara ett grovbadrum. Men när man ändå håller på så blir det lätt att det tar annan form så nu blir det istället ett mysbadrum. Källaren ligger till hälften över markytan och väggarna är hela 1m tjocka så fönsternischerna är helt fantastiska. Golvvärme är en lyx vi tidigare inte har haft och polerat betonggolv är en gammal dröm som faktiskt harmonierar med fler stilar och epoker än folk tror.
Tillbaka till färgeffekterna. Bifogar en bild på en pool med svart liner.
Tillbaka till färgeffekterna. Bifogar en bild på en pool med svart liner.
Klicka här för att svara