9 958 läst ·
30 svar
10k läst
30 svar
Ljummet varmvatten
Här är med rätt regulator för radiatorkretsen, http://docplayer.se/storage/24/4216896/1493065348/n3kk-MT3Iy3xWF4sfKSoqA/4216896.pdf
Tack Demmpa! Jag skall genast felsöka enligt dessa instruktionerna.
KristinaRT jag har ingen vvberedare utan en plattvärmeväxlare som producerar vv när kranarna öppnas. Men jag antar att vv ändå måste hålla minst 60 grader så att legionella bakterien ej kan växa. Där ligger vi nog i farozonen.
Jag felsöker och ställer in vv enligt manualen. Hoppas detta löser det.
KristinaRT jag har ingen vvberedare utan en plattvärmeväxlare som producerar vv när kranarna öppnas. Men jag antar att vv ändå måste hålla minst 60 grader så att legionella bakterien ej kan växa. Där ligger vi nog i farozonen.
Jag felsöker och ställer in vv enligt manualen. Hoppas detta löser det.
Nej det är ingen fara. Eftersom du inte har någon förådsberedare så har du inget stillastående vatten där de kan växa till. 60grader är dessutom Max temp på varmvattnet.
Hej igen, nu har jag förstått vad som är problemet! Det handlar om att flödet av varmvattnet inte räcker till för den nya duschblandaren, den gamla och jättestora tvågreppsblandaren till badkaret och engreppsblandaren i vasken i källaren. Om jag bara öppnar dessa kranar med ett litet flöde och väntar ett tag når de samma temperatur som kranen i köket.
Jag har höjt temperaturen på vv ut från växlaren men nu är vattnet i köket så pass varmt att jag nästan bränner mig.
Duschblandare o andra sidan kan inte öppnas på fullt vattenflöde (inte ens 50%) för då blir det kallt .
Mitt nästa drag blir därför att luska ut om jag kan begränsa temperaturen på engreppsblandaren i köket. Och om jag kan begränsa flödet i engreppsblandaren i vasken i källaren. Jag behöver inte det stora flödet som den kranen ger.
Duschblandaren går det att kalibrera flödet på. Enligt manualen skall "ekoläget" som är 50% av maxflödet vara 10l/min. Jag vet inte vad jag har idag.
Med dessa drag är jag ganska säker på att det kommer att lösa sig.
Tack för all hjälp och alla snabba svar. Detta forum är toppen
Jag har höjt temperaturen på vv ut från växlaren men nu är vattnet i köket så pass varmt att jag nästan bränner mig.
Duschblandare o andra sidan kan inte öppnas på fullt vattenflöde (inte ens 50%) för då blir det kallt .
Mitt nästa drag blir därför att luska ut om jag kan begränsa temperaturen på engreppsblandaren i köket. Och om jag kan begränsa flödet i engreppsblandaren i vasken i källaren. Jag behöver inte det stora flödet som den kranen ger.
Duschblandaren går det att kalibrera flödet på. Enligt manualen skall "ekoläget" som är 50% av maxflödet vara 10l/min. Jag vet inte vad jag har idag.
Med dessa drag är jag ganska säker på att det kommer att lösa sig.
Tack för all hjälp och alla snabba svar. Detta forum är toppen
Redigerat:
Det låter helt klart att det är något filter på primärsidan (fjärrvärmesidan) som är ganska igensatt.
Kolla vad energimätaren längst ner i fvcentralen mäter för flöden när du tappar olika mycket varmvatten.
Kolla även samma flödesmätare när du tvingar upp värmen till radiatorkretsen.
Genom att mäta olika flödena så går det att komma fram till vilket filter som är igensatt.
Kolla vad energimätaren längst ner i fvcentralen mäter för flöden när du tappar olika mycket varmvatten.
Kolla även samma flödesmätare när du tvingar upp värmen till radiatorkretsen.
Genom att mäta olika flödena så går det att komma fram till vilket filter som är igensatt.
Varmvattnet skapas i en plattvärmeväxlare som försörjs av ett behovsstyrd flöde på primärsidan.
Det behöver inte vara något filter utan kan vara regulatorn (REG).
En spindel som förbinder sekundärsidan med primärsidan och den kan vara feljusterad/haka upp sig innan den öppnar helt o s v.
Det behöver inte vara något filter utan kan vara regulatorn (REG).
En spindel som förbinder sekundärsidan med primärsidan och den kan vara feljusterad/haka upp sig innan den öppnar helt o s v.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hej
Konstigt att det inte sitter en styrventil på Vv, som reglerar temp, måste vara svårt att hålla tempen jämn med ett fast reglage.
Antingen är det reglerproblem i centralen, eller som föregående säger, dåligt flöde på fjärrvärmesidan, har varit med om precis detta! Bra framledning till värmen, Men Vv orkade inte riktigt, fjärrvärmelev hittade en trasa i filtret på deras sida.
Konstigt att det inte sitter en styrventil på Vv, som reglerar temp, måste vara svårt att hålla tempen jämn med ett fast reglage.
Antingen är det reglerproblem i centralen, eller som föregående säger, dåligt flöde på fjärrvärmesidan, har varit med om precis detta! Bra framledning till värmen, Men Vv orkade inte riktigt, fjärrvärmelev hittade en trasa i filtret på deras sida.
@Husqvarna220Ac, den enheten som benämns som REG i manualen är en temperaturstyrd flödesregulator, det sitter en temperaturgivare på utgående varmvattenflödet från värmeväxlaren. När temperaturen på utgående vatten är lägre än inställt värde på REG-enheten så öppnas flödesventilen på fjärrvärmesidan av värmeväxlaren, när inställd temp är uppnådd så minskas fjärrvärmeflödet.
Till 97% så sitter det två enheter som reglerar temperaturen i en villaenhet för fjärrvärme:
1. En flödesregulator som öppnar primärkretsen när det finns sekundärflöde. Brukar vara utformad som två ventilhus med en genomgående, förbindande spindel.
2. En blandningstermostat som blandar i kallvatten till önskad inställd temperatur.
Båda kan såklart haka upp sig.
1. En flödesregulator som öppnar primärkretsen när det finns sekundärflöde. Brukar vara utformad som två ventilhus med en genomgående, förbindande spindel.
2. En blandningstermostat som blandar i kallvatten till önskad inställd temperatur.
Båda kan såklart haka upp sig.
Oj, tack för att ni engagerar er
.
Jag har idag mätt upp det maximala flödet som fjärrvärmeväxlaren klarar av att leverera. Det motsvarar ca 10l/min av riktigt varmt vatten. Detta känns lite snålt även om det räcker för en dusch.
Jag har två smutsfilter i anläggningen ett på primär sidan och ett på sekundärsidan men inget av dem har någon avstängningsventil så jag tror inte jag kan öppna och rensa. I manualen står att man måste kontakta FV leverantören om primärfiltret skall rensas.
Dempa, jag är osäker på vilket flöde som är intressant och jag lyckas inte själv lista ut vad som kan vara fel. Därför skrev jag upp några värden som jag tror kan vara intressanta i 4 olika scenarion.
1. Inget vv uttag normalt värmeläge
2. Litet vv uttag normalt värmeläge
3. För stort vv uttag normalt värmeläge
4. Inget vv uttag och stort värmebehov i radiatorkretsen.( jag höjde rumstemperaturen från 21 till 30 grader)
Kan du med hjälp av dessa siffror se om det är något fel och var det sitter?
MagHam, förlåt min okunnighet men vad är en spindel? Hur skall jag göra för att hitta och felsöka de grejerna du ger förslag på?
Tack än en gång för ert engagemang 😀
Jag har idag mätt upp det maximala flödet som fjärrvärmeväxlaren klarar av att leverera. Det motsvarar ca 10l/min av riktigt varmt vatten. Detta känns lite snålt även om det räcker för en dusch.
Jag har två smutsfilter i anläggningen ett på primär sidan och ett på sekundärsidan men inget av dem har någon avstängningsventil så jag tror inte jag kan öppna och rensa. I manualen står att man måste kontakta FV leverantören om primärfiltret skall rensas.
Dempa, jag är osäker på vilket flöde som är intressant och jag lyckas inte själv lista ut vad som kan vara fel. Därför skrev jag upp några värden som jag tror kan vara intressanta i 4 olika scenarion.
1. Inget vv uttag normalt värmeläge
2. Litet vv uttag normalt värmeläge
3. För stort vv uttag normalt värmeläge
4. Inget vv uttag och stort värmebehov i radiatorkretsen.( jag höjde rumstemperaturen från 21 till 30 grader)
Kan du med hjälp av dessa siffror se om det är något fel och var det sitter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MagHam, förlåt min okunnighet men vad är en spindel? Hur skall jag göra för att hitta och felsöka de grejerna du ger förslag på?
Tack än en gång för ert engagemang 😀
I inlägg #10 på
https://www.byggahus.se/forum/fjarrvarme-gas/205057-lackage-i-fjarrvarmecentral-hjalp.html
kan du se en REG isärplockad.
Just den tråden handlade om läckage.
Spindeln är "pinnen" i mitten på bild. När du öppnar varmvattenkranen så rör sig kolven till vänster i sitt hus. Spindeln förmedlar rörelsen till högra sidan där en annan ihålig ventilkolv släpper på fjärrvärme till plattvärmeväxlaren.
Eftersom du får ut varmvatten men inte tillräckligt vid stort behov så är min huvudhypotes att regulatorn kan kärva i halva läget så att plattvärmeväxlare har begränsad tillgång till effekt.
Smutsfilter tror jag inte på. För du får ju ett högre primärflöde när radiatorkretsen vill ha värme. (sen går i o f sig det flödet bara "rakt igenom" och själva effekten shuntas bort i radiatorkretsen enligt dina siffror).
Någonting annat ser ut att bromsa flödet i primärkretsen vid stort tappvattenuttag, och det är egentligen bara REG -
och i vissa kopplingar - strypventil som sitter där.
Så...
Jag sätter mina 10 cents på REG eller termostatstyrd VV-stryp/blandningsventil (beroende på vilket aggregat du har)
https://www.byggahus.se/forum/fjarrvarme-gas/205057-lackage-i-fjarrvarmecentral-hjalp.html
kan du se en REG isärplockad.
Just den tråden handlade om läckage.
Spindeln är "pinnen" i mitten på bild. När du öppnar varmvattenkranen så rör sig kolven till vänster i sitt hus. Spindeln förmedlar rörelsen till högra sidan där en annan ihålig ventilkolv släpper på fjärrvärme till plattvärmeväxlaren.
Eftersom du får ut varmvatten men inte tillräckligt vid stort behov så är min huvudhypotes att regulatorn kan kärva i halva läget så att plattvärmeväxlare har begränsad tillgång till effekt.
Smutsfilter tror jag inte på. För du får ju ett högre primärflöde när radiatorkretsen vill ha värme. (sen går i o f sig det flödet bara "rakt igenom" och själva effekten shuntas bort i radiatorkretsen enligt dina siffror).
Någonting annat ser ut att bromsa flödet i primärkretsen vid stort tappvattenuttag, och det är egentligen bara REG -
och i vissa kopplingar - strypventil som sitter där.
Så...
Jag sätter mina 10 cents på REG eller termostatstyrd VV-stryp/blandningsventil (beroende på vilket aggregat du har)
Helt perfekt tabell, ur den går det att utläsa att problemet ligger på fjärrvärmesidan och bara i kretsen för varmvattnet. Det kan vara REGventilen som spökar.
Jag kollade våra värden vid stort VV-uttag & normalt värmeuttag, fick följande värden:
TV 72,5°
TR 26,4°
DeltaT 46,1°
Q 0,943 m3/h
P 48,8kW
Vårt värmeuttag har högt DeltaT & lågt flöde, har optimerat värmen.
Jag kollade våra värden vid stort VV-uttag & normalt värmeuttag, fick följande värden:
TV 72,5°
TR 26,4°
DeltaT 46,1°
Q 0,943 m3/h
P 48,8kW
Vårt värmeuttag har högt DeltaT & lågt flöde, har optimerat värmen.
Här är antagligen databladet på TS REGventil, http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/VDLJG307_PM2P_PTC2P.pdf den benämns som PTC2+P. På sidan 7 finns en sprängskiss.
REGventilen som är i MagHam's länkade tråd är inte den typen som TS har.
REGventilen som är i MagHam's länkade tråd är inte den typen som TS har.