Hej, jag har ett problem med varmvattnet i vårt hus byggt 1960. I alla kranar utom en blir varmvattnet bara ljummet. Problemet fanns först endast i badkarsblandaren. Men när jag började felsöka har jag nu problem i alla kranar utom den i köket.

Jag har försökt rita av vattenledningsnätet i bilden nedan. Alla rör går i taket i källaren och sticker sedan upp genom bjälklaget till plan 1.

Jag har förstått att ett problem kan vara överledning av kallvatten. Därför har jag försökt felsöka detta genom att stänga av utgående vv från fjärrvärmeväxlaren (markerad röd på bilden nedan) Därefter öppnat alla kranar på maximalt varmt läge. Den enda kran som det då efter några minuter rinner vatten igenom är tvättställsblandaren i vasken på toaletten plan 1, en Mora therm engreppsblandare. Men det är en mycket tunn stråle (2mm) och det känns inte rimligt att det skulle vara anledningen till att vattnet blir ljummet. Eller???

Jag har vidare känt på rören till denna tvättställsblandaren (stängd) för att se om de blir kalla när jag spolar vv på andra ställe. Ingen skillnad på temperaturen på rören. Varmvattenledningen borde ju blivit kallt om felet var på denna blandaren. Eller???

Tyvärr har jag inga avstängningsventiler på något tappställe.
Det finns ingen glömd blandare i garage mm heller. Jag har köpt en ny Duschblandare eftersom jag först trodde den var problemet.

Temperaturerna på vv efter några minuters spolning är på varje ställe:
Köksblandare: 44C (varmt på vv-sidan på blandaren)
Vask Toalett källare: 37C ( ljummet vv-rör)
Dusch källare: 27C (ljummet vv-rör)
Vask källare: 32C (ljummet på vv-sidan på blandaren)
Badkar plan 1: 24C (ljummet/kallt på vv-sidan på blandaren)
Bidé plan 1: avstängd med ventiler på vardera rör.
Vask toalett plan 1: 32C (ljummet vv-rör)

Vad skall jag felsöka härnäst?

Handritad skiss av vattenledningsnät i ett hus med anteckningar om varmvattenproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken temp på vv ledning direkt efter fjärrvärme växlaren?

Jag har ingen anliggningtermometer. Men röret är varmt precis på gränsen att jag inte bränner mig om jag håller en stund.
Ungefär samma temperatur som den varma delen av köksblandaren när jag spolar vv-vatten där.

Har du möjlighet att ta en bild på fjärrvärmecentralen ? Finns åtminstone en modell där blandningsventilen sätts igen och ger samma symptom som du har.

Ok, tror inte du har 60c, det håller man inte i. Kolla om det finns temp inst för vv på FJ växlaren, ställ den på 60. Börja där. Annars är din idé om överläckande blandare trolig.

Tack för supersnabba svar! 😃

Fjärrvärmecentralen är en Logstor villaventral typ 2000/08 Danfoss ECL110/Redan PTC enligt framsidan på manualen.
Bifogar bild ur manualen och på skälva centralen.
Bild ur manual som visar en detaljerad illustration av Logstor villavärmecentral med beskrivande text och pilar som pekar på komponenter.
Skapa konto

Fjärrvärmecentral Logstor typ med Danfoss ECL110 reglerenhet, synliga rör och komponenter.
Skapa konto

Du funderar inte på att titta på vred märkt temp varmvatten?

Tvågreppsblandarna kan du utesluta som felkälla.
Engreppsblandarna brukar sällan ge dom felsymtomen, men prova att ställ alla engreppare i varmt eller kallt.

Brukar oftast bara vara termostatblandarna som läcker igenom.

Hur ser flödesventilen i värmeväxlaren ut?
Den är en stark kandidat till ditt fel.
Ta en bild på fjärrvärmecentralen så kan jag eller någon annan säga vad du kan prova med.
Jag har några servicemanualer för fjärrvärmecentraler.

Edit: du han lägga upp bild, så går det när man blir avbruten av barnen i skrivandet.

Redigerat:
Jag kan ju självklart höja vv temperaturen från fjärrvärmecentralen. Men det blir ju tillräckligt varmt i kranen i köket. Och det blev det tidigare även i duschen.
Temperaturen ut från FV har inte ändrats.
Men jag provar att höja och ser om det löser det.

Tack 🤗

Satsuki
Du har inte tillräckligt varmt vatten ut från värmaren, mellan 60 och 70 håller man inte i och väntar på att bränna sig.

Blir det varmare om du inte tappar varmvatten på ett tag (ngn timme eller så)?

Jag har höjt temperaturen vattnet ut från FV.
Skall mäta i alla kranar igen skall bara ge dottern kvällsmat.

Satsuki
Att höja kanske kan fixa problemet temporärt, men om du inte justerat ner den innan är det något annat som gör att temperaturen minskar.

Tänk på att legionella-bakterier kan växa i vatten som inte är tillräckligt varmt om det blir stående...

Hej igen, nu är dottern matad och nattad och jag har hunnit kolla lite mer.

Jag höjt temperaturen på utgående varmvatten från fjärrvärmeväxlaren. Jag vred 1,5 varv på termostaten för vv. Röret blir så pass varmt att jag inte kan hålla i det en lång stund.

När jag nu testar temperaturen på varmvattnet i kranarna får jag två scenarion.

1. Kökskranen och vask toalett källare.
Vattnet blir 3 respektive 6 grader varmare. Varmvattnet stabiliserar sig på denna temperaturen. När jag känner på vv-röret ut från FV är det lika varmt som innan jag öppnade kranarna.

2. Dusch, vask källare och vask toalett uppe. (Badkar har jag ej testat)
Vattnet blir först varmt sen kallt igen. Duschen 22C, kranen i vasken i källaren 37C. Men det är också så att röret ut från FV är kallt när respektive kran fått rinna ett tag!

Gemensamt är att kökskranen och toalett källare ligger på norra sidan om där FV ansluter till huvudstammen. Och de andra ligger på södra sidan. Men hur märker fjärrvärmeväxlaren av det?

Har jag spöken här hemma eller?

Satsuki
Låter lite som ett problem vi hade med vår VVB. Tyckte inte varmvattnet blev riktigt varmt och det tog slut fort.
Visade sig vara fel på någon ventil (kommer inte ihåg vad den hette), så det rann hela tiden ut vatten ut VVB med följden att vattnet i VVB byttes så ofta att det aldrig blev riktigt varmt.

Inte kul när man tvättade håret :x och vattnet blev fesljummet...

Nu vet jag inte om ni har samma system för uppvärmning som vi hade, men det är väldigt lika symptombild!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.