Hej!

Har försökt få varmare element/radiator genom att skruva ur packboxarna, smörja upp dem och sedan montera tillbaka dem igen.

Innan jag började var elementen ljumna, efter att jag monterat tillbaka packboxarna är de kalla.

Hur jag än trycker och håller på med stiftet på packboxen så kommer ingen värme.

Någon som har en idé om vad det kan vara för fel? Är det något jag missförstått? Vit radiator på kakelvägg, ser oanvänd ut med synliga ventiler och avstängningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grovplan närbild av en smord packbox till ett element, vilket är problematiskt för värmejustering.
Skapa konto
Närbild av en öppen radiatorventil utan packbox som behöver felsökning.
Skapa konto

L
Är rören varma , ljumna ? dom som är där nere

• Gilla
malander
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Är rören varma , ljumna ? dom som är där nere
Bara om jag får flöde (luftar eller trycker in ventilen med liten skruvmejsel eller liknande så vatten flödar). Inte om packboxen är monterad.

L
??? Normalt är ventilen stängd när den är inne , nu verkar det vara baklänges .???
Vid luftning kan det komma värme från returen och inte från det matande röret
Men häng kvar , ha lite is i magen , det måste till flera som har mer på benen om ventilerna
Dom kommer säkert in

L Liteavvarje skrev:
??? Normalt är ventilen stängd när den är inne , nu verkar det vara baklänges .???
Vid luftning kan det komma värme från returen och inte från det matande röret
Men häng kvar , ha lite is i magen , det måste till flera som har mer på benen om ventilerna
Dom kommer säkert in
Nja, det kommer bara vatten om jag trycker in ventilkäglan (eller vad den heter). Det är likadant med tre radiatorer där jag monterat bort och sedan tillbaka packboxen så det känns inte som ett enstaka fel.

L
Då är det klart flödesfel , finns inget vatten , är det bara dom som är kalla och andra fungerar
Var det 1 rörs system , då går flödet förbi alla raddar i en följd med lite avtappning på värmen .
till varje
Är det flera slingor , brukar vara det på 1 rörs , då det behövs bra tryck på vattnet får att gå runt
Fungerar cirkpumpen som den ska , dom brukar ha läge 1 - 2 - 3 går den på max , det kan var en luftbubbla , och då flödet nästan bara till annan slinga
Långsökt men , det är ingen ventil som står lite öppen eller stängd , då du har jobbat med radden

• Gilla
malander
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Då är det klart flödesfel , finns inget vatten , är det bara dom som är kalla och andra fungerar
Var det 1 rörs system , då går flödet förbi alla raddar i en följd med lite avtappning på värmen .
till varje
Är det flera slingor , brukar vara det på 1 rörs , då det behövs bra tryck på vattnet får att gå runt
Fungerar cirkpumpen som den ska , dom brukar ha läge 1 - 2 - 3 går den på max , det kan var en luftbubbla , och då flödet nästan bara till annan slinga
Långsökt men , det är ingen ventil som står lite öppen eller stängd , då du har jobbat med radden
Det går två rör till/från radiatorn. Men jag fattar inte varför det blir så här efter att jag monterat av och på packboxen? De radiatorer jag endast luftat funkar som innan eller lite 'bättre'.

Ett element som är efter ett annat i kedjan är varmt, en avstickare från huvudrören med två element, där det bortre är luftat och ger värme medans det närmre är kallt efter att ha blivit luftat och fått packboxen uppsmörjd.

L
Det troligaste då är att du har 2 rörs eftersom dom efter får värme , och då är dom båda rören kalla vad jag förstår . är det rätt

• Gilla
malander
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Det troligaste då är att du har 2 rörs eftersom dom efter får värme , och då är dom båda rören kalla vad jag förstår . är det rätt
L Liteavvarje skrev:
Helt rätt :-) Båda kalla.

L
Är inte bekväm med den av ventil
Har tittat lite närmare på det övre kopplet , kan det vara så att det är en bakvänd variant ?
själva ventilen sitter på röret och det finns en anslutning till en del ovanför , så den ska vara inne för att det ska gå förbi flöde , du fick värme med tryckning eller den borta
Men hur som helst den finns inget vattenflöde
En dum fråga , har du en Handdukstork på vatten där , är den varm ?

• Gilla
malander
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Är inte bekväm med den av ventil
Har tittat lite närmare på det övre kopplet , kan det vara så att det är en bakvänd variant ?
själva ventilen sitter på röret och det finns en anslutning till en del ovanför , så den ska vara inne för att det ska gå förbi flöde , du fick värme med tryckning eller den borta
Men hur som helst den finns inget vattenflöde
En dum fråga , har du en Handdukstork på vatten där , är den varm ?
Ingen handdukstork. Om jag trycker in en liten skruvmejsel i hålet där piggen från packboxen som ska strypa ventilen sitter så kommer det ut vatten. Likaså om jag luftar, då kommer det vatten.

L
Att frågan om H-tork kom , var för att en annan här hade en som låg i serie med elementet
och den var stängd , inget vatten till radden i badrummet
Klart det kommer vatten , det saknas en del som ska täta , lika om du luftar , det är trycket i systemet , då det kommer vatten i hålet så är nog den ventilen öppen och tätar mot utsida och inte baklänges
Häng kvar och vänta det kommer fler som vet mera om dessa anslutningar och stryp och avstängningar på dessa , Det är stopp på flödet i någon form
Kan var lite skit i kopplen , men jag vet inte hur dom riktigt är , bara vet om flödens betydelse

• Gilla
malander
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Att frågan om H-tork kom , var för att en annan här hade en som låg i serie med elementet
och den var stängd , inget vatten till radden i badrummet
Klart det kommer vatten , det saknas en del som ska täta , lika om du luftar , det är trycket i systemet , då det kommer vatten i hålet så är nog den ventilen öppen och tätar mot utsida och inte baklänges
Häng kvar och vänta det kommer fler som vet mera om dessa anslutningar och stryp och avstängningar på dessa , Det är stopp på flödet i någon form
Kan var lite skit i kopplen , men jag vet inte hur dom riktigt är , bara vet om flödens betydelse
Tack :-)

F
Kan du ha skruvat in packboxen för långt?
Jag har samma ventil men ett annat koppel. Vill minnas när jag hade det ute att den gick att skruva i botten. Möjligt att den stänger då. Går sprinten lätt i packboxen?
Så här ser mina ut, och de ger värme...
Sexkantmuttern ligger någon millimeter utanför ren räfflade delen.

• Radiatorventil med synlig sexkantmutter och sprint, där muttern ligger utanför den räfflade delen.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
malander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.