3 189 läst ·
30 svar
3k läst
30 svar
Ljudsystem till lokal
Grabbar ni börjar missa: 6. Inget krav på techsupport från mej!
Blanda in routers och Linux burkar kan väl aldrig sluta bra!? hade det varit min andra hälft bakom spakarna på en en Linux med router till en Denon med strul så hade hon ringt och krävt service pronto.
Blanda in routers och Linux burkar kan väl aldrig sluta bra!? hade det varit min andra hälft bakom spakarna på en en Linux med router till en Denon med strul så hade hon ringt och krävt service pronto.
Med AirPlay kan du skicka musiken direkt från iphone till tex Denon-prylen. Du kan alltså köra playlisten i din iphone.mycke_nu skrev:
En AppleTV kopplad till valfri förstärkare och högtalare tror jag skulle bli en både billig och bra lösning.
Edit: Använder du aktiva högtalare kan du dessutom skippa förstärkaren.
Redigerat:
Ja, det kan den. Men tänk på att den nya apple tv endast har digital ljudutgång samt hdmi, så du måste ha en digitalingång på de aktiva högtalarna eller förstärkaren.mycke_nu skrev:
När det gäller problemet att ha en router så tror jag att dina farhågor är något överdrivna. Med tanke på att den endast ska serva ett lokalt nätverk så blir det mer av "set it and forget it". Du kan ju dessutom skippa en router och köra på en trådlös accesspunkt istället, de är dock oftast dyrare än en router men har mindre i sig som kan strula.
OK, baserat på alla uppslag och idéer som framkommit här så lutar det, just nu, åt:
- Gammal befintlig laptop med nedstrippat XP och iTunes med autostart. Alternativt Apple TV.
- Aktiva högtalare
- Router med 3G modem (för framtida internetanslutning). Eller funkar ad-hoc anslutning mellan XP och iPhone??
- iPhone 4 som fjärrkontroll
- Gammal befintlig laptop med nedstrippat XP och iTunes med autostart. Alternativt Apple TV.
- Aktiva högtalare
- Router med 3G modem (för framtida internetanslutning). Eller funkar ad-hoc anslutning mellan XP och iPhone??
- iPhone 4 som fjärrkontroll
Nu matchar det ju inte direkt kravlistan men detta är min erfarenhet:
CD-spelare med pitch, enkel rattmixer, trådlöst headset, två aktiva vägghögtalare. Det är sånt som brukar lira bäst i längden och är enklast att handha.
(jag har jobbat som workoutinstruktör i 15 år och konstruerat, byggt, installerat och kört ljud lika länge)
Nackdelen är att man får bränna egna skivor och att man inte kan stå och bläddra i realtid men klasserna brukar sällan gilla att man står och bläddrar i spellistor i vilket fall.
Just my 2 cents
/Göran
CD-spelare med pitch, enkel rattmixer, trådlöst headset, två aktiva vägghögtalare. Det är sånt som brukar lira bäst i längden och är enklast att handha.
(jag har jobbat som workoutinstruktör i 15 år och konstruerat, byggt, installerat och kört ljud lika länge)
Nackdelen är att man får bränna egna skivor och att man inte kan stå och bläddra i realtid men klasserna brukar sällan gilla att man står och bläddrar i spellistor i vilket fall.
Just my 2 cents
/Göran
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 213 inlägg
AppleTV är ju lite onödigt om det bara är ljud som gäller. Airport Express räcker ju. Samma funktion.KingHippo skrev:Med AirPlay kan du skicka musiken direkt från iphone till tex Denon-prylen. Du kan alltså köra playlisten i din iphone.
En AppleTV kopplad till valfri förstärkare och högtalare tror jag skulle bli en både billig och bra lösning.
Edit: Använder du aktiva högtalare kan du dessutom skippa förstärkaren.
Skippa routern. Linux är underhållsfritt när du väl installerat det (heck, jag tror alla hårdvarubaserade mediaspelarklossar är Linuxbaserade).
Det här är lite annorlunda eftersom vissa övningar anpassas tämligen dynamiskt beroende på deltagarnas kondition och respons. Att det inte får ta tid att bläddra i listor är absolut sant, det måste vara ett extremt lättanvänt system med pekskärm.Sharky58 skrev:Nu matchar det ju inte direkt kravlistan men detta är min erfarenhet:
Just my 2 cents
/Göran
Har ni funderat på headset? Jag blev helt förstörd utan headset när jag körde sju klasser i veckan.
Nu är det ju olika hur man hanterar kondition/respons-biten men jag jobbade rätt mycket med pitch. Det är väl upp till tanten din hur hon är van att jobba.
Är det bara hon eller andra instruktörer som skall jobba med grejorna också?
Sedan så är det ju det där med stillestånd. Man vill ju inte ställa in klasser för att utrustningen dog. Då är det bra att ha standardgrejor man kan åka och handla.
Blir man som instruktör dessutom svettig så vill man ha grejor som dels går att hantera när man är svettig, lätt att torka av och som tål fukt/svett hyfsat.
Mvh
Göran
Nu är det ju olika hur man hanterar kondition/respons-biten men jag jobbade rätt mycket med pitch. Det är väl upp till tanten din hur hon är van att jobba.
Är det bara hon eller andra instruktörer som skall jobba med grejorna också?
Sedan så är det ju det där med stillestånd. Man vill ju inte ställa in klasser för att utrustningen dog. Då är det bra att ha standardgrejor man kan åka och handla.
Blir man som instruktör dessutom svettig så vill man ha grejor som dels går att hantera när man är svettig, lätt att torka av och som tål fukt/svett hyfsat.
Mvh
Göran
mycke_nu skrev:
Redigerat:
Det kommer huvudsakligen att vara min hustru som använder utrustning, någon gång (vid heldagskurser) kan det kan finnas medhjälpare, men inga andra instruktörer som arbetar ensamma.
Backup är absolut viktigt, den funktionen får dagens system (stor bergsprängare) fylla.
Backup är absolut viktigt, den funktionen får dagens system (stor bergsprängare) fylla.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 213 inlägg