Boilerplate4U
K kent_n skrev:
Är en liten bypass på fördelaren på övre plan, men tror den var mest till för att få till luftningen. Är en väldigt smal slang.
Ljudet är utan tvivel från själva kompressorn (pumpen?) och inte från cirkulationspumpen.

LjudNivån stiger när vi duschar, precis som när värmebehovet är stort.

Gjorde en mätning nu under drygt en minut, detta samtidigt som dusch pågick. Toppade
På 51db när den varvade upp och landade på 50db i genomsnitt.
Var någonstans mätte du? 50 dba är egentligen inte speciellt högt men kan vara väldigt irriterande om det är ett brummande ljud.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Håller helt med om att mjukvaran dock är patetisk. Att få den att arbeta med ändrade börvärden i förhållande till elpriset tog dem över ett år att komma med från det att de marknadsförde det som en faktisk funktion och man kan i stort sett inte se någon annan information än vad termostat och varmvatten är inställda på...
Det är tyvärr symtomatisk för den typen av organisation med traditionell fokus på styr- och regler på låg nivå för tex kontrollkort snarare än modern design på en högre nivå för den normala konsumenten. IVT är inne i ett teknikskifte med nya gränssnitt så det kommer nog ta ett tag innan man fått ordning på sin utvecklingsmiljö.

Redigerat:
K kent_n skrev:
Jag har motsatt mig det eftersom vi har ett suterränghus och dom säger att det inte går att få önskad temperatur på båda planen. Man måste välja ett plan som man prioriterar.

Antingen för kallt på nedre plan eller för varmt på övre plan.
Vi har också den pumpen och jag är förvånad hur tyst den är. Vad står den på i ditt hus? Jag har gjuten klack som är helt stum.

När det gäller styrningen skulle jag överväga att köpa till en shuntgrupp som styr övervåningen, och ta bort rumsstyrningen. Jag har extra shuntgrupp, man ställer då börvärden separat och den utökade gruppen kan sättas svalare (men inte varmare) än den primära. Regon och appen har stöd för det, läggs på en av bussarna.

/M

• Gilla
kent_n
  • Laddar…
Till TS är det en BV -VP + en LV-VP som är i serie eller paralell, konstig installation. mera info behövs.

J jonaserik skrev:
Till TS är det en BV -VP + en LV-VP som är i serie eller paralell, konstig installation. mera info behövs.
Det är en bergvärme där golvvärmen är parallellkopplad.

Väntar på återkoppling från installatören gällande hur volymtanken är kopplad.

• Gilla
mcuj
  • Laddar…
Jag har en 516 installerad i november. Ljudet upplevs mer påträngande mellan 60-70 % på kompressorn. Mindre jobbigt ljud vid 100%. Mätte precis decibel med 52% gång och den gör 41-42 Db dvs som spec. Min teori är att det är något med frekvensen vid vissa varvtal som upplevs högt, då ju andra svar här upplever samma problem kring samma varvtal. Ska ta och mäta på detta varvtal och återkomma.

Min står i källaren under ett gästrum och med varvtal 60-70% blir det störande på natten då ljudet går igenom golvet. Min plan är också att ljudisolera lite enkelt i källaren med motorrumsisolering då det är kala stenväggar vilket ju förstärker ljud där nere.

Vidare, ni som säger att det är nästan ljudlöst, kan ni inte ladda ned typ appen Decibel X och göra en enkel mätning någon halvmeter från pumpen. jag anser inte att 42 DB (spec) är nästan ljudlöst men detta kan ju vara en personlig preferens.

EDIT: vid 100% ,mäter jag mellan 43.5-44.5 DB vid 0,5 meter från pumpen med samma metod. Detta är inte hörbart i sovrummet. Problemspannet är alltså runt 60% kompressorhastighet

Redigerat:
42db är ju ändå betydligt bättre än 50db+ som våran pump levererar i ljud.

Har fortfarande inte fått någon återkoppling från installatören.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
I månadsskiftet nov/dec 2020 installerade vi en IVT geo 516, och den har en kompressor som låter extremt mycket. Jag känner igen mig i beskrivningarna av ett genomträngande, brummande vibrationsljud som hörs från källarplan där pumpen står upp till matrum, vardagsrum och sovrum en trappa upp. Vi bor också i ett suterränghus, byggt mestadels i lättbetong. Vi har påtalat ljudproblemet för IVT och deras tekniker har varit hemma hos oss flera gånger. De har bytt styrsystemet i pumpen och nu senast i veckan byttes en kylmodul. Inget har hjälpt. Kompressorn går på 80-100% nästan konstant, och ljudet är fruktansvärt irriterande.

Beskedet från IVT nu är att det inte är något fel på pumpen utan att vi måste ljudisolera vårt pannrum, vilket vi kommer att ägna helgen åt att göra. (Har någon tips på bästa ljuddämpande material tar vi tacksamt emot.) Om denna åtgärd kommer att lösa problemet tvivlar vi dock på. Vår fundering är precis som flera andras i denna tråd- ska det verkligen vara så här? Visst, alla kompressorer låter en del, men detta är en helt ny pump. Igår kväll mätte jag med en app upp 58,4 dB intill den.

Vi har bett IVT om att få referenser från andra kunder som har installerat en liknande pump som vår men det har de inte återkommit till oss med. Och nu börjar jag förstå varför.

• Gilla
kent_n
  • Laddar…
Hur är VP kopplat till systemet, med slangar, då ska dom vara flexibla på plats med en större böj på och inte vara sträckta, då kan stomljud överföras till husets rör. Det måste vara slangar för att få bort stomljud, gärna långa då, så dom tar upp vibbrationerna från VÅ.

J Jennyinfin skrev:
I månadsskiftet nov/dec 2020 installerade vi en IVT geo 516, och den har en kompressor som låter extremt mycket. Jag känner igen mig i beskrivningarna av ett genomträngande, brummande vibrationsljud som hörs från källarplan där pumpen står upp till matrum, vardagsrum och sovrum en trappa upp. Vi bor också i ett suterränghus, byggt mestadels i lättbetong. Vi har påtalat ljudproblemet för IVT och deras tekniker har varit hemma hos oss flera gånger. De har bytt styrsystemet i pumpen och nu senast i veckan byttes en kylmodul. Inget har hjälpt. Kompressorn går på 80-100% nästan konstant, och ljudet är fruktansvärt irriterande.

Beskedet från IVT nu är att det inte är något fel på pumpen utan att vi måste ljudisolera vårt pannrum, vilket vi kommer att ägna helgen åt att göra. (Har någon tips på bästa ljuddämpande material tar vi tacksamt emot.) Om denna åtgärd kommer att lösa problemet tvivlar vi dock på. Vår fundering är precis som flera andras i denna tråd- ska det verkligen vara så här? Visst, alla kompressorer låter en del, men detta är en helt ny pump. Igår kväll mätte jag med en app upp 58,4 dB intill den.

Vi har bett IVT om att få referenser från andra kunder som har installerat en liknande pump som vår men det har de inte återkommit till oss med. Och nu börjar jag förstå varför.
Det är väldigt svårt att lösa den typen av ljudproblematik med lågfrekventa basljud vid olika frekvenser. Om problemet ligger vid något enstaka varvtal så kan man ofta spärra detta i pumpen.

Hur står pumpen i rummet? Om den står nära väggar och i hörn kan det förstärka problemet.

Jag hade i första hand börjat med att dämpa pumpen bättre och inte rummet.
Nu är det ju ganska tajta konstruktioner så det är inte säkert att man får dit så mycket. En bra början är ett lager bitumen på kylmodulen och på insidan av pumpens täckplåtar.

Jag kanske är lite galet ute när jag tänker kring detta. Men steg 1 bör väl handla om hur mycket pumpen låter där den står?

Ljudet som sprider sig till övriga huset står i direkt relation till hur mycket den låter där den står. Åtminstone hemma hos oss.

Jag upplever inga problem alls när den ligger kring 40-44db. När den däremot går upp och över 50db blir det en jäkla skillnad. Både där den står och i övriga huset.

• Gilla
Jennyinfin
  • Laddar…
Magnus E K
Har inte testat men detta problem borde vara enkelt löst genom att hämta hem appen "Noise Canceller Plus" och lägga mobilen ovanpå pumpen.

Boilerplate4U
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har inte testat men detta problem borde vara enkelt löst genom att hämta hem appen "Noise Canceller Plus" och lägga mobilen ovanpå pumpen.
Har du en länk till appen och vad gör den, analyserar ljudstyrka och frekvenser?

K kent_n skrev:
Jag kanske är lite galet ute när jag tänker kring detta. Men steg 1 bör väl handla om hur mycket pumpen låter där den står?

Ljudet som sprider sig till övriga huset står i direkt relation till hur mycket den låter där den står. Åtminstone hemma hos oss.

Jag upplever inga problem alls när den ligger kring 40-44db. När den däremot går upp och över 50db blir det en jäkla skillnad. Både där den står och i övriga huset.
Ja, precis. När den ligger runt 40 dB, vilket brukar vara när kompressorn går på 55% eller lägre, så är det inga problem med ljudet. Grundproblemet är ljudet som genereras av själva pumpen.

Magnus E K
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Har du en länk till appen och vad gör den, analyserar ljudstyrka och frekvenser?
Nej, det var bara ett dåligt skämt. Verkar ju gå att göra allt med appar nu för tiden.

• Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
Själv reagerade jag faktiskt lite för någon vecka sedan, när det var kring -15 och jag gick förbi den. Då hörde jag den "påtagligt", dvs att jag hörde den när jag bara passerade den, utan att stå och lyssna efter. Dvs inte särdeles högt. Då gick den på 68%.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.