Någon med erfarenhet på ljudnivån på Thermex optica 805. Den har 68 dB, det låter högt i mina öron hur låter det i verkligheten???

D
Det är väldigt högt... Jag köpte en fläkt som hade 54 dB som ljudvärde och den var så högljudd att jag lämnade tillbaka den. Då är 68 dB väldigt mycket högre än 54 dB...

Ställer mig väldigt skeptisk till angivna ljudmätningar då det finns lika många sätt att mäta som det finns köksfläktar.

Att dB-skalan sedan är logaritmiskt uppbyggd gör ju inte saken lättare för varken fack-folk eller köpare.

Dessutom är det inte bara ljudnivån som är intressant utan även vilket frekvensband det gäller. Är det bara hundar som hör ljudet är mätningen ju inte direkt relevant.

Enda sättet att bilda sig en uppfattning är nog tyvärr att leta upp fläkten och lyssna på den i verkligheten.

Externa fläktmotorer är nog alltid att föredra ljudnivå-mässigt framför inbyggda om möjlighet och budget finnes.

EDIT: Dumt uttryckt påstående

D
Glebster skrev:
Att dB-skalan sedan är logaritmiskt uppbyggd gör ju inte saken lättare för varken fack-folk eller köpare. Logaritmisk skala innebär att en ökning från t.ex. 50 till 60 dB är mindre än vad t.ex ökningen från 60 till 70dB är.
Det där stämmer inte. Ljudökningen är densamma var man än är på dB-skalan. En ökning med 3dB innebär en fördubbling av den fysikaliska ljudstyrkan/effekten

ridax skrev:
Det där stämmer inte. Ljudökningen är densamma var man än är på dB-skalan. En ökning med 3dB innebär en fördubbling av den fysikaliska ljudstyrkan/effekten
Jag försökte förklara på ett enkelt sätt men det kanske inte blev så lyckat (tagit bort meningen från mitt inlägg).

Saxade detta från en hemsida som beskriver förhållandet vid en ljudökning bra:

"Hej !
Har en fråga angående decibelskalan.
Om man spelar en låt i ex. 90 db och vill spela den dubbelt så högt.
Hamnar man då på 93 db eller hamnar man på 100 db ??? Har hört olika.

Ljudstyrkan fördubblas vid var 3:e dB, så svaret är 93 dB.
Men för att vi skall uppfatta det som att ljudet blivit dubbelt så starkt krävs
8-10 dB:s ökning, så det är lite lurigt. Men energin i ljudet fördubblas när
man ökar ljudvolymen 3 dB."

Tänk va kul att man lär sig något nytt varje dag! Tack. Det blir nog inte en Optica 805 med tanke på ljudnivån utan en electrolux som såg nästan likadan ut men lägre ljudnivå - tyvärr också sämre kapacitet men det får så lov att gå.... för att inte tala om att den var cirkus 4´billigare också.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.