Byggahus.se

Ljudisolering mot grannen med skrikiga barn?

19k läst  40 svar

1. M
    Medlem Nivå 2
    Hade dina barn pool när de var små då?

2. a.o.f
    Medlem Nivå 3
    Ja men bara en ganska stor uppblåsbar eftersom vi bor vid havet.

3. S
    Medlem Nivå 3
    Med fem barn är det min bästa investering någonsin. :worried:

Säger vetenskapen och de "grundläggande kunskaperna" annorlunda - dvs att jag skulle kunna köpa ett par hörselskydd istället? Visste inte att de spelade ljud.

4. L
    Medlem Nivå 1
    Träullit tror jag på, stött på materialet i diverse byggnader och det kan säkert vara en kostnadseffektiv dämpning mot poolen.
    Ring fabriken i Österbymo, kan säkert gå att beställa därifrån direkt.
    Mvh Pierre

5. R
    Medlem Nivå 1
    Vi har byggt väggarna i träullit i vårt badrum. Fick tag på detta på Karl Hedin som beställde hem skivorna. Var nog första gången de gjorde det, tog några veckor och var relativ dyrt med fraktkostnaderna. Men underbart material!

• Laddar…
  6. M
    Medlem Nivå 2
    En hantverkares universallösning: Silvertejp!
    Hur och var den ska appliceras får du räkna ut själv ;)

7. C
    Medlem Nivå 7
    Du har fått bra råd av Johannes och Steve liddle men vill trycka på en sak som Steve skriver. Desto närmare bullerkällan desto bättre. Iom att vi pratar utomhus tror jag dels den upplevda skillnaden hjälper men också om du kan rikta ljudet uppåt eller vad man ska säga. Sett en del försök där man fått ner bullret från spårtrafik med bullervallar nere vid spåren så att ljudet trycks uppåt i himlen istället för mot grannarna. Mätbart vet jag inte men skillnad gjorde det :)

8. J
    Husägare Nivå 1
    Ett par höreselskydd kommer defenitivt ge dig lugnare stunder än ett par noise canceling lurar...
    Finns många som uppfyller de krav du har, här är ett par.
    https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/horlurar/over-ear/peltor-ws-alert-xp/1003111.9293/

9. V
    Husägare Nivå 1
    Inget bygg råd.
    Har ochså grannens pool med tillhörande barn bara några meter bort.
    Valt att distrahera bort delar av ljudet med musik antingen i lurar eller bara på hög volym. Enklast så. Barnen får leka som de ska och jag slipper huvudvärk

10. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Får ni bygglov för ett tillräckligt högt plank då?

11. Bästa svaret

kashieda
    Besserwisser · Nivå 9
    Moteld med tillräckligt hög frekvens?

Någonstans runt 18 kHz kommer ungarna att känna hur tänderna skakar, men föräldrarna inte höra ett smack.

Nä, det var inte helt seriöst ;)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka