Hej
Dubbla gipsskivor på ena väggen i mitt vardagsrum har inte hjälpt mot grannens oljud. Det har minskat lite men det är fortfarande extremt lyhört. Väggen ligger mot grannens vardagsrum. Vad kan vara fel ?
Ska man testa sätta upp ytterligare dubbla gipsskivor på de redan befintliga dubbla gipsskivorna ?
Dubbla gipsskivor på ena väggen i mitt vardagsrum har inte hjälpt mot grannens oljud. Det har minskat lite men det är fortfarande extremt lyhört. Väggen ligger mot grannens vardagsrum. Vad kan vara fel ?
Ska man testa sätta upp ytterligare dubbla gipsskivor på de redan befintliga dubbla gipsskivorna ?
4 4cyberspace skrev:Hej
hur mycket plats har du att röra dig med? Som personen ovanför skrivit så måste du få till luft och isolering. Kanske något sånt här om du har möjlighet.
Vad menar ni med hur mycket plats ? Det är ett vardagsrum. Det får bygga ut en del om det krävs för att få det tyst.
Det var inte jag som gjorde jobbet utan hantverkare. Jag ska fråga de som gjorde det. Så de inte bara satte upp gipsskivor, får då menar ni att det inte blir bra ?
Det var inte jag som gjorde jobbet utan hantverkare. Jag ska fråga de som gjorde det. Så de inte bara satte upp gipsskivor, får då menar ni att det inte blir bra ?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Två saker har betydelse när du ska välja isoleringsmetod. 1) Hur ser den lägenhetsskiljande väggen ut och 2 vad för sorts oljud kommer från grannen? En grundprincip är att det man isolerar med ska vara så avskiljt som möjligt från väggen.
Vet bara att det är en tunn vägg gjord av lättbetong med obefintlig ljudisoleringsförmåga. Oljudet är skrik, dunsar, prat etc.
Jag ska höra med hantverkarna hur det gjordes. Om det bara är gipsskivor uppsatt ska man ta ner de då och sätta in isolering eller ska man sätta på två nya gipsskivor på de befintliga fast med isoleringsmaterial istället ? Läste att mineralull kan användas.
Jag ska höra med hantverkarna hur det gjordes. Om det bara är gipsskivor uppsatt ska man ta ner de då och sätta in isolering eller ska man sätta på två nya gipsskivor på de befintliga fast med isoleringsmaterial istället ? Läste att mineralull kan användas.
Okej tack, bra att få tips på detta. Dock när man läser runt på nätet så verkar ju mineralull lovordas som bullerdämpande, isolerande etc. Men elefantmatta är ännu bättre ? .T tergo skrev:
Om den uppsatta väggen inte hjälpt mycket alls måste något ha missats eller uteslutits om jag förstår rätt. För någonting ska ju en sådan vägg göra mot ljudet. Och enbart gipsskivor hjälper inte mycket.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Är det stomljud så hjälper inte isolering av väggen. Då får man bygga ett rum i rummet som en inspelningsstudio.
Det låter som de som ritat huset inte tänkt på lyhördhet. Hörde om ett nybyggt parhus i Täby som de skulle få såga isär pga lyhördhet. Vet inte hur det gick.
Så säkrast är att välja boende långt ifrån grannar, men det är förstås inte ett alternativ för alla.
Det låter som de som ritat huset inte tänkt på lyhördhet. Hörde om ett nybyggt parhus i Täby som de skulle få såga isär pga lyhördhet. Vet inte hur det gick.
Så säkrast är att välja boende långt ifrån grannar, men det är förstås inte ett alternativ för alla.
Huset är byggt på 40 talet så det här med ljudisolering är nog obefintligt. Alltså jag kan höra när grannarna pratar, så lyhört är det. Och det känns som att ljudet går rakt igenom väggarna. Dubbla gipsskivor hjälpte nästan inget av någon anledning.imported_Benno skrev:
Är det stomljud så hjälper inte isolering av väggen. Då får man bygga ett rum i rummet som en inspelningsstudio.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lättbetong är ett olämpligt material i lägenhetsskiljande väggar. Det har för låg volymvikt. Svårt att få det att uppfylla dagens normer. Det bästa är att bygga en ny vägg lite framför den befintliga som inte har någon beröring med densamma och som dessutom skapar en liten luftspalt. Regelstomme plus isolering plus gips. Väldigt bra isolering är markskivor som har hög volymvikt. 50 mm tjocka skulle jag testa.
Okej, bygga en helt ny väg låter dyrt och omfattande. Det bygger ut väldigt mycket också tänker jag. Jag ska försöka ta reda på vilket isoleringsmaterial som ljuddämpar allra bäst, någon nämnde elefantmatta ovan eller markskivor som du skrev. Det borde göra något med ljudisoleringen tycker jag tillsammans med gipsskivor.J justusandersson skrev:Lättbetong är ett olämpligt material i lägenhetsskiljande väggar. Det har för låg volymvikt. Svårt att få det att uppfylla dagens normer. Det bästa är att bygga en ny vägg lite framför den befintliga som inte har någon beröring med densamma och som dessutom skapar en liten luftspalt. Regelstomme plus isolering plus gips. Väldigt bra isolering är markskivor som har hög volymvikt. 50 mm tjocka skulle jag testa.
Kan tillägga att det inte är lika lyhört i höjdled i huset som det är sidledes mellan lägenheterna.
Alternativet kanske är att höra med ett företag som sysslar med ljudisolering.
Medlem
· Stockholm
· 2 226 inlägg
Ny vägg är kanske aningens, men inte orimligt, dyrare än att bara snacka på mer gips på den befintliga. Den nya väggen har ingen bärande funktion. Om du verkligen hör så mycket som det låter som, säkerställ att det inte finns någon helt öppen väg för ljudet, typ läckage genom eldosor, ventilation eller kabel-tv.4 4cyberspace skrev:Okej, bygga en helt ny väg låter dyrt och omfattande. Det bygger ut väldigt mycket också tänker jag. Jag ska försöka ta reda på vilket isoleringsmaterial som ljuddämpar allra bäst, någon nämnde elefantmatta ovan eller markskivor som du skrev. Det borde göra något med ljudisoleringen tycker jag tillsammans med gipsskivor.
Kan tillägga att det inte är lika lyhört i höjdled i huset som det är sidledes mellan lägenheterna.
Alternativet kanske är att höra med ett företag som sysslar med ljudisolering.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Att sätta isoleringsmaterial direkt på lättbetongväggen ger inte mycket. Tänk på att hela väggen fungerar som ett högtalarmembran. En ny vägg med 45 mm reglar bygger ut 10+45+12=67 mm Det är inte så farligt. Huset har betongbjälklag så dämpningen i höjdled är mycket bättre. Att anlita ett ljudisoleringsföretag ger naturligtvis ett bra resultat men till en betydligt högre kostnad.