Som rubriken lyder: Jag har tänkt isolera ett golv mellan undervåning och en nu kallbonad övervåning som är tänkt att bli en framtida lägenhet. När övervåningen renoveras kommer värmeisolering inte längre vara ett problem, dock vill jag ljudisolera för gästernas skull. Jag har inget direkt emot att använda riktig pressad gullfiber för bästa resultat men vill undvika att behöva riva det gamla trägolvet som jag gärna har kvar i befintligt skick.

Det finns ju olika varianter av sprutisolering och jag antar att granull är rätt dåligt för just ljud. Finns det någon annan produkt som kan vara lämplig? I golvet är sen gammalt spån som har sjunkit ihop så det är inget problem att komma in med mer material ovanpå.

Kanske inte helt svarar på din fråga men jag kan varmt rekomendera gjutning av flytgolv + stegljudsplattor som ljudisolering om du har möjlighet för det.
Jag ljudisolerade ett sovrum i en lägenhet med denna metoden i golvet mot grannen under, över sänkte jag taket med ljudbyglar och stenullsisolering.
Nerifrån har jag inte hört ett ljud efteråt, däremot stenullsmetoden med sänkt himling gav en marginell förbättring.

För att ändå försöka svara på det du skriver ovan så har jag förstått det som att det viktiga är att bryta ljudbryggorna, då tror jag inte det hjälper att spruta isolering utanpå den existerande strukturen.

Mvh Daniel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.