Hej!
Grannen ovanför går med hälar o det dunsar ganska mycket därifrån. Har pratat med grannen flera gånger men tror inte han har insikt. Så tänkte lösa på egen hand med att sätta dit isolering under mitt tak. Någon som har erfaremhet av denna lösning, dämpar den verkligen stegljud? Eller är det en obetydlig skillnad.. extremt tacksam för svar..

Allt beror på material och konstruktion av byggnaden. Det kan vara så att det mesta ljudet kommer från ditt tak men det kan också komma som stomljud via väggarna. Om det är ett mellanbjälklag av trä kan det vara lönt att isolera men jag skulle vara mer tveksam om det är betong. Är det höga frekvenser (klick från skorna) eller låga (dunsar vid varje fotsteg)?

F fb35523 skrev:
Allt beror på material och konstruktion av byggnaden. Det kan vara så att det mesta ljudet kommer från ditt tak men det kan också komma som stomljud via väggarna. Om det är ett mellanbjälklag av trä kan det vara lönt att isolera men jag skulle vara mer tveksam om det är betong. Är det höga frekvenser (klick från skorna) eller låga (dunsar vid varje fotsteg)?
Det är betong som mellanbjälklag. Det är mer "don don don" o inte klackljudsaktigt.. lite som bas ljud.. jag har inte förväntningar att der försvinner helt.. men att det reduceras på ett sätt som man kan ignorera..ibland låter det som en dinosaurie som går ovanför.. jag önskar att det blir mer uthärdligt bara men ändå en påtaglig skillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.