Jag har rivit ut vår gamla bastu från källaren. Ena väggen i bastun är mot en yttervägg. Det var reglad direkt med trä mot yttervägg men allt såg otroligt fräscht ut och luktade inget fastän huset är byggt på 70-talet.
Det var isolering mellan bastupanel och yttervägg utan luftspalt.
Så var det även gjort i taket, dvs isolering mellan takpanel och gjutet betongvalv.

När jag nu ska bygga ny panel kommer jag att göra en luftspalt mellan yttervägg och isolering.
Vet inte hur jag ska göra i "överkant" där innerpanel går mot innertak..
Ska jag lämna en spalt på 15mm för luftning där? Annars har ju liksom inte luftspalten mellan yttervägg och isolering någon funktion.

Vad tycker ni?

(I innertaket kommer jag inte göra någon luftspalt, där får isolering ligga direkt mellan takpanel och betongvalv).
 
Väl, om du bygger så så skulle jeg rekommenderat att kryssläkta i taket med 20-30mmså at du får spalt där och kan kontinuera spalten från vägg till tak bakom isoleringen och en vettig luftsirkulation i spalten.
Som du säger- en instängd spalt har ingen vidare funktion.
Mvh
Sakke
 
D drsakke skrev:
Väl, om du bygger så så skulle jeg rekommenderat att kryssläkta i taket med 20-30mmså at du får spalt där och kan kontinuera spalten från vägg till tak bakom isoleringen och en vettig luftsirkulation i spalten.
Som du säger- en instängd spalt har ingen vidare funktion.
Mvh
Sakke
Jag tänker inte ha nån luftspalt mot taket. Däremot tänker jag att jag kan göra en glipa mellan väggpanelen och där avslutet upp mot takpanelen kommer an. Då får luften möjlighet att cirkulera runt baksidan av panel/isolering mot yttervägg. Det fungerar ju också 👍
 
Ja, du får ju göra som du vill.
Är spalten öppen nederst på väggen inn mot bastun eller är det stängt där?
Att ha spalt överst mot den varmaste luften i bastun ger väl inte den bästa sirkulationen.
Det går kanske. Vet inte. Den typen klnstruktion beskrivs ju ingenstans.
Mvh
Sakke
 
Ja, det är öppet nertill mot golv. Blir ju bättre tänker jag att ha öppet upptill än stängt. Då finns ju möjlighet till cirkulation. 🙂
 
Ja, är nog bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.