Har tänkt att renovera (blåsa ut det gamla och bygga nytt) ett rum i källaren och använda som biorum. Det kommer även användas som gästrum och sovrum för nattarbetare med småbarn =) Så tanken är att det ska vara ganska ljudisolerat.

Förutsättningar:
Rummet ligger i hörnet på källaren, precis under sovrummen...
Tak och golv är betong, väggar i lättbetong. Två sidor är ytterväggar under mark. Ett litet fönster i huvudhöjd på en av ytterväggarna. Under fönstret sitter ett vattenburet element. Ingen dörr till rummet utan endast en öppning som behöver en lösning. Rummet är cirka 3,1 x 5,3 m och 226 cm takhöjd.

Egna funderingar:
Golv: Heltäckningsmatta.
Väggar: Regla upp med stålreglar någon cm från ytterväggarna, isolera (oklart med vad) sedan OSB och gips.
Tak: Alt.1: regla upp och sätta innertakskivor. Alt.2: ramverk för ljuddämpande skivor. Alt.3: som väggarna - regla upp, isolera, OSB och gips. Har inga planer på downlights i innertaket utan i nedbyggnad längs sidorna samt LED-strips.
Dörröppning: Skjutdörr som går in i innerväggen.

Målsättning:
Ljudisolera så att man kan kolla film utan att störa för mycket. Ska även kunna sova (utan öronproppar) där dagtid när resten av familjen är vaken och stojar runt på ovanvåningen.
Använda en kostnadseffektiv lösning. Arbetet gör jag gärna själv =)

Frågeställning:
Tänker jag i rätt banor gällande ljudisoleringen? Vilka material bör användas? Andra tankar idéer? Har jag missat något?

Tacksam för hjälp =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.